Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aleja 29 Listopada zmieni oblicze [WIDEO]

Piotr Drabik
Piotr Drabik
Tak po przebudowie ma wyglądać skrzyżowanie al. 29 Listopada z ul. Powstańców
Tak po przebudowie ma wyglądać skrzyżowanie al. 29 Listopada z ul. Powstańców fot. materiały prasowe
Transport. Coraz bliżej do poszerzenia jednej z najbardziej zakorkowanych arterii Krakowa. Wykonawca wyczekiwanej inwestycji zamierza rozpocząć prace budowlane za rok. Przez kolejne dwa lata kierowcy powinni przygotować się na spore utrudnienia, bez dodatkowych objazdów.

Najwcześniej w czerwcu 2018 roku rozpocznie się przebudowa al. 29 Listopada. Na tę inwestycję wartą 95 mln zł najbardziej czekają mieszkańcy północnej części miasta, którzy jednocześnie obawiają się sporych utrudnień podczas rozbudowy arterii.

- Północ Krakowa była rejonem, który miał najgorsze połączenia i wyjazd z miasta - podkreślił prezydent Jacek Majchrowski. W ciągu najbliższych 3-4 lat ma się to diametralnie zmienić. - Pierwsze samochody powinny przejechać przez poszerzoną al. 29 Listopada pod koniec 2020 r. - zapewniał prezydent Krakowa.

Autor: Piotr Drabik

Właśnie podpisano umowę pomiędzy Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu a konsorcjum firm Strabag, zwycięzcą przetargu na przebudowę al. 29 Listopada. Jej trzykilometrowy odcinek od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta ma zostać przebudowany do końca 2021 r. Na większości odcinków pojawią się dwupasmowe jednie w obu kierunkach. - W ciągu roku planujemy prowadzić tylko prace projektowe. W ogóle nie będziemy pojawiać się na jezdni z żadnymi utrudnieniami - zapewnił Łukasz Płonka, przedstawiciel wykonawcy.

Problemy dla kierowców rozpoczną się w połowie przyszłego roku. Od tego momentu przez kolejne dwa lata ruch na remontowanym odcinku alei zostanie zwężony do jednego pasa. Najpierw drogowcy dobudują nową jezdnię, gdzie skierują samochody jadące w obu kierunkach. W tym czasie remontowana będzie stara część trasy. - Nie planujemy wprowadzenia objazdów - informuje Łukasz Płonka.

Takie zapewnienia wykonawcy wywołują zdziwienie wśród krakowian, którzy regularnie korzystają z al. 29 Listopada. - W deszczowy dzień, taki jak wczoraj, korek na arterii ma długość kilku kilometrów do Węgrzc. Nieprzejezdne są również trasy alternatywne - nie kryje Piotr, mieszkaniec Górki Narodowej. Aleja jest obecnie główną trasą tranzytową w kierunku Warszawy. Najgorsza sytuacja na niej jest w piątkowe popołudnie.

Jednak urzędnicy podkreślają, że nie mają innego wyjścia, jak zwężenie ruchu na arterii na czas inwestycji. - Zamknięcie alei na dwa lata i zbudowanie dróg objazdowych jest nierealne - podkreśla Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji miejskich.

Urzędnicy uważają, że wjeżdżający od strony Michałowic, Węgrzc i Bibic nie powinni mieć problemu ze znalezieniem objazdów w przypadku dużych utrudnień. Po pierwszych tygodniach z dużymi korkami, kierowcy powinni się przyzwyczaić do tymczasowej organizacji ruchu. - Podobna sytuacja miała miejsce po rozpoczęciu budowy łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki - przypomina wiceprezydent Krakowa.

Konsorcjum Strabag w ciągu trzech miesięcy ma przesłać do ZIKiT-u koncepcję inwestycji. Zanim zostanie opracowany ostateczny projekt budowlany, do wykonawcy mogą zgłaszać się mieszkańcy z własnymi propozycjami zmian na przebiegu trasy. - Jeśli będą możliwe do realizowania, to weźmiemy je pod uwagę - zapewnia Łukasz Płonka.

Wraz z przebudową al. 29 Listopada rozpocznie się budowa trasy tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Ta inwestycja, podobnie jak przebudowa alei, ma się zakończyć za trzy lata. - Jestem przekonany, że w tym czasie zostanie zrealizowany węzeł trasy szybkiego ruchu S7 Igołomska - Ptaszyckiego i rozpocznie się budowa północnej obwodnicy Krakowa. Wtedy zupełnie inaczej będziemy organizować ruch w mieście - wskazuje Tadeusz Trzmiel.

Wiceprezydent ma na myśli skierowanie ruchu tranzytowego poza granice Krakowa. Ma to ułatwić już otwarcie węzła Rybitwy - Igołomska zaplanowane już za miesiąc. Dzięki czemu al. 29 Listopada po przebudowie ma głównie obsługiwać mieszkańców z osiedli zlokalizowanych na przebiegu arterii.

***

2,6 km trasy za 95 mln zł

Rozbudowa al. 29 listopada obejmie odcinek o długości 2,6 km od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta. Na całym przebiegu pojawią się dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a odcinkami zaplanowano dodatkowy buspas. Dla pieszych przygotowano nowe chodniki, a dla rowerzystów ścieżki dla jednośladów.

Wraz z jezdnią przebudowane zostaną dwa wiadukty kolejowe oraz pojawi się po 6 par przystanków dla komunikacji miejskiej. Jednocześnie przy al. 29 Listopada budowana będzie pętla tramwajowa Górka Narodowa wraz z parkingiem park and ride.

Przygotowania do przebudowy alei trwały kilka lat. W 2014 r. zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie inwestycji. Po nich właściciele 30 domów, które znalazły się na przebiegu planowanego poszerzenia arterii, zgodzili się na ich wyburzenie. Na wykup działek pod inwestycję wydano ok. 8,5 mln zł.

Wykonawcę inwestycji wybrano w przetargu na początku marca br. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Przebudowa alei będzie kosztować 95 mln zł, z czego tylko 15 mln zł dokładają władze Krakowa. Reszta pochodzi z unijnej dotacji.

(PD)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski