MKTG SR - pasek na kartach artykułów

O tej linii tramwajowej mówi się w Krakowie od lat. "Budowa mogłaby ruszyć jeszcze w tym roku". Miasto liczy na 650 mln euro z funduszy UE

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Pętla Krowodrza Górka - tu zacznie się linia na Azory, początek już jest.
Pętla Krowodrza Górka - tu zacznie się linia na Azory, początek już jest. archiwum
1 maja obchodzono 20-lecie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. W tym czasie dzięki unijnym pieniądzom udało się zrealizować wiele inwestycji w Krakowie, a już są planowane kolejne. W magistracie szacują, że wysokość środków, na jakie może liczyć stolica Małopolski w ramach nowego rozdania funduszy europejskich wynosi ok. 650 mln euro. Pieniądze mają zostać przeznaczone na różne zadania, m.in. poprawę efektywności energetycznej, gospodarowanie wodami, rozwijanie systemu gospodarki wodno-ściekowej, czy transport miejski, w tym wyczekiwaną od lat budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na osiedle Azory.

Metropolia Krakowska dysponuje wyodrębnioną pulą pieniędzy w programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (w ramach Działania FENX.03.01 Transport miejski). Tu przykładowo ujęto takiej inwestycje jak m.in. budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory, modernizację torowiska na ulicy Starowiślnej, rozwój floty tramwajowej oraz inteligentnych systemów komunikacyjnych.

- Jeżeli chodzi o budowę linii tramwajowej na Azory można liczyć na dofinansowanie 100 mln zł z Programu FEniKS. Całkowity koszt można będzie określić po przetargu, ale można się spodziewać, że jeżeli zostałby ogłoszony w tym roku, a jest na to szansa, to kwota mogłaby być atrakcyjna, bowiem jest obecnie zapotrzebowanie ze strony firm na realizację inwestycji, na zamówienia publiczne wpływa wiele ofert i są konkurencyjne. Gdyby udało się wybrać wykonawcę, to już w tym roku mogłaby ruszyć budowa - mówi Andrzej Kulig, do niedawna wiceprezydent Krakowa.

Odpowiadał w mieście za inwestycje, którymi teraz zajmą się nowe władze miasta, formujące się po oficjalnym przejęciu rządów w Krakowie 7 maja przez nowego prezydenta Aleksandra Miszalskiego.

Koncepcja linii tramwajowej na os. Azory wraz z parkingiem park&ride przy pętli końcowej.
Koncepcja linii tramwajowej na os. Azory wraz z parkingiem park&ride przy pętli końcowej. ZIM Kraków

Na tramwaj na os. Azory mieszkańcy czekają od wielu lat. Przy przebudowanej pętli na Krowodrzy Górce są już rozjazdy, które mogą zostać wykorzystane do budowy trasy na Azory. Nowa linia prowadziłaby do ul. Weissa, ale w przyszłości mogłaby zostać przedłużona do rejonu Galerii Bronowice a nawet dalej do gminy Wielka Wieś.

Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory ma polegać na wykonaniu torowiska o długości ok. 2,5 km podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory, z 4 przystankami, towarzyszącą infrastrukturą techniczną, sterowaniem ruchem i informacją pasażerską.

W przypadku przebudowy ul. Starowiślnej (od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich) wskazany po konsultacjach z mieszkańcami wariant zakłada dopuszczenie ruchu samochodowego wyłącznie w kierunku południowym, poza torowiskiem. Tak więc wjechać na ul. Starowiślną będzie można tylko od strony ul. Dietla, a wyjechać przez most Powstańców Śląskich. Taka zmiana ma zapewnić mniejszy ruch samochodowy i odkorkowanie miasta. W tym kierunku miałby zostać również wprowadzony oddzielny pas rowerowy.

Koncepcja przebudowy ul. Starowiślnej
Koncepcja przebudowy ul. Starowiślnej

Kolejną możliwością unijnego dofinansowania jest Krajowy Plan Odbudowy (KPO), dotyczący dotyczy wsparcia odbudowy potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii, wzmocnienia konkurencyjność i podniesienia poziomu życia społeczeństwa. W ramach KPO projektem, który już ma zapewnione dofinansowanie na wysokość 32 mln euro jest Maluch+. Inne projekty czekają na zaopiniowanie i ocenę.

W urzędzie liczą na to, że będzie można skorzystać ze środków z KPO m.in. w ramach "inwestycji na rzecz zielonej transformacji miast", czy też na zadania związane z termomodernizacją budynków.

- W ramach KPO możliwość wykorzystania środków jest zawężona, ale rząd podejmuje działania, aby to rozszerzyć. W przypadku zielonego ładu przygotowane są koncepcje inwestycji związanych z odwodnieniem Krakowa, czyli zabezpieczeniem zabudowań przed podtopieniami. Chodzi o zadania w sumie za ok. 1,6 mld zł z czego nawet ponad 90 procent mogłoby pochodzić z unijnego wsparcia. Drugim obszarem jest termomodernizacja, rozumiana jako poprawa jakości energetycznej obiektów, czyli nie tylko ocieplenie, izolacja budynków, ale też wymiana sieci w budynkach np. szkolnych, na których można zainstalować fotowoltaikę - wyjaśnia Andrzej Kulig.

W przypadku KPO Kraków ma długą listę zadań oczekujących na wsparcie. Wśród nich znalazły się m.in.: parki miejskie (np. Park Stacja Wisła, rewitalizacja Plant Mistrzejowickich, Park Woźniców w Czyżynach, Park przy ul. Łokietka i Składowej, Park Grzegórzecki, Park Kolejowy od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej, rewitalizacja bulwarów wiślanych), program budowy ścieżek rowerowych, inwestycje sportowe i rekreacyjne (np. budowy: Całorocznego Ośrodka Sportów Zimowych wraz z zespołem basenów w rejonie ul. Lipskiej - Myśliwskiej, krytej pływalni z niecką sportową 50 metrową przy ul. Monte Cassino, Mariny Krakowskiej w rejonie mostu Kotlarskiego, miejskiej strzelnicy przy ul. Drożdżowej), program budowy sygnalizacji świetlnych, doświetleń przejść dla pieszych oraz innych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozbudowa i modernizacja infrastruktury przedszkolnej i szkolnej.

Koncepcja Mariny Krakowskiej
Koncepcja Mariny Krakowskiej ZIS Kraków/ ARO Manecki

Dzięki pieniądzom z UE mają być także realizowane zadania metropolitalne. Metropolia Krakowska, pełniąc funkcję Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dysponuje wyodrębnioną pulą pieniędzy w programie Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, na szereg zróżnicowanych działań. Wśród nich znajdują się projekty infrastrukturalne, takie jak m.in.: poprawa efektywności energetycznej, gospodarowanie wodami, rozwijanie systemu gospodarki wodno-ściekowej, czy transport miejski. Wśród projektów znajdują się także tzw. projekty „miękkie”, np.: wsparcie usług społecznych, zdrowotnych, czy wychowania przedszkolnego. Całkowita wartość dofinansowania projektów Strategii ZIT MK 2021-2027 w formule ZIT w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 wynosi 154,96 mln euro.

W ciągu 20 lat członkostwa Polski w UE w Krakowie zrealizowano ponad 420 projektów za blisko 10 mld zł, z czego ponad 5 miliardów zł pochodziło ze środków unijnych. Dofinansowanie z UE wyniosło ponad 55 proc. Dzięki unijnemu wsparciu powstały takie obiekty jak Centrum Kongresowe ICE (koszt całkowity: 349,9 mln zł; dofinansowanie: 82,9 mln zł), ekospalarnia (824,1 mln zł; z UE - 371,7 mln zł), wybudowano linię tramwajową z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej (592,2 mln zł; z UE - 184,2 mln zł), wybudowano też linię tramwajową wzdłuż Trasy Łagiewnickiej (177,9 mln zł; z UE - 122,9 mln zł), estakadę tramwajową Lipska - Wielicka (174,2 mln zł; z UE - 87,1 mln zł), kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz z Podgórzem, kładka o. Bernatka (38,8 mln zł; z UE - 14,9 mln zł), czy zakupiono niskopodłogowy tabor tramwajowy w celu usprawnienia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej (447,2 mln zł; z UE - 124,7 mln zł).

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: O tej linii tramwajowej mówi się w Krakowie od lat. "Budowa mogłaby ruszyć jeszcze w tym roku". Miasto liczy na 650 mln euro z funduszy UE - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski