reklama

60 lat jeepa

a
Często pojawia się pytanie, skąd też wzięła się nazwa Jeep. Na ogół przyjmuje się, iż jest to niedbała wymowa skrótu GP - czyli General Purpose (ogólnego zastosowania), jakim obdarzono w armii amerykańskiej pojazd rozpoznawczy. Inni z kolei twierdzą, iż nazwy Jeep używano już w 1934 roku w Oklahomie dla specjalnych aut ciężarowych przy wierceniu szybów naftowych.

 Kolejna wersja mówi, iż nazwa Jeep pochodzi od popularnej w latach 1930 postaci komiksowej "Popeye" - Eugene the Jeep, sprytnego szelmy z innego wymiaru, który mógł poruszać się wszędzie i w każdej sytuacji - jak to tylko jeep potrafi. Jakiekolwiek są początki tej nazwy, faktem jest, iż marka Jeep przetrwała i stała się synonimem pojazdów terenowych, tak jak addidasy butów sportowych czy elektroluksy odkurzaczy.
 A wszystko zaczęło się w 1938 roku, kiedy to armia USA ogłosiła, iż poszukuje na swe wyposażenie nowego modelu uniwersalnego pojazdu polowego - w miejsce motocykli z koszem, dotychczas używanych w służbie łącznikowej i rozpoznawczej. Wyzwanie podjęły trzy firmy: Ford, Bantam i Willys-Overland. Każdy z oferentów przedstawił serię 1500 pojazdów na próby poligonowe armii. Wybór padł ostatecznie na pojazd Willys-Overlanda (znaczną rolę odegrała proponowana cena: 738,74 dol.). I tak jeep rozpoczął swą erę 23 lipca 1941 r. wraz z podpisaniem kontraktu na produkcję pojazdów Willys MB w czasie II wojny światowej.
 Jeep był obecny na wszystkich frontach II wojny światowej. Woził amunicję, układał przewody telefoniczne, a w roli ciągnika artyleryjskiego holował działka przeciwpancerne na pozycje bojowe. Służył do przewozu rannych, jako pojazd rozpoznania, dostawczy i kurierski - ale i polowy transport oficerski.
 Koniec wojny. Chłopcy w amerykańskich mundurach wracają z Europy do domu, zostawiając złamane niewieście serca, amerykańską czekoladę oraz... pojazdy jeepy, które są bezkonkurencyjne w pracach gospodarskich i leśnych na zniszczonym wojną kontynencie.
 Etap następny jest nieunikniony: ludzie cieszą się swobodą z jazdy ekswojskowym łazikiem i tylko kwestią czasu jest, zanim jeep stanie się także sposobem spędzania czasu wolnego.
 Willys-Overland przewidział funkcje rekreacyjne pojazdu i w 1944 rozpoczęto prace nad modelem CJ-1A (CJ - Jeep cywilny). Pierwszy z tej serii, zwany 1945 CJ-2A, kosztował 1090 dolarów i posiadał takie luksusy, jak tylną klapę oraz automatyczne wycieraczki szyby. Był to początek całej gamy cywilnych pojazdów jeep.
  (A)

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3