Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

15 parkingów park&ride do 2020 roku

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W planach miasta jest budowa ponad 20 parkingów park&ride.
W planach miasta jest budowa ponad 20 parkingów park&ride.
Inwestycje. W ciągu czterech najbliższych lat ma powstać ok. 2 tys. miejsc dla aut w rejonach pętli tramwajowych i przystanków kolejowych.

Budowa parkingów park&ride to jeden z priorytetów Krakowa. Podkreślają to zarówno urzędnicy, jak i miejscy aktywiści. Magistrat przedstawił plany budowy takich obiektów na najbliższe lata.

Na razie w Krakowie działa jeden park& ride z prawdziwego zdarzenia (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową) - przy pętli tramwajowej na Ruczaju. Do 2020 roku ma się to zmienić. W tym okresie miasto zamierza wybudować około 15 takich parkingów na około dwa tysiące miejsc. W dalszej kolejności w planach jest 11 park&ride (P&R).

- Chcemy, aby za cztery lata przy wjazdach do Krakowa z wszystkich ważnych kierunków była możliwość zostawienia samochodu i przesiadki do tramwaju albo pociągu w ramach rozwijanej sieci Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - podkreśla Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta. Plany rozbudowy P&R przedstawił w środę wieczorem podczas debaty zorganizowanej przez krakowską PO w sprawie polityki parkingowej w Krakowie.

W tym roku mają powstać P&R w Kurdwanowie (172 miejsca) i Bieżanowie (110 miejsc). Miasto chciałoby też wybudować P&R w Małym Płaszowie (ok. 170 miejsc). Mieszkańcy nie zgadzają się jednak, aby ten parking powstał przy pętli tramwajowej pod blokami. Rozważane jest jego przeniesienie na drugą stronę ul. Lipskiej.

Miasto prowadzi też rozmowy z Carrefour Zakopianka, aby na ogólnodostępnym parkingu przed tym centrum handlowym wyznaczyć P&R na 100 miejsc. Warunkowane jest to wykonaniem przejścia dla pieszych na wysokości ul. Kościuszkowców.

Najpóźniej do 2018 roku ma być wybudowany P&R wraz z terminalem autobusowym „Bronowice”. Zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przystanku kolejowego - „Bronowice”. Na początku przewidziany jest jednopoziomowy parking na ok. 170 miejsc, ale pojawi się możliwość nadbudowy kolejnych poziomów.

W 2018 r. powinien powstać P&R przy przystanku kolejowym w Swoszowicach (ok. 150 miejsc), a rok później - przystanek kolejowy Prądnik Czerwony wraz z parkingiem na ok. 100 miejsc.

Parkingi P&R mają też powstać w ramach budowy linii tramwajowych z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej oraz w kierunku Azorów. Pierwsza linia planowana jest na 2019 r. Przy niej wyznaczono trzy P&R: Górka Narodowa (256 miejsc), w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka (97 miejsc) i przy ul. Pachońskiego (112 miejsc).

W 2020 r. powinna już powstać linia tramwajowa na Azory. Już teraz jednak władze miasta starają się, aby przedłużyć ją do Galerii Bronowice. Tam bowiem planowany jest kolejny P&R. Nie wiadomo jeszcze, czy byłby on wydzielony w ramach parkingu przy Galerii, czy też powstałby nowy obiekt. Jeżeli znajdzie się na to miejsce, rozważany jest też mały P&R na Azorach.

Do 2020 r. miasto chce też wybudować P&R przy przystanku kolejowym na os. Piastów. Przy okazji modernizacji linii tramwajowej wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej (po 2020 r.) na jej zakończeniu mógłby powstać P&R przy pętli tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich. Po 2020 r. w planach jest też P&R w ramach budowy linii tramwajowej od pętli na Salwatorze do ul. Księcia Józefa (nawet do ok. 200 miejsc).

Miasto bierze też pod uwagę rozbudowę niewielkich obecnie parkingów przy przystankach kolejowych w kierunku Balic - Olszanica i Zakliki.

Plany zawierają także P&R, które mogłyby powstać w przyszłości, jeżeli budowane byłoby metro. W tym przypadku chodzi o P&R przy ul. Igołomskiej i na Klinach.

Park&ride w Krakowie

1. Czerwone Maki (istniejący)
2. Kurdwanów
3. Bieżanów
4. Mały Płaszów
5. Zakopianka
6. Bronowice
7. Swoszowice
8. Krowodrza Górka oraz Pachońskiego
9. Górka Narodowa
10. Prądnik Czerwony
11. Azory
12. Galeria Bronowice
13. osiedle Piastów
14. Kocmyrzowska
15. Księcia Józefa
16. Carrefour Czyżyny
17. Kamieńskiego
18. Olszanica (rozbudowa)
19. Zakliki (rozbudowa)
20. Igołomska (przy początkowej stacji metra)
21. Śliwiaka
22. Bieżanów-Autostrada
23. Bogucice
24. Kliny
25. Opatkowice
26. Kliny-Autostrada

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski