W ubiegłym roku kupiono 58 autobusów, w tym roku niespełna 40 Fot. Anna Kaczmarz
Niskopodłogowe tramwaje, które zamierza kupić Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, będą przynajmniej o pięć metrów dłuższe niż jeżdżące po Krakowie bombardiery. Na pierwsze nowe wagony trzeba będzie poczekać do 2011 roku, a ostatni, 24 wagon z tej serii powinien dotrzeć do Krakowa w 2012 roku. Obecnie MPK ma 50 niskopodłogowych bombardierów i 5 częściowo niskopodłogowych wagonów z Norymbergi i Wiednia; tych ostatnich, po przeróbkach starych wagonów, przybędzie w najbliższych miesiącach jeszcze 25. Jedna czwarta pociągów jeżdżących po Krakowie jest niskopodłogowa, a w 2012 roku, wliczając w to te częściowo niskopodłogowe (z takim członem w środku), taki tabor będzie stanowił ponad połowę. Znacznie lepiej jest pod tym względem w autobusami, gdyż już prawie wszystkie są niskopodłogowe. Problem jednak w tym, że autobusy znacznie szybciej się zużywają i wymagają wymiany. Przed dwoma laty MPK kupiło około 70 autobusów, w ubiegłym niespełna 60, w obecnym roku zakupy będą jednak mniejsze.
- Nie mamy tyle pieniędzy. Musieliśmy zaciągnąć kredyty na projekty unijne (w tym właśnie na zakup tramwajów), a ponadto kupiliśmy już 50 wagonów w Wiedniu, z których robimy 25 niskopodołogowych składów. W miarę możliwości staramy się jednak wymieniać i odmładzać tabor autobusowy - mówi Julian Pilszczek, prezes MPK.
W tym roku MPK kupiło już siedem krótkich, 8,5-metrowych autobusów, a wczesną jesienią pojawić się ma 12 przegubowych mercedesów (każdy za 1 mln 150 tys zł). Teraz rozpisano przetarg na zakup kolejnych pięciu przegubowców oraz 18 autobusów 12-metrowych; te pojazdy mogą kosztować w sumie około 21 milionów złotych. Jak wynika z warunków przetargu - dostawa nowego taboru miałaby nastąpić jeszcze w grudniu, ale można się spodziewać, że będzie to raczej początek przyszłego roku.
Każdy z tych autobusów ma być nowoczesnym, niskopodłogowym pojazdem wyposażonym w klimatyzację, ekologiczny silnik spełniający europejskie normy Euro 5 związane z ochroną środowiska oraz kamery i automat biletowy.
MPK dysponuje obecnie 56 autobusami z klimatyzacją (na około 500), w tym roku przybędzie jeszcze 12 kolejnych - przegubowych mercedesów, a po kolejnych dostawach będzie już 91 takich pojazdów.
(J.ŚW)
[email protected]
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?