Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

30 domów ma zostać wyburzonych przy remoncie al. 29 Listopada

Agnieszka Maj
Aleja 29 Listopada to jedyna dotychczas niewyremontowana trasa wylotowa z miasta
Aleja 29 Listopada to jedyna dotychczas niewyremontowana trasa wylotowa z miasta FOT. ANDRZEJ BANAŚ
Prądnik Czerwony. Zakończyły się już konsultacje społeczne w sprawie projektu przebudowy trasy wylotowej na Warszawę.

– Wpłynęły 33 wnioski. W konsultacjach dotyczących projektu przebudowy al. 29 Listopada wzięło udział kilkadziesiąt osób – wylicza Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Najwięcej postulatów mieszkańców dotyczyło wjazdów z al. 29 Listopada na sąsiednie ulice. – Osoby, które brały udział w konsultacjach, chciały, aby pasy do skrętów były szersze lub by było ich więcej – wyjaśnia Michał Pyclik.

Te uwagi zostały uwzględnione. Nowy projekt remontu zakłada wybudowanie dodatkowych pasów do skrętów: w ulicę Dobrego Pasterza, ulicę Powstańców, a także ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej.

Do ZIKT trafiły także wnioski mieszkańców o wywłaszczenie należących do nich dwóch budynków i przejęcie ich przez miasto. W sumie wykupionych i wyburzonych będzie około 30 budynków. Większość z nich to stare domy jednorodzinne, które znajdują się wzdłuż al. 29 listopada. Do rozbiórki przeznaczona zostanie także kamienica, która sąsiaduje z Młodzieżowym Domem Kultury przy al. 29 Listopada.

– Odszkodowania za wywłaszczenia będą dość wysokie, nawet do 1,5 mln zł – podaje radny Dominik Jaśko­wiec (PO), który był współorganizatorem spotkania dla mieszkańców w sprawie przebudowy al. 29 Listopada (odbyło się ono w poniedziałek wieczorem).

Wojewódzki konserwator zabytków Jan Janczykowski nie zgodził się na wyburzenie zabytkowego budynku, który znajduje się przy skrzyżowaniu al. 29 Listopada i ulicy Dobrego Pasterza. To tzw. jatki galicyjskie, nazywane przez mieszkańców czerwono­prąd­nic­ki­mi Sukiennicami. W pierwotnej wersji projektu przebudowy ulicy miały być wyburzone. Teraz zapadła decyzja, że zostaną przesunięte o około sto metrów.

– Trzeba będzie budynek rozebrać i zrekonstruować go w sąsiednim miejscu. Przy okazji można wyremontować budynek – zwraca uwagę Dominik Jaśkowiec.

Nowością jest także plan wybudowania parkingu dla kilkudziesięciu samochodów przy ul. Chlebowej, w sąsiedztwie al. 29 Listopada. Taki wniosek zgłosiła parafia Dobrego Pasterza. Ulica Chlebowa, która teraz jest drogą polną, zostanie wyremontowana i pokryta asfaltem.

Remont al. 29 Listopada zakłada, że zostaną wybudowane po dwa pasy w każdą stronę. Tylko na odcinku od ul. Dobrego Pasterza w kierunku centrum powstanie trzeci pas, przeznaczony dla autobusów.

Ponieważ al. 29 Listopada ma być poszerzona, w czasie remontu trzeba przebudować także dwa wiadukty kolejowe – w taki sposób, aby zmieścił się pod nimi dodatkowy pas ruchu (w każdą stronę).

Koszt remontu al. 29 Listopada szacowany jest na 189 mln zł. Sporą część tej kwoty pochłoną wykupy domów. Krakowa nie stać na to, aby tak dużą sumę zarezerwować w budżecie miasta, dlatego został złożony wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych.

Rozpoczęcie remontu planowane jest w 2016 roku, a zakończenie w 2017. Przez cały czas trwania prac ulica nie będzie całkowicie zamknięta.

– Służby miejskie twierdzą, że można to w taki sposób zorganizować. Ruch odbywałby się po jednym pasie w każdym kierunku – tłumaczy radny Dominik Jaśkowiec.

Teraz urzędnicy czekają na wydanie decyzji środowiskowej w sprawie inwestycji. Nie spodziewają się większych protestów przeciwko przebudowie i blokowania jej przez mieszkańców (tak jak działo się to m.in. w przypadku przebudowy ulicy Lema).

Napisz do autora:
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski