600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [18.08.2019 roku]

jsZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – takie rozwiązanie zaproponował główny ekonomista banku Pekao SA. Jego zdaniem 500 plus rozdawane wszystkim po równo, i tym pracującym, i tym niepracującym, osłabia motywację do znalezienia zatrudnienia. Wielu rodziców zrezygnowało z pracy zarobkowej całkowicie po otrzymaniu wsparcia finansowego od państwa. Czy pomysł Marcina Mrowca się przyjmie?

600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – ta zmiana może pomóc pracodawcom

Marcin Mrowiec, główny ekonomista banku Pekao SA uważa, że wsparcie od państwa w postaci 500 plus doprowadza do unikania pracy:

Marcin Mrowiec dla Businessinsider: Można by zmodyfikować program 500 plus w kierunku promowania beneficjentów programu, którzy pracują. Np. 600 plus dla pracujących, 400 plus dla niepracujących. Może z wyjątkiem matek, które mają troje i więcej małych dzieci.

Zdaniem ekonomisty, aktualne rozwiązania prawne nie sprzyjają poszukiwaniom pracy. Oprócz rodziców, osobami, które nagminnie rezygnują z jakiegokolwiek zatrudnienia, są osoby niepełnosprawne.

Marcin Mrowiec: Teraz system podatkowo-składkowy wspierający te osoby wytwarza bodźce utrzymujące je poza rynkiem pracy. Te osoby nie zawsze mają wysokie kwalifikacje, a gdyby zaczęły pracować, uzyskując niewysokie zarobki, równocześnie tracą prawa do dodatków socjalnych. Często nie opłaca im się więc podejmować pracy.

TOP 25 najlepszych miejsc pracy w Europie. Chcesz tutaj prac...

500 plus do podziału? „Trzeba zachęcać do aktywności zawodowej”

Zdaniem ekonomisty pat, w którym znajduje się sporo osób bezrobotnych w Polsce, wynika z przepisów, które nie przystają do rzeczywistości.

  1. Na polskim rynku pracy obciążenia związane z zatrudnieniem są wysokie dla wszystkich – osoby, które mogą liczyć na najniższe wynagrodzenie, często z niego rezygnują, ponieważ nie jest to dla nich opłacalne.
  2. Osoby pobierające różnorakie świadczenia obawiają się ich utraty w przypadku rozpoczęcia pracy zarobkowej.
  3. Wysokość świadczeń i wysokość najniższego wynagrodzenia często są zbliżone do siebie.

Marcin Mrowiec podkreśla, że Słowacy kilka lat temu zaczęli stosować ujemny podatek dochodowy (dopłacanie do bardzo niskich dochodów). Dzięki temu sporo bezrobotnych chciało znaleźć pracę.

Według ekonomisty, budowany przez 3 dekady system, na którym opiera się polski rynek pracy, powinien być dokładnie zbadany:

Brakuje nam rąk do pracy i musimy się upewnić, czy nasz system skłania ludzi do pracowania, a nie wzmacnia w nich tendencje, aby nie pracować, albo żeby pracować w szarej strefie.

Trwa głosowanie...

Popierasz obecne zmiany w programie 500 Plus?

Materiał oryginalny: 600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [18.08.2019 roku] - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1,610

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
ale głupie baby
2019-08-18T09:27:02 02:00, Gość:

Proponuję 1000 dla pracujących a tym leniom smierdzacym 000

2019-08-18T11:24:12 02:00, Bella:

Gdyby nieroby nie dostały zaraz by się za robotę wzięły

2019-08-18T13:45:59 02:00, Gość:

Prosze nie wrzucac wszystkich do jednego wora nie kazdy moze podjac prace nawet jesli tego chce.

2019-08-18T13:58:17 02:00, Gość:

A czy napisałem o wszystkich. Leniom smierdzacym bym nie dał. Nie pisałem o ludziach nie zdolnych do pracy. A tak naprawdę to żona i ja pracujemy zostawiamy syna u niani bo nasze godziny pracy nie pozwoliły nam oddać młodego do żłobka czy przedszkola dzieci nie przeszkadzają w rozwijaniu kariery zawodowej. A teraz to 500 plus to taki dodatek który będzie leżał na koncie bo dobrze sobie radzimy i bez niego. Może do niektórzy wkoncu zrozumieją że bez stażu pracy to i erutury też nima i znowu pełna garścia od państwa

2019-08-18T14:14:49 02:00, Gość:

Nie do konca pan zrozumial mozna pracowac jak sie ma dobrze platna prace pod nosem gozej jest na wsi gdzie pracy nie znajdzie sie tak ot .Niech pan ekonomista przeliczy np Kowalskigo ktory do pracy dojezdza 40 km na 1 zmiane 4 dzieci w wieku od 4 do10 lat ktore trzeba zaprowadzic do szkoly przedszkola dzialaja od 8 do 13 .Na bilet wydaje okolo300 zl wyjejdza o 6 rano wraca o18 nianie najmuje rano do zaprowadzenia do szkoly i po szkole dla czworki dzieci no niech sam sobie przeliczy ile zarobi ten czlowiek jezeli otrzymuje najnizsza krajowa.Dodam ze autobusy nie dojezfzaja jak 20 lat temu a prawo jazdy nie kazdy posiada.Mysle ze o emeryturze moze pomarzyc bo nie dozyje.

to jak się nie ma pieniędzy to się nie robi dzieci. Napieprzyć 4 dzieci dla plusów to trzeba być idiotą.

G
Gość
2019-08-18T09:27:02 02:00, Gość:

Proponuję 1000 dla pracujących a tym leniom smierdzacym 000

2019-08-18T11:24:12 02:00, Bella:

Gdyby nieroby nie dostały zaraz by się za robotę wzięły

2019-08-18T13:45:59 02:00, Gość:

Prosze nie wrzucac wszystkich do jednego wora nie kazdy moze podjac prace nawet jesli tego chce.

2019-08-18T13:58:17 02:00, Gość:

A czy napisałem o wszystkich. Leniom smierdzacym bym nie dał. Nie pisałem o ludziach nie zdolnych do pracy. A tak naprawdę to żona i ja pracujemy zostawiamy syna u niani bo nasze godziny pracy nie pozwoliły nam oddać młodego do żłobka czy przedszkola dzieci nie przeszkadzają w rozwijaniu kariery zawodowej. A teraz to 500 plus to taki dodatek który będzie leżał na koncie bo dobrze sobie radzimy i bez niego. Może do niektórzy wkoncu zrozumieją że bez stażu pracy to i erutury też nima i znowu pełna garścia od państwa

Nie do konca pan zrozumial mozna pracowac jak sie ma dobrze platna prace pod nosem gozej jest na wsi gdzie pracy nie znajdzie sie tak ot .Niech pan ekonomista przeliczy np Kowalskigo ktory do pracy dojezdza 40 km na 1 zmiane 4 dzieci w wieku od 4 do10 lat ktore trzeba zaprowadzic do szkoly przedszkola dzialaja od 8 do 13 .Na bilet wydaje okolo300 zl wyjejdza o 6 rano wraca o18 nianie najmuje rano do zaprowadzenia do szkoly i po szkole dla czworki dzieci no niech sam sobie przeliczy ile zarobi ten czlowiek jezeli otrzymuje najnizsza krajowa.Dodam ze autobusy nie dojezfzaja jak 20 lat temu a prawo jazdy nie kazdy posiada.Mysle ze o emeryturze moze pomarzyc bo nie dozyje.

G
Gość
2019-08-18T10:57:10 02:00, Gość:

Lepiej niech podniosą zarobki, a nie za grosze jak niewolnik. Cały dzień w pracy, nocki na rozladunek towaru i to za psie pieniądze. A kiedy czas na rodzinę i dzieci, chyba od święta. A te 500 to idzie na przedszkole i tak trzeba dopłacić opiekunce żeby zajęła się dzieckiem zanim wrócę z pracy. Najczęściej jest tak, że przychodzę położyć dziecko spać( jak już nie śpi ) I taki kontakt z dzieckiem. A jakiś nadety biurokrata, który nie zna co to prawdziwa praca śmie pisać takie propozycje,jakby te 500 zł było min.5000.

Sam siedzi 8godz. w pracy za niemałe pieniądze, wraca do domu do dzieci. Oczywiście wspólne wypady rodzinne , a wczasy i ferie obowiązkowo.A tu człowiek zap...jak wół za marny grosz, a o urlopie zapomnij w wakacje. Jak dostaje to na jesieni, ale za taką wypłatę to i tak daleko nie zajedzie.I to wszystko kosztem rodziny. Więc ja się nie dziwię, że mamy nie chcą pracować. Nie widzieć dziecka całymi dniami, bo pracować na bogaczy za grosidla? A i tak nie starczy na życie jak małżonek nie dołoży- to jest dobre dla tych co nie mają dzieci i obowiązków rodzinnych.

Niech płacą jak należy, a nie wyzysk.Wtedy to i do pracy więcej chętnych się znajdzie. A 500zl? To na zakupy jednorazowo 100zl. A gdzie przedszkole i ubrania dla dzieci, tym bardziej że te 500 jest powodem podwyżek i niech nie piszą, że przez suszę bo jak 3lata temu wszedł ten program , to dziwnym trafem też były podwyżki. Muszą znaleźć jakiś pretekst. Ale fakt faktem, to przynajmniej jedno z rodziców powinno pracować aby otrzymywać 500zl.

2019-08-18T11:18:58 02:00, Gość:

W pełni się zgadzam. Też tak pracowałam i po macierzyńskim dalej będę. Mam 4 dzieci i oboje pracujemy. I często się mijamy. Dobrze że choć te niedziele wolne.

2019-08-18T11:56:17 02:00, Gość:

Skoro mówisz że pracodawca to leń to Dlaczego sam nie jesteś pracodawcą i nie dajesz ludziom pracy Zobaczymy ile dasz im zarobić i jak się uczy

masz

Cale zycie sie czlowiek uczy.Czy do konca kazdy pracodawca sumiennie wynagradza swoich pracownikow i tu nalezaloby sie zastanowic

G
Gość
2019-08-18T09:27:02 02:00, Gość:

Proponuję 1000 dla pracujących a tym leniom smierdzacym 000

2019-08-18T11:24:12 02:00, Bella:

Gdyby nieroby nie dostały zaraz by się za robotę wzięły

2019-08-18T13:45:59 02:00, Gość:

Prosze nie wrzucac wszystkich do jednego wora nie kazdy moze podjac prace nawet jesli tego chce.

A czy napisałem o wszystkich. Leniom smierdzacym bym nie dał. Nie pisałem o ludziach nie zdolnych do pracy. A tak naprawdę to żona i ja pracujemy zostawiamy syna u niani bo nasze godziny pracy nie pozwoliły nam oddać młodego do żłobka czy przedszkola dzieci nie przeszkadzają w rozwijaniu kariery zawodowej. A teraz to 500 plus to taki dodatek który będzie leżał na koncie bo dobrze sobie radzimy i bez niego. Może do niektórzy wkoncu zrozumieją że bez stażu pracy to i erutury też nima i znowu pełna garścia od państwa

G
Gość
2019-08-18T09:27:02 02:00, Gość:

Proponuję 1000 dla pracujących a tym leniom smierdzacym 000

2019-08-18T11:24:12 02:00, Bella:

Gdyby nieroby nie dostały zaraz by się za robotę wzięły

Prosze nie wrzucac wszystkich do jednego wora nie kazdy moze podjac prace nawet jesli tego chce.

M
Mario

Jakoś nie mogę sobie wyobrazić jak Seba z osiedla z Karyna idą do pracy 🙄🙄🙄

G
Gość

Wyższa niższa krajowa to wyższe ceny usług i produktów tak wkoło nie tedy droga. A do okoła jest pełno roboty i to za lepsze pieniądze tak wszyscy narzekają to czemu nie zmienicie roboty albo własnej działalności nie założycie dla chcącego nic trudnego.

G
Gość
2019-08-18T10:57:10 02:00, Gość:

Lepiej niech podniosą zarobki, a nie za grosze jak niewolnik. Cały dzień w pracy, nocki na rozladunek towaru i to za psie pieniądze. A kiedy czas na rodzinę i dzieci, chyba od święta. A te 500 to idzie na przedszkole i tak trzeba dopłacić opiekunce żeby zajęła się dzieckiem zanim wrócę z pracy. Najczęściej jest tak, że przychodzę położyć dziecko spać( jak już nie śpi ) I taki kontakt z dzieckiem. A jakiś nadety biurokrata, który nie zna co to prawdziwa praca śmie pisać takie propozycje,jakby te 500 zł było min.5000.

Sam siedzi 8godz. w pracy za niemałe pieniądze, wraca do domu do dzieci. Oczywiście wspólne wypady rodzinne , a wczasy i ferie obowiązkowo.A tu człowiek zap...jak wół za marny grosz, a o urlopie zapomnij w wakacje. Jak dostaje to na jesieni, ale za taką wypłatę to i tak daleko nie zajedzie.I to wszystko kosztem rodziny. Więc ja się nie dziwię, że mamy nie chcą pracować. Nie widzieć dziecka całymi dniami, bo pracować na bogaczy za grosidla? A i tak nie starczy na życie jak małżonek nie dołoży- to jest dobre dla tych co nie mają dzieci i obowiązków rodzinnych.

Niech płacą jak należy, a nie wyzysk.Wtedy to i do pracy więcej chętnych się znajdzie. A 500zl? To na zakupy jednorazowo 100zl. A gdzie przedszkole i ubrania dla dzieci, tym bardziej że te 500 jest powodem podwyżek i niech nie piszą, że przez suszę bo jak 3lata temu wszedł ten program , to dziwnym trafem też były podwyżki. Muszą znaleźć jakiś pretekst. Ale fakt faktem, to przynajmniej jedno z rodziców powinno pracować aby otrzymywać 500zl.

2019-08-18T11:18:58 02:00, Gość:

W pełni się zgadzam. Też tak pracowałam i po macierzyńskim dalej będę. Mam 4 dzieci i oboje pracujemy. I często się mijamy. Dobrze że choć te niedziele wolne.

Skoro mówisz że pracodawca to leń to Dlaczego sam nie jesteś pracodawcą i nie dajesz ludziom pracy Zobaczymy ile dasz im zarobić i jak się uczy

masz

D
Doświadczony
2019-08-17T23:13:14 02:00, Trzeba:

600 dla nie pracujących a 100zl dla pracujących!

2019-08-18T10:43:51 02:00, Gościu:

Chyba cie wali na dekiel. Nieroby do roboty

Z chęcią bym poszła do pracy ale policja zneca się na demną od dziecka bo mój sąsiad radny tak chce byłam bita wyzywana grozono mi śmiercią aż w końcu zostałam kaleką która do pracy się nie nadaje na rente się nie kwalifikuje a o 500 już nie wspomnę

G
Gość

Popieram zmianę. Większość osób wykorzystuje pieniądze na unikanie pracy. A co kiedy dziecko będzie pełnoletnie. Kto takich zatrudni po takiej przerwie. A kto im da emeryturę bez przepracowanych lat. Znowu będą dodatki do emerytów. I jak to się ma do pracujących.

t
tak winno być

Dla pracujących 500 , dla niepracujących 250 brutto.

B
Bella
2019-08-18T09:27:02 02:00, Gość:

Proponuję 1000 dla pracujących a tym leniom smierdzacym 000

Gdyby nieroby nie dostały zaraz by się za robotę wzięły

B
Beti
2019-08-17T23:13:14 02:00, Trzeba:

600 dla nie pracujących a 100zl dla pracujących!

2019-08-18T10:43:51 02:00, Gościu:

Chyba cie wali na dekiel. Nieroby do roboty

Weźcie się za pracę . Wam to i 100 zł to za dużo.

B
Beti
2019-08-18T10:57:10 02:00, Gość:

Lepiej niech podniosą zarobki, a nie za grosze jak niewolnik. Cały dzień w pracy, nocki na rozladunek towaru i to za psie pieniądze. A kiedy czas na rodzinę i dzieci, chyba od święta. A te 500 to idzie na przedszkole i tak trzeba dopłacić opiekunce żeby zajęła się dzieckiem zanim wrócę z pracy. Najczęściej jest tak, że przychodzę położyć dziecko spać( jak już nie śpi ) I taki kontakt z dzieckiem. A jakiś nadety biurokrata, który nie zna co to prawdziwa praca śmie pisać takie propozycje,jakby te 500 zł było min.5000.

Sam siedzi 8godz. w pracy za niemałe pieniądze, wraca do domu do dzieci. Oczywiście wspólne wypady rodzinne , a wczasy i ferie obowiązkowo.A tu człowiek zap...jak wół za marny grosz, a o urlopie zapomnij w wakacje. Jak dostaje to na jesieni, ale za taką wypłatę to i tak daleko nie zajedzie.I to wszystko kosztem rodziny. Więc ja się nie dziwię, że mamy nie chcą pracować. Nie widzieć dziecka całymi dniami, bo pracować na bogaczy za grosidla? A i tak nie starczy na życie jak małżonek nie dołoży- to jest dobre dla tych co nie mają dzieci i obowiązków rodzinnych.

Niech płacą jak należy, a nie wyzysk.Wtedy to i do pracy więcej chętnych się znajdzie. A 500zl? To na zakupy jednorazowo 100zl. A gdzie przedszkole i ubrania dla dzieci, tym bardziej że te 500 jest powodem podwyżek i niech nie piszą, że przez suszę bo jak 3lata temu wszedł ten program , to dziwnym trafem też były podwyżki. Muszą znaleźć jakiś pretekst. Ale fakt faktem, to przynajmniej jedno z rodziców powinno pracować aby otrzymywać 500zl.

Popieram .ja tez pracuje . Jest takie powiedzenie syty głodnego nie zrozumie . Czyli pracodawca nie zrozumie pracownika .gdyby nie my sami by musieli zakazać rękawy

G
Gość
2019-08-18T10:57:10 02:00, Gość:

Lepiej niech podniosą zarobki, a nie za grosze jak niewolnik. Cały dzień w pracy, nocki na rozladunek towaru i to za psie pieniądze. A kiedy czas na rodzinę i dzieci, chyba od święta. A te 500 to idzie na przedszkole i tak trzeba dopłacić opiekunce żeby zajęła się dzieckiem zanim wrócę z pracy. Najczęściej jest tak, że przychodzę położyć dziecko spać( jak już nie śpi ) I taki kontakt z dzieckiem. A jakiś nadety biurokrata, który nie zna co to prawdziwa praca śmie pisać takie propozycje,jakby te 500 zł było min.5000.

Sam siedzi 8godz. w pracy za niemałe pieniądze, wraca do domu do dzieci. Oczywiście wspólne wypady rodzinne , a wczasy i ferie obowiązkowo.A tu człowiek zap...jak wół za marny grosz, a o urlopie zapomnij w wakacje. Jak dostaje to na jesieni, ale za taką wypłatę to i tak daleko nie zajedzie.I to wszystko kosztem rodziny. Więc ja się nie dziwię, że mamy nie chcą pracować. Nie widzieć dziecka całymi dniami, bo pracować na bogaczy za grosidla? A i tak nie starczy na życie jak małżonek nie dołoży- to jest dobre dla tych co nie mają dzieci i obowiązków rodzinnych.

Niech płacą jak należy, a nie wyzysk.Wtedy to i do pracy więcej chętnych się znajdzie. A 500zl? To na zakupy jednorazowo 100zl. A gdzie przedszkole i ubrania dla dzieci, tym bardziej że te 500 jest powodem podwyżek i niech nie piszą, że przez suszę bo jak 3lata temu wszedł ten program , to dziwnym trafem też były podwyżki. Muszą znaleźć jakiś pretekst. Ale fakt faktem, to przynajmniej jedno z rodziców powinno pracować aby otrzymywać 500zl.

W pełni się zgadzam. Też tak pracowałam i po macierzyńskim dalej będę. Mam 4 dzieci i oboje pracujemy. I często się mijamy. Dobrze że choć te niedziele wolne.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3