Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

60 lat jeepa

A
Często pojawia się pytanie, skąd też wzięła się nazwa Jeep. Na ogół przyjmuje się, iż jest to niedbała wymowa skrótu GP - czyli General Purpose (ogólnego zastosowania), jakim obdarzono w armii amerykańskiej pojazd rozpoznawczy. Inni z kolei twierdzą, iż nazwy Jeep używano już w 1934 roku w Oklahomie dla specjalnych aut ciężarowych przy wierceniu szybów naftowych.

 Kolejna wersja mówi, iż nazwa Jeep pochodzi od popularnej w latach 1930 postaci komiksowej "Popeye" - Eugene the Jeep, sprytnego szelmy z innego wymiaru, który mógł poruszać się wszędzie i w każdej sytuacji - jak to tylko jeep potrafi. Jakiekolwiek są początki tej nazwy, faktem jest, iż marka Jeep przetrwała i stała się synonimem pojazdów terenowych, tak jak addidasy butów sportowych czy elektroluksy odkurzaczy.
 A wszystko zaczęło się w 1938 roku, kiedy to armia USA ogłosiła, iż poszukuje na swe wyposażenie nowego modelu uniwersalnego pojazdu polowego - w miejsce motocykli z koszem, dotychczas używanych w służbie łącznikowej i rozpoznawczej. Wyzwanie podjęły trzy firmy: Ford, Bantam i Willys-Overland. Każdy z oferentów przedstawił serię 1500 pojazdów na próby poligonowe armii. Wybór padł ostatecznie na pojazd Willys-Overlanda (znaczną rolę odegrała proponowana cena: 738,74 dol.). I tak jeep rozpoczął swą erę 23 lipca 1941 r. wraz z podpisaniem kontraktu na produkcję pojazdów Willys MB w czasie II wojny światowej.
 Jeep był obecny na wszystkich frontach II wojny światowej. Woził amunicję, układał przewody telefoniczne, a w roli ciągnika artyleryjskiego holował działka przeciwpancerne na pozycje bojowe. Służył do przewozu rannych, jako pojazd rozpoznania, dostawczy i kurierski - ale i polowy transport oficerski.
 Koniec wojny. Chłopcy w amerykańskich mundurach wracają z Europy do domu, zostawiając złamane niewieście serca, amerykańską czekoladę oraz... pojazdy jeepy, które są bezkonkurencyjne w pracach gospodarskich i leśnych na zniszczonym wojną kontynencie.
 Etap następny jest nieunikniony: ludzie cieszą się swobodą z jazdy ekswojskowym łazikiem i tylko kwestią czasu jest, zanim jeep stanie się także sposobem spędzania czasu wolnego.
 Willys-Overland przewidział funkcje rekreacyjne pojazdu i w 1944 rozpoczęto prace nad modelem CJ-1A (CJ - Jeep cywilny). Pierwszy z tej serii, zwany 1945 CJ-2A, kosztował 1090 dolarów i posiadał takie luksusy, jak tylną klapę oraz automatyczne wycieraczki szyby. Był to początek całej gamy cywilnych pojazdów jeep.
  (A)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski