Znaczki beznominałowe dopuszczone są do stosowania tylko w obrocie krajowym
Zgodnie z nowym cennikiem, obecnie zarówno na list (zwykły, krajowy, do 20 g), jak też na kartkę pocztową nalepiamy znaczek o nominale 1 zł. Jeśli mamy jeszcze zapas znaczków beznominałowych A lub B - możemy korzystać z któregokolwiek z nich, gdyż ich wartość także została zrównana i wynosi obecnie złotówkę. Równocześnie poczta zlikwidowała niższe opłaty za listy miejscowe, na które poprzednio mogliśmy nalepiać takie znaczki, jak na kartki, a więc tańsze.
Znaczki beznominałowe zostały wprowadzone w roku 1990. Te z oznaczeniem A były przewidziane na listy, zaś B - na kartki. Do końca ubiegłego roku ich wartość była więc zróżnicowana (A - 80 gr, B - 70 gr). Ponieważ obecnie za znaczek na list i kartkę płacimy tyle samo - Poczta Polska zdecydowała o zaprzestaniu emisji znaczków B. Odtąd będą więc wydawane jedynie znaczki A, lecz znaczki B są wciąż ważne - do czasu wyczerpania się ich zapasów w urzędach pocztowych i u nabywców.
Tylko w kraju
Przy okazji warto przypomnieć, że ze znaczków beznominałowych możemy korzystać wyłącznie w obrocie krajowym. Jeśli nalepimy je na list wysyłany za granicę, będzie on traktowany jak przesyłka nie opłacona.
Ostatnio jednej z naszych Czytelniczek zdarzyło się, że poczta zwróciła jej list wysłany do Danii, gdyż nalepione były na niego właśnie znaczki z oznaczeniami A i B, zamiast tych z podaną ceną.
Obowiązujące cenniki wywieszone są w każdym urzędzie pocztowym, nie ma więc potrzeby ich tu przytaczać. Warto jednak przypomnieć kilka najczęściej stosowanych opłat. I tak, na list krajowy zwykły, ale nieco cięższy - od ponad 20 do 50 g - trzeba kupić znaczek za 1,10 zł, od ponad 50 do 100 g - za 1,30 zł, a od ponad 100 do 250 g - za 1,50 zł. Jeśli wysyłamy list polecony, oprócz zwykłej opłaty (uzależnionej od masy listu) płacimy dodatkowo 2 złote; za traktowanie listu poleconego jako ekspresowego - jeszcze 2,50 zł. Trzeba przy tym wiedzieć, że od kilku lat - zgodnie z rozporządzeniem ministra łączności (Dz. U. nr 40 z 5 VI 1996), listy ekspresowe krajowe mogą być nadawane jedynie jako przesyłki rejestrowane (czyli polecone). Natomiast przy korespondencji zagranicznej na zwykły list lub kartkę należy nalepić znaczek za 1,90 zł, na list do 50 g - za 2 złote, do 100 g - 2,60 zł, a od ponad 100 do 250 g - za 5,50 zł.
Nasze prawa i obowiązki
Aby nie dochodziło do nieporozumień między klientami a pracownikami urzędów pocztowych, warto, by konsumenci dobrze znali zarówno swe obowiązki, jak i prawa.
Swe oczekiwania wobec konsumentów Poczta Polska zawarła w "Regulaminie dla PT Klientów"; jest on uwidoczniony w każdym urzędzie pocztowym, przypomnę więc tylko najistotniejsze dla klientów wymogi.
\ Nadawcy przesyłek zobowiązani są czytelnie i dokładnie adresować przesyłki, czytelnie i dokładnie wypełniać wszelkie druki, podając też pocztowy numer adresowy zarówno adresata, jak i nadawcy.
\ Przy doręczaniu lub wydawaniu przesyłki rejestrowanej lub wypłacie sumy przekazu odbiorca obowiązany jest:
- wykazać swą tożsamość poprzez okazanie jednego z następujących dokumentów: dowodu osobistego, tymczasowego dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy, legitymacji z**fotografią, odciskiem pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła oraz podpisem jej posiadacza;
- pokwitować odbiór przesyłki (sumy przekazu);
- uiścić ciążące na przesyłce należności.
\ Listy - z wyjątkiem listów wartościowych - oraz druki nie mogą zawierać: monet, banknotów, papierów wartościowych, dewiz, platyny, złota, srebra, wyrobów jubilerskich, kamieni szlachetnych i innych przedmiotów wartościowych. Przedmioty większej wartości lub papiery wartościowe należy przesyłać w paczkach z podaną wartością lub listach wartościowych.
\ Urząd pocztowy może odmówić przyjęcia do przewozu przesyłek, których opakowanie jest nieodpowiednie. Ma również prawo przed przyjęciem i doręczeniem przesyłki żądać od nadawcy jej otwarcia w celu sprawdzenia, czy zawartość i opakowanie są zgodne z przepisami.
Prawo do odszkodowania
Jeśli komuś listonosz dostarczył uszkodzoną przesyłkę listową poleconą, poczta zgubiła gdzieś na trasie paczkę wartościową lub list ekspresowy przyszedł z opóźnieniem - konsument ma prawo złożyć reklamację w ciągu jednego roku, licząc od dnia nadania przesyłki (po tym terminie roszczenia ulegają przedawnieniu). Prawo do składania reklamacji przysługuje nadawcy na podstawie dowodu nadania. Reklamację może złożyć także adresat - w razie stwierdzenia niewidocznych przy odbiorze ubytków lub uszkodzenia zawartości w przyjętej przez niego przesyłce. Odbiorca paczki uszkodzonej lub paczki o niepełnej wadze może żądać otwarcia paczki i sprawdzenia zawartości. W razie braku lub uszkodzenia zawartości urząd pocztowy informuje odbiorcę o możliwości odbioru przesyłki z zastrzeżeniem roszczeń o odszkodowanie.
PAMIĘTAJMY: w przypadku przyjęcia przesyłki przez odbiorcę bez zastrzeżeń - wszelkie roszczenia przeciwko Poczcie Polskiej wygasają. Zasada ta nie dotyczy jednak niewidocznych uszkodzeń przesyłki, jeżeli odbiorca w ciągu tygodnia od chwili przyjęcia przesyłki zawiadomił o nich pocztę.
Od decyzji jednostki Poczty Polskiej załatwiającej reklamację przysługuje reklamującemu prawo wniesienia odwołania do jednostki nadrzędnej, a po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego - prawo dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.
Przed złożeniem reklamacji warto jednak upewnić się, czy za dane przewinienie poczty rzeczywiście należy się nam odszkodowanie, bo np. klientowi nie przysługuje odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie zwykłej przesyłki listowej.
IZABELLA WESOŁOWSKA
Młodzi często pracują latem. Głównie bez umowy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?