Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

280 koni dla rodziny

Redakcja
Prawie 300 koni mechanicznych mocy, kubełkowe siedzenia i sekwencyjna skrzynia biegów. Wypisz wymaluj typowo sportowy bolid do ścigania się na wyścigowych torach. Nic bardziej błędnego. Opisywany przez nas samochód to wprawdzie auto sportowe, tyle że przeznaczone dla... całej rodziny.

Auto przyszłości

 Japońska Mazda wie, jakie samochody będą chcieli kupować za 5 - 10 lat posiadający rodziny przedstawiciele klasy średniej. Otóż, według marketingowców Mazdy będą to pojazdy 4-osobowe typu sedan (czyli z czterema drzwiami) o sportowym wyglądzie i sportowych walorach. I zasugerowali projektantom, aby stworzyli taki samochód. Ci zabrali się ochoczo do pracy i za pomocą wszechobecnych teraz komputerów stworzyli - na początku tylko wirtualnie - auto idealnie pasujące do tych założeń. Tak bardzo się spodobało - komputerową wizję pokazano setce potencjalnych klientów - że postanowiono zbudować prototyp. I tak powstała mazda rx-evolov, po raz pierwszy pokazana kilka miesięcy temu podczas salonu samochodowego w Genewie.
 Sportowe auto dla całej rodziny. Tak je przedstawiono. To, że jest sportowe, nie ulega wątpliwości. Ogromny silnik o mocy 280 koni mechanicznych, sportowy design, kubełkowe siedzenia, sekwencyjna lub w pełni automatyczna 6-stopniowa skrzynia biegów z joystickiem i "agresywne" dwa zegary na... szklanym kokpicie świadczą dobitnie o sportowym przeznaczeniu. Ale dlaczego rodzinne? Bo czteroosobowe, bo ze składanym fotelikiem dla dziecka przymocowanym na stałe do prawego tylnego siedzenia, bo ze sporych rozmiarów bagażnikiem. Wszystko więc się zgadza.
 Mazda rx-evolov kryje jednak kilka niespodzianek. Pierwsza to sposób umiejscowienia silnika, którego budowa przypomina grube cygaro. Otóż jest on umieszczony wzdłuż całego samochodu, rozkładając równo wagę na przednie i tylne koła. Dostęp do niego jest możliwy poprzez dwie pokrywy, jedną z przodu, drugą z tyłu nadwozia.
 Także ciekawy jest system otwierania drzwi. Otóż projektanci mazdy przyszłości wymyślili sobie, że ich dzieło nie będzie posiadać słupka środkowego. Co pomyśleli, to zrobili. Tylko jak w takim wypadku zamontować drzwi?
 I na to znalazła się rada. Drzwi przednie najpierw rozchylają się na zewnątrz, później przesuwają do przodu, a na końcu szeroko się otwierają. Tylne zaś otwierają się do tyłu i maksymalnie rozchylają, umożliwiając swobodny dostęp do wnętrza. Aby zapewnić podróżującym bezpieczeństwo, tylne drzwi nie mogą zostać otwarte z wewnątrz, dopóki nie otworzy się drzwi przednich.
 Czy zaprezentowana przez nas mazda ma szansę na seryjną produkcję? W Genewie mówiło się, że tak. Zwłaszcza że projektem tym zainteresował się Ford, współwłaściciel Mazdy. Kto wie, czy któraś z kolejnych generacji mondeo nie będzie wyglądać tak, jak rx-evolov.

jur

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski