600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [19.08.2019 roku]

jsZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – takie rozwiązanie zaproponował główny ekonomista banku Pekao SA. Jego zdaniem 500 plus rozdawane wszystkim po równo, i tym pracującym, i tym niepracującym, osłabia motywację do znalezienia zatrudnienia. Wielu rodziców zrezygnowało z pracy zarobkowej całkowicie po otrzymaniu wsparcia finansowego od państwa. Czy pomysł Marcina Mrowca się przyjmie?

600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – ta zmiana może pomóc pracodawcom

Marcin Mrowiec, główny ekonomista banku Pekao SA uważa, że wsparcie od państwa w postaci 500 plus doprowadza do unikania pracy:

Marcin Mrowiec dla Businessinsider: Można by zmodyfikować program 500 plus w kierunku promowania beneficjentów programu, którzy pracują. Np. 600 plus dla pracujących, 400 plus dla niepracujących. Może z wyjątkiem matek, które mają troje i więcej małych dzieci.

Zdaniem ekonomisty, aktualne rozwiązania prawne nie sprzyjają poszukiwaniom pracy. Oprócz rodziców, osobami, które nagminnie rezygnują z jakiegokolwiek zatrudnienia, są osoby niepełnosprawne.

Marcin Mrowiec: Teraz system podatkowo-składkowy wspierający te osoby wytwarza bodźce utrzymujące je poza rynkiem pracy. Te osoby nie zawsze mają wysokie kwalifikacje, a gdyby zaczęły pracować, uzyskując niewysokie zarobki, równocześnie tracą prawa do dodatków socjalnych. Często nie opłaca im się więc podejmować pracy.

TOP 25 najlepszych miejsc pracy w Europie. Chcesz tutaj prac...

500 plus do podziału? „Trzeba zachęcać do aktywności zawodowej”

Zdaniem ekonomisty pat, w którym znajduje się sporo osób bezrobotnych w Polsce, wynika z przepisów, które nie przystają do rzeczywistości.

  1. Na polskim rynku pracy obciążenia związane z zatrudnieniem są wysokie dla wszystkich – osoby, które mogą liczyć na najniższe wynagrodzenie, często z niego rezygnują, ponieważ nie jest to dla nich opłacalne.
  2. Osoby pobierające różnorakie świadczenia obawiają się ich utraty w przypadku rozpoczęcia pracy zarobkowej.
  3. Wysokość świadczeń i wysokość najniższego wynagrodzenia często są zbliżone do siebie.

Marcin Mrowiec podkreśla, że Słowacy kilka lat temu zaczęli stosować ujemny podatek dochodowy (dopłacanie do bardzo niskich dochodów). Dzięki temu sporo bezrobotnych chciało znaleźć pracę.

Według ekonomisty, budowany przez 3 dekady system, na którym opiera się polski rynek pracy, powinien być dokładnie zbadany:

Brakuje nam rąk do pracy i musimy się upewnić, czy nasz system skłania ludzi do pracowania, a nie wzmacnia w nich tendencje, aby nie pracować, albo żeby pracować w szarej strefie.

Trwa głosowanie...

Popierasz obecne zmiany w programie 500 Plus?

Materiał oryginalny: 600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [19.08.2019 roku] - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1,727

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-19T03:29:44 02:00, mistrz:

co to ma wogole znaczy ze 600 plus dla pracujoncych a dla nie 400 moze odwrotnie to juz by mialo jakis sens

Nie wypowiadaj się więcej...

G
Gość
2019-08-19T00:22:30 02:00, Xxx:

Uważam że tylko ci co składają się na tą darowiznę czyli osoby pracujące powinny dostawać, np odpis od podatku lub w innej formie. Niech ktoś sprawdzi ile z mopsu dostają bezrobotni. Państwo daje i nic nie wymaga w zamian. Ręką po kasę, co im się należy to wiedza i jak załatwiać, ale jakie obowiązki to już nie. A niech tylko pracujący nie zapłaci rachunku to mu komornik wejdzie.

Odpisy od podatku funkcjonują już od dłuższego czasu. Problem w tym ,że zarobki są takie ,że rodzice nie mogą w pełni z tej ulgi skorzystać. Poza tym w każdym cywilizowanym kraju rodziny z dziećmi otrzymują wsparcie. Ale któryś z rodziców powinien pracować.

Z
Znawca

Co to za ekonomista który twierdzi że polak woli dostać 500 na bezrobociu niż 500 i wypłatę.

G
Gość
2019-08-18T23:54:05 02:00, Gość:

Ten pan ma problem. Nie potrafi zaakceptować kobiety - matki i prawa dzieci do opieki matki. Gdzie indziej normalne,że kobieta pracuje w domu jako opiekunka własnych dzieci i gosposia we własnym domu. Tu kobieta ma wziąć jeszcze jeden etat i to za skandalicznie niskie płace lub za darmo u "pracodawców" oszustów?

2019-08-19T00:58:35 02:00, Gość:

Prawda, popieram. Wychowanie dzieci to też ciężka praca. Wszystko byloby super gdyby Państwo zapewniało godziwe wynagrodzenia, tak żeby było stać na opiekunkę do dziecka.

Też jestem tego zdania, że dziecko ma prawo do opieki rodzicielskiej , a nie tylko do tułaczki po placówkach typu przedszkole ,żłobek. Ale uważam, że wypłatę różnego rodzaju świadczeń należy uzależnić od pracy. Jeden rodzic powinien pracować.

R
Remis

Ekonomista dobrze wyliczył bo w naszym kraju jest w tej chwili więcej nierobów przez 500 za to ukraińscy obywatele w sklepach ,mza,budowach itd.Rząd zamiast dać dobrą pracę rozdaje pieniądze pracujących.Ludziom daje się wędkę a nie rybę bo ją zjedzą i nadal będą głodni!

G
Gość
2019-08-19T00:19:47 02:00, Gość:

Niektórzy nie mogą znaleźć pracy i to błąd aby im odebrano pieniądze. Moim zdaniem powinni się wziąsc za tych którzy mają swoje firmy i ich zarobki są wysokie. Tacy ludzie nie powinni dostawać 500

2019-08-19T00:27:11 02:00, Gość:

Ale tacy ludzie się też na to składają i też wyższe podatki płacą. Więc nie rozumiem twojego toku myślenia. Pytanie czy osoby bezrobotne nie mogą znaleźć pracy czy nie chcą? A to duża różnica

2019-08-19T05:38:58 02:00, Gość:

Jak mają firmy to im zabrać? A kto bezrobotnemu zabroni wziąć się do roboty.. Też niech założy firmę.. Jeszcze z urzędu pracy dotacje dostanie.. Poprostu się nie chce..

Najlepiej żeby ten co ciężko pracuje oddawał darmozjadom..

To właśnie pracujące u rodziców i się należy..

A nie temu co pracę rzuca i chce tylko dostawać.. Nic nie robiąc.. Jaki to przykład dla dzieci..

Później rosną takie w przekonaniu że po co praca.. Przecież państwo da.. Lenie do roboty.. I wtedy dopiero dać.. Niech pracuje i dostaje.. Przecież wtedy będzie więcej..

Nie rozumie tego ciemnego myślenia większości społeczeństwa...

Zgoda co opisane ..tylko jak zabrać się do takich co znam bo pracowali dziś odeszli celowo o 500 plus. Cwaniaki Nieroby bo Ona ma 4.5.6.dzieci i powiedziała że nie będzie praciwać 12 godz.w Biedronce .i jak się zabrać prawnie do takich 13 Pañ co je znam co pracowały w Lidlu .Biedronce.

G
Gość
2019-08-19T00:19:47 02:00, Gość:

Niektórzy nie mogą znaleźć pracy i to błąd aby im odebrano pieniądze. Moim zdaniem powinni się wziąsc za tych którzy mają swoje firmy i ich zarobki są wysokie. Tacy ludzie nie powinni dostawać 500

2019-08-19T00:27:11 02:00, Gość:

Ale tacy ludzie się też na to składają i też wyższe podatki płacą. Więc nie rozumiem twojego toku myślenia. Pytanie czy osoby bezrobotne nie mogą znaleźć pracy czy nie chcą? A to duża różnica

Jak mają firmy to im zabrać? A kto bezrobotnemu zabroni wziąć się do roboty.. Też niech założy firmę.. Jeszcze z urzędu pracy dotacje dostanie.. Poprostu się nie chce..

Najlepiej żeby ten co ciężko pracuje oddawał darmozjadom..

To właśnie pracujące u rodziców i się należy..

A nie temu co pracę rzuca i chce tylko dostawać.. Nic nie robiąc.. Jaki to przykład dla dzieci..

Później rosną takie w przekonaniu że po co praca.. Przecież państwo da.. Lenie do roboty.. I wtedy dopiero dać.. Niech pracuje i dostaje.. Przecież wtedy będzie więcej..

Nie rozumie tego ciemnego myślenia większości społeczeństwa...

G
Gość
2019-08-19T00:52:18 02:00, h.a.n.b.a..:

Najgorsze swinstwo w POlsce to praca niepelnosprawnych... jak jestem chory to jeszcze mam normalnie pracowac do 67??????

Nie wszyscy są na tyle chorzy żeby wgl nie pracować.

G
Gość
2019-08-19T03:29:44 02:00, mistrz:

co to ma wogole znaczy ze 600 plus dla pracujoncych a dla nie 400 moze odwrotnie to juz by mialo jakis sens

Co? Idiotyzm, nikt nie chce utrzymywać bezrobotnych

G
Gość

Nie ma powodu żeby zwiększać 500 plus do 600. Według mnie jedynie w drugą stronę mogłoby to działać. Jeśli dwoje rodziców nie przepracowało w sumie w poprzednim roku kalendarzowym 9 miesięcy to można pomniejszyć świadczenie z 500 do 400.

m
mistrz

co to ma wogole znaczy ze 600 plus dla pracujoncych a dla nie 400 moze odwrotnie to juz by mialo jakis sens

G
Gościówka

Pan Mrowiec niech się zastanowi po co „produkuje” (od ponad roku) Bank Pekao SA bezrobotnych? A potem krytykuje obecne rozwiązania...😏

G
Gość
2019-08-19T00:22:30 02:00, Xxx:

Uważam że tylko ci co składają się na tą darowiznę czyli osoby pracujące powinny dostawać, np odpis od podatku lub w innej formie. Niech ktoś sprawdzi ile z mopsu dostają bezrobotni. Państwo daje i nic nie wymaga w zamian. Ręką po kasę, co im się należy to wiedza i jak załatwiać, ale jakie obowiązki to już nie. A niech tylko pracujący nie zapłaci rachunku to mu komornik wejdzie.

2019-08-19T01:32:49 02:00, Gość:

A ile z mopsu dostanie chora matka samotnie wychowująca 2 dzieci, z czego jedno ma chorobę genetyczną. Guzik dostanie, jeszcze zamiast 500 dostanie bony żywnościowe. Potrafią przez 4 miesiące wstrzymać świadczenie. Dlaczego bogatym tak nie zrobią? W pewnej miejscowości w OPS kierownik robi co mu się podoba i zapomogi wybijmy sobie z głowy, tu jest przemoc społeczna.

Całe życie płaciliśmy podatki nic za to nie dostają, nawet rodzinnego. Dlatego teraz niech wnuki mają

G
Gość
2019-08-19T00:22:30 02:00, Xxx:

Uważam że tylko ci co składają się na tą darowiznę czyli osoby pracujące powinny dostawać, np odpis od podatku lub w innej formie. Niech ktoś sprawdzi ile z mopsu dostają bezrobotni. Państwo daje i nic nie wymaga w zamian. Ręką po kasę, co im się należy to wiedza i jak załatwiać, ale jakie obowiązki to już nie. A niech tylko pracujący nie zapłaci rachunku to mu komornik wejdzie.

A ile z mopsu dostanie chora matka samotnie wychowująca 2 dzieci, z czego jedno ma chorobę genetyczną. Guzik dostanie, jeszcze zamiast 500 dostanie bony żywnościowe. Potrafią przez 4 miesiące wstrzymać świadczenie. Dlaczego bogatym tak nie zrobią? W pewnej miejscowości w OPS kierownik robi co mu się podoba i zapomogi wybijmy sobie z głowy, tu jest przemoc społeczna.

G
Gość
2019-08-18T23:54:05 02:00, Gość:

Ten pan ma problem. Nie potrafi zaakceptować kobiety - matki i prawa dzieci do opieki matki. Gdzie indziej normalne,że kobieta pracuje w domu jako opiekunka własnych dzieci i gosposia we własnym domu. Tu kobieta ma wziąć jeszcze jeden etat i to za skandalicznie niskie płace lub za darmo u "pracodawców" oszustów?

Prawda, popieram. Wychowanie dzieci to też ciężka praca. Wszystko byloby super gdyby Państwo zapewniało godziwe wynagrodzenia, tak żeby było stać na opiekunkę do dziecka.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3