Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aktywiści godzą się na tramwaj, ale kosztem drogi dla aut a nie zieleni. Aleje Trzech Wieszczów wrócą do wyglądu ze swoich początków?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Czy Aleje Trzech Wieszczów wrócą do zagospodarowania z czasów swoich początków? Aktywiści proponują, by iść w tym kierunku.
Czy Aleje Trzech Wieszczów wrócą do zagospodarowania z czasów swoich początków? Aktywiści proponują, by iść w tym kierunku. MHM/ Politechnika Krakowska
- Projektanci, miasto i konserwator stanęli na głowie, żeby przypadkiem nie zabrać dwóch pasów dla aut. Zaprezentowana koncepcja dotyczy jedynie kilometrowego odcinka. To błąd. Rewitalizację Alej Trzech Wieszczów trzeba rozpatrywać, jako kompleksowy projekt w odniesieniu do polityki transportowej miasta - komentują aktywiści z Akcji Ratunkowej dla Krakowa, którzy mają wiele uwag do koncepcji budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego. Ich zdaniem w zagospodarowaniu Alej powinno się powracać do idei tej arterii z jej początków. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak Aleje prezentowały się ok. 100 lat temu, a więc w czasach kiedy powstawała.

"Wiecznie zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów to jedno z najbardziej zanieczyszczonych miejsc w Krakowie, jeśli chodzi o powietrze. Bardzo potrzebują rewitalizacji - której elementem może i powinna być redukcja ruchu samochodowego. Słusznie, że miasto chce rozwijać sieć tramwajową, ale sposób, w jaki to robi… budzi wątpliwości. Spójrzmy na same konsultacje: jedno spotkanie, krótki termin na oddanie formularzy, brak możliwości osobistego kontaktu z projektantami" - komentują przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Przeciwni wycince drzew na Alejach

Aktywiści z rozczarowaniem przyjęli prezentowane podczas kończących się konsultacji społecznych warianty dotyczące budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego.

"Ciężko wskazać jakikolwiek wariant jako optymalny, zwłaszcza, że każdy wariant to ingerencja w istniejącą zieleń. Nawet w przypadku wariantu o najmniejszej ingerencji do wycinki pójdzie aż 200 drzew! Kolejne warianty oznaczają wycięcie od 300 do 400 drzew. Klucz do sukcesu to systemowe rozwiązania problemów i rewitalizacja z prawdziwego zdarzenia" - dodają aktywiści.

- Rewitalizacja Alei Trzech Wieszczów jest konieczna. Musi być tylko przeprowadzona mądrze i całościowo - nie tylko na odcinku jednego kilometra. Obecnie Aleje są miejscem, z którego jak najszybciej chce się uciec, a zasługują na bycie spokojną przestrzenią dla mieszkańców, bez zanieczyszczeń i hałasu, gdzie ludzie mają ochotę przebywać. Koniecznie jest ograniczenie ruchu samochodowego - komentuje Aleksandra Skolarz, działaczka Akcji ratunkowej dla Krakowa oraz mieszkanka Starego Miasta.

Zdaniem aktywistów każdy z proponowanych wariantów zakłada znaczną ingerencję w istniejącą zieleń. "Gdyby nie kurczowe trzymanie się utrzymania obecnych pasów ruchu dla samochodów można by tego uniknąć. Miasto powinno rozmawiać o kompleksowej rewitalizacji reprezentacyjnej ulicy, z przywróceniem balansu między samochodami, a pieszymi, rowerzystami i użytkownikami transportu zbiorowego. Powinniśmy rozmawiać także o tramwajowej obwodnicy centrum. W relacji Cichy
Kącik – Kapelanka, a może Kleparz – rondo Grunwaldzkie – Bonarka?" - podkreślają przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Linia tramwajowa z Nowego Kleparza do placu Inwalidów

Przypomnijmy, że przygotowaniem koncepcji linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów zajmuje się firma Sweco Polska. Zostało opracowanych siedem wariantów przebiegu tej trasy o długości około 1 km. Pierwsze dwa warianty dotyczą budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów.

Inwestycje planowane w Krakowie w 2023 roku. Mają powstać no...

Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. W wariancie nr 4 linia tramwajowa została poprowadzona w jezdniach al. Słowackiego i w związku z tym w znacznym stopniu ograniczona zostałaby ingerencja w tereny zieleni. Wariant nr 5 zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. Warianty nr 6 i 7 to propozycje naziemnego przebiegu linii tramwajowej. Dodatkowo jeden z tych wariantów zakłada budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza.

Kraków. Gorąca dyskusja wokół linii tramwajowej na Alejach T...

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski