Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przeskok z normalnych na szerokie tory

Redakcja
NOWY SĄCZ. Spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa podpisała umowę z firmą Newag SA na modernizację kolejnych lokomotyw spalinowych ST 44. Koszt tego zamówienia sięga 60 mln zł.

Nowosądecki Newag zmodernizuje kolejnych dziesięć lokomotyw liniowych, które mają być dostarczone do odbiorcy do końca lutego 2011 r. Zastosuje technologiczne rozwiązania amerykańskiej firmy GE Transportation (Newag jest jej wyłącznym przedstawicielem - przyp. red.). W oparciu o nie powstała już nowa seria lokomotyw oznaczonych jako ST 40s z silnikiem o mocy 2900 KM. Jak informuje portal "Rynek Kolejowy", pierwsze takie maszyny pojawiły się na szerokim torze przed dwoma laty, a obecnie spółka PKP LHS eksploatuje dziesięć lokomotyw tej serii nazywanych potocznie Batmanami. Po zrealizowaniu umowy z Newagiem LHS będzie posiadać łącznie 20 sztuk tych pojazdów.

Na tym nie koniec, bo niedawno PKP LHS kupiła w nowosądeckiej firmie zmodernizowaną lokomotywę SM 48, która będzie obsługiwać szerokotorową linię towarową łączącą wschodnią Polskę ze Śląskiem. Konstrukcja przeszła pomyślnie testy przeprowadzone w Instytucie Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu.

- Wtedy prowadzono je na torze normalnotorowym o szerokości 1435 milimetrów - mówi prezes zarządu Newagu Zbigniew Konieczek. - Teraz trwają próby konstrukcyjne potrzebne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji pojazdu poruszającego się po torze szerokotorowym, czyli szerokim na 1520 milimetrów.

Lokomotywa powstała w wyniku modernizacji starej konstrukcji serii SM 48. Zachowano podwozie, które jednak poddano naprawie głównej. Wszystkie pozostałe elementy maszyny są nowe. Pojazd wyposażono w nowoczesny silnik o mocy 1500 kW (ponad 2000 koni mechanicznych) spełniający normy emisji szkodliwych substancji w spalinach. Lokomotywę wyposażono w nowoczesny system sterowania, a kabinę maszynisty przebudowano i wyposażono dodatkowo w klimatyzację.

Dodajmy, że LHS jest najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Polski odcinek liczy 400 km. Zaczyna się na granicy polsko-ukraińskiej w Hrubieszowie, a kończy w Sław kowie, 38 km od Katowic. Poprzez Ukrainę gwarantuje bezpośredni dostęp do Kolei Transsyberyjskiej i stworzenie Pan-Europejskiego Korytarza Transportu Kolejowego Europa-Azja.

(SZEL)

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski