3 ulice jednocześnie

Redakcja
Jeśli nie będzie przetargowych perturbacji - być może w lipcu rozpocznie się wreszcie przebudowa ciągu komunikacyjnego - ul. Monte Cassino, Kapelanka i Brożka. Modernizacja ma kosztować około 25 milionów złotych, przy czym miasto dałoby tylko niespełna jedną trzecią tej kwoty.

Przy okazji przebudowy ul. Monte Cassino, Kapelanka i Brożka - pomyślano o podłączeniu nieistniejącej jeszcze trasy w stronę Ruczaju

Jeśli nie będzie przetargowych perturbacji - być może w lipcu rozpocznie się wreszcie przebudowa ciągu komunikacyjnego - ul. Monte Cassino, Kapelanka i Brożka. Modernizacja ma kosztować około 25 milionów złotych, przy czym miasto dałoby tylko niespełna jedną trzecią tej kwoty.

   Zarząd Dróg i Komunikacji ogłosił właśnie przetarg na przebudowę tej trasy; według założeń - prace mają się zakończyć do 30 marca przyszłego roku.
   Znaczna część kwoty potrzebnej na modernizację ma pochodzić z unijnych dotacji (około 18,5 miliona zł); byłoby to pierwsze przedsięwzięcie w zakresie transportu publicznego finansowane w ten sposób - w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Komitet Sterujący, rozpatrujący projekty gmin ubiegających się o pieniądze na inwestycje, już w ubiegłym roku zarekomendował dofinansowanie tego przedsięwzięcia i ostatecznie zostało to zaakceptowane. Wydatki ponoszone przez gminę będą w większości refinansowane, a na zwrot można będzie liczyć w ciągu trzech miesięcy od przedłożenia faktur.
   Gmina przygotowała projekt przebudowy już dawno, gdyż stan torowiska na większej części tego ciągu jest zły; konieczne stało się również zapewnienie większej płynności ruchu, jeśli chodzi o autobusy, które tkwią w korkach, głównie na ul. Monte Cassino. Zmodernizowany zostanie cały ciąg tramwajowy - od ronda Grunwaldzkiego do pętli w Łagiewnikach - w sumie 3-kilometrowy odcinek. Przebudowa obejmie też układ zasilania i sieć trakcyjną. Na ul. Monte Cassino ma powstać zwykłe skrzyżowanie - z sygnalizacją świetlną - z ulicą Szwedzką (obecnie kierowcy, by np. skręcić w lewo z ul. Szwedzkiej, muszą korzystać z przełączki, a do niej dojazd jest przez pasy ruchu). Skrzyżowanie uporządkuje tam ruch, poprawi się bezpieczeństwo. Ponadto już w rejonie tego skrzyżowania powstanie wjazd na torowisko tramwajowe dla autobusów jadących w stronę ronda Grunwaldzkiego - z korzyścią dla pasażerów, którzy nie będą musieli stać w autobusie w korku na ul. Monte Cassino (teraz na torowisko tramwajowe autobusy wjeżdżają dopiero na przystanek przed samym rondem). Na ul. Kapelanka powstanie m.in. zatoka autobusowa przy przystanku tramwajowym, na wysokości ul. Słomianej; modernizacja obejmie sygnalizację świetlną przy skrzyżowaniu z ul. Kobierzyńską i Słomianą. Nowa zatoka autobusowa ma też zostać zbudowana na ul. Brożka - przy przystanku tramwajowym, na wysokości ul. Borsuczej. Prawdopodobnie na całym ciągu zmodernizowane będą też perony przystanków komunikacji tramwajowej - byłyby podwyższone, by ułatwić wsiadanie do pojazdów. Przewiduje się ponadto modernizację części oświetlenia ulicznego, poprawienie zieleni itp.
   Ponadto przyjęto, że w związku z planowaną - być może ruszyłaby w 2007 roku - budową linii tramwajowej do kampusu UJ na zapas zostaną zrobione dodatkowe prace w rejonie skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego, gdzie nowa linia tramwajowa miałaby skręcać w stronę Ruczaju. Wykonana tam ma być m.in. podbudowa betonowa pod przyszłe rozjazdy, infrastruktura towarzysząca itp. dla nowej trasy. Dodajmy, że miałaby ona około 3,3 kilometra długości. U zbiegu ul. Kapelanki i Brożka tramwaj odbijałby w stronę ulicy Grota-Roweckiego. Wzdłuż tej ulicy podążałby do ulicy Bobrzyńskiego, a następnie w stronę ul. Czerwone Maki, przy której planowana jest pętla (tam byłby koniec trasy). Koszt budowy tej linii tramwajowej szacowany jest na około 44 miliony złotych, a to i tak tylko część inwestycji, gdyż przebudowywana ma być też m.in. ul. Grota-Roweckiego. Także w tym przypadku Kraków będzie czynił starania o pozyskanie finansowego wsparcia z Unii.
   Jeśli chodzi o komunikację - nadchodzące miesiące będą trudne. Przypomnijmy, że na wakacyjne miesiące planowana jest już przebudowa skrzyżowania koło Dworca Głównego PKP (m.in. budowa torów tramwajowych z ul. Westerplatte i Basztowej w stronę ul. Pawiej); być może wtedy będą też prowadzone roboty w rejonie ronda Mogilskiego.
(J.ŚW)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie