Aby być zdrowym nie trzeba się zamęczać

Rozmawiała Anna Agaciak
Dr Ida Cedrych zapewnia, że nigdy nie jest za późno na profilaktykę
Dr Ida Cedrych zapewnia, że nigdy nie jest za późno na profilaktykę fot. Michał Gąciarz
Rozmowa. Z doktor Idą Cedrych, wojewódzkim konsultantem w dziedzinie onkologii klinicznej o niedzielnym pikniku, który ma pobudzić nasze apetyty na zdrowie i zachęcić do zmian w życiu.

- Pani doktor czy krakowianie nie mają apetytu na zdrowie?

- W Krakowie i innych miastach w Polsce ten apetyt wzrasta. Coraz więcej ludzi jest świadomych, że mają wpływ na swoje samopoczucie i jakość życia. Okazuje się,, że za nasze zdrowie w około 70 proc. odpowiada nasz styl życia i jego warunki , a w 30 proc. genetyka.

Oczywiście są choroby, na które nie mamy żadnego wpływu. Ale ideą naszego pikniku, organizowanego przez Stowarzyszenie Wspierania Onkologii Unicorn,Krakowski Komitet Zwalczania Raka i Agencję S`art Production, jest właśnie przekonywanie mieszkańców Krakowa, że w dużej mierze mają wpływ na stan swojego zdrowia i samopoczucia.

- Tej wiedzy nie powinniśmy przypadkiem nabywać od dziecka?

- Oczywiście że tak. Tego typu edukacja powinna trwać przez całe życie, bo przecież nasze ciała z czasem się zmieniają, nasze środowisko się zmienia. Dobra wiadomość jest taka natomiast że niezależnie od tego ile mamy lat, zawsze możemy bardziej troszczyć się o własne zdrowie , rzucić palenie, zmienić dietę na zdrowszą, więcej się ruszać.

Nigdy nie jest za późno na działania prozdrowotne trzeba tylko podjąć decyzję i konsekwentnie ją realizować. Zaledwie kilka miesięcy temu, 12 marca 2015 roku w czasopiśmie The Lancet opublikowano wyniki bardzo interesującego badania klinicznego. Miało ono na celu zbadanie czy zmiana stylu życia u osób w podeszłym wieku może mieć wpływ na poprawę funkcji poznawczych i wydolności fizycznej.

Naukowcy z Finlandii zaprosili do udziału w badaniu 1260 osób obojga płci, w wieku od 60 do 77 lat. Były to osoby z stwierdzonym zwiększonym ryzykiem demencji starczej, ocenionym na postawie wyników testów poznawczych, ponadto z rożnymi przewlekłymi problemami zdrowotnymi takimi jak otyłość, hipercholesterolemia, cukrzyca, nadciśnienie, schorzenia kardiologiczne.

Osoby te przydzielono do dwóch grup - w jednej prowadzono przez kolejne dwa lata kompleksowe działania oparte na regularnych ćwiczeniach fizycznych, umysłowych, wprowadzono niskotłuszczową dietę, ścisłe pomiary ciśnienia tętniczego, wagi ciała, BMI. Osobom w grupie kontrolnej udzielono jedynie wskazówek, co do zasad zdrowego trybu życia, jednak nie wprowadzono żadnych dodatkowych form aktywności fizycznej czy umysłowej.

Po dwóch latach u osób badanych przeprowadzono wielokierunkowe testy neurofizjologiczne i oceniono funkcje poznawcze.
Wyniki były zaskakujące-w grupie osób, które poddane były rożnym formom aktywności fizycznej i umysłowej, stwierdzono poprawę funkcji poznawczych o 25%, w testach oceniających szybkość reakcji, pamięć, funkcje motoryczne uzyskano poprawę o 150% w porównaniu do wyników grupy kontrolnej.

Zatem rezultaty tego dobrze zaplanowanego badania jednoznacznie potwierdzają, że utrzymywanie aktywności fizycznej , umysłowej, prawidłowej wagi ciała, przestrzeganie zdrowej diety, kontroli ciśnienia krwi, powoduje poprawę funkcji poznawczych w podeszłym wieku i zmniejsza ryzyko demencji starczej. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w grupie „ aktywnej”, regularne ćwiczenia umysłowe i fizyczne odbywały się na zasadzie spotkań a więc osoby starsze miały także okazję do rozmowy, wymiany poglądów itp.

Zatem aktywność społeczna, utrzymywanie kontaktów międzyludzkich u osób w starszym wieku sprzyja utrzymaniu dobrej formy umysłowej, poprawie pamięci, koncentracji, percepcji i spostrzegawczości. Regularna aktywność fizyczna, zapewnia utratę wagi, poprawę samopoczucia, ustąpienie wielu dolegliwości bólowych, poprawę nastroju. Oczywiście aktywność trzeba dobrać do poziomu naszej wydolności i ewentualnie stopniowo ją zwiększać.

Podobne dane dotyczą choroby Alzheimera, gdzie uważa się, iż niska aktywność umysłowa i fizyczna, otyłość, nadciśnienie, cukrzyca, palenie papierosów, depresja to czynniki sprzyjające rozwojowi tej choroby.

- Świadomość, że należy żyć zdrowo, od pewnego czasu w całej Polsce rośnie. Coraz więcej osób biega, uprawia nordic walking, chodzi na fitness, je ekologicznie. Czy lekarze zauważyli już, ze to przełożyło na zdrowie społeczeństwa?

- Myślę, że tak. Oczywiście poprawa stanu zdrowia nie zachodzi od razu. Na pewno jeśli o siebie dbamy, szybciej zaobserwujemy także, że jest coś nie tak. Tym samym taki styl życia przekłada się na wcześniejszą wykrywalność chorób i ich uleczalność. Wcześniej wykrywamy np. raka piersi.

Obecnie większość pacjentek operowanych w Instytucie Onkologii z powodu raka piersi, nie musi się obawiać usunięcia całej piersi. Jeśli guzek w piersi wykryty jest na wczesnym etapie, można wykonać jedynie usunięcie guzka z fragmentem piersi nierzadko z bardzo dobrym efektem kosmetycznym.

- Niedzielny piknik w centrum psychoonkologii Unicorn, ma za zadanie pokazać nam jak żyć, aby było nam lepiej, radośniej. W jaki sposób to osiągniecie?

- Jestem przeciwniczką straszenia ludzi chorobami. Warto w przyjaznej formie pokazać, że mamy wpływ na nasze życie. Podzieliliśmy piknik na trzy obszary:, Myślenia Ruchu i Jedzenia. One razem splatają się ze sobą.

Najważniejsza jest strefa Myślenia bo w niej ułożymy sobie w głowach, że do osiągnięcia potrzebny jest ruch i zdrowa dieta. Tam będą wykłady na temat zasad zdrowego odżywiania się, , niewielki wątek onkologiczny, poznamy też umiejętności radzenia sobie ze stresem i lękiem w sytuacjach dnia codziennego..

- A potem będziecie nas musztrować w Strefie Ruchu.

- Ruch ciągle w Polsce jest niedoceniany pod względem zdrowotnym. Niby wiemy, ze powinniśmy oprawiać jakiś sport, a część osób od razu się przed nim broni. Starsi ludzie boją się, że sobie nie poradzą, wstydzą się, że mają nadwagę. Wiele osób uważa, że jak ruch to właśnie siłownia, albo maratony.

Tymczasem wcale nie musimy się zamęczać. Udowodniono, na podstawie badań medycznych, że już pół godziny intensywnego spaceru dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby układu krążenia. Tego typu ruch jest niemal dla wszystkich dostępny.

Kilka dni temu widziałam na plantach siostry zakonne w habitach uprawiające nornic wal king. To było bardzo miłe. Jest wiele możliwości ćwiczeń, które nie wymagają od nas a priori sprawność fizycznej ale oczywiści tą sprawność kształtują.

Na pikniku zaprezentujemy np.TAI CHI, Jogę, różne style tańca np. Zumbę, czy zajęcia relaksacyjne.

- A gdy już się zmęczymy czas na posiłek.

- W strefie jedzenia chcemy przekonywać gości, że aby jeść zdrowo nie musimy od razu kupować drogich produktów , czy szukać produktów z certyfikatem. Wystarczy wyeliminować jedzenie śmieciowe, wysoko przetworzone produkty gotowe z długimi terminami ważności.

Zawierają one bowiem wiele substancji konserwujących, których część jest szkodliwa dla zdrowia. Czytajmy etykiety, kierujmy się zdrowym rozsądkiem, korzystajmy częściej z regionalnych produktów sezonowych

Zapraszamy na piknik będzie smacznie i zdrowo. Warto zabrać ze sobą koce.

Piknik Rodzinny

Piknik odbędzie się 14 czerwca (niedziela), ul. Zielony Dół 4 - Centrum Psychoonkologii UNICORN w godz. 11 - 16.

Gospodarzem imprezy będzie Jerzy Stuhr, ambasador Stowarzyszenia Wspierania Onkologii Unicorn. W programie:

- w strefie Ruchu, odbywać się będą zajęcia ruchowe dla dzieci i dorosłych m. in TAI CHI, joga, zumba, zajęcia relaksacyjne,
- w strefie Myślenia będzie można posłuchać wykładów na temat zdrowego żywienia, radzenia sobie ze stresem czy badań profilaktycznych,
- w strefie Jedzenia, kupimy zdrowe oraz smaczne produkty, które wystawione będą na Targu Prawdziwych Produktów.
Atrakcją popołudnia będzie koncert Marty Bizoń. Wstęp wolny!

AG

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie