Amerykanie zachęcają do igrzysk w Krakowie

Agnieszka MajZaktualizowano 
Kampania „Rozwiewamy wątpliwości” na ulicach Krakowa
Kampania „Rozwiewamy wątpliwości” na ulicach Krakowa FOT. ANNA KACZMARZ
Kontrowersje. Z ogromnych tablic reklamowych o korzyściach płynących z organizacji igrzysk w Krakowie przekonują nas nie krakowianie, lecz osoby sfotografowane przez agencję z USA.

W kampanii informacyjnej dotyczącej zimowych igrzysk olimpijskich w roku 2022 o korzyściach płynących z ich organizacji przekonują z bill­boardów sympatyczni, uśmiechnięci ludzie. Ich zdjęcia pochodzą z zasobów nowojorskiej agencji fotograficznej Shutterstock.

– Nie rozumiem, dlaczego nie zostały wykorzystane zdjęcia krakowian, skoro jak twierdzi prezydent Jacek Majchrowski, większość mieszkańców naszego miasta jest za igrzyskami – zwraca uwagę Tomasz Borej­za, redaktor naczelny portalu kro­woderska. pl, który ujawnił pochodzenie tych zdjęć.

Mateusz Zmyślony z Komitetu Konkursowego Kraków 2022 tłumaczy, że użycie zdjęć agencyjnych było najtańsze i najprostsze. – Nie chcieliśmy także, aby pojawiły się wątpliwości, kto wybrał osoby do kampanii i dlaczego właśnie one są promowane – mówi Mateusz Zmyślony.

Mieszkańców Krakowa do igrzysk zachęcają więc ludzie, których zdjęcia opisane są np. „handsome mature man” (przystojny, dojrzały mężczyzna), „the young man behind the wheel” (młody mężczyzna za kierownicą) lub „beautiful small coffee shop owner standing in facade” (piękna właścicielka knajpki stojąca przed budynkiem).

Kampania „Rozwiewamy wątpliwości” – przygotowana na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa za około 160 tysięcy złotych – to ponad 100 billboardów. Widnieją na nich m.in.hasła: „Bo igrzyska to 35 tys. miejsc pracy”, „Bo pokryjemy tylko 4,5 proc. kosztów”, „Bo igrzyska to metoda na smog” i „Bo zyskamy znacznie więcej, niż wydamy”.

Zdaniem Tomasza Borejzy wybranie do akcji uniwersalnych zdjęć sprawia, że „tchnie ona fałszem”. – Coś tu nie gra. Niby fotki agencyjne to kampanijny standard, ale jest to też dość wyjątkowa kampania. Może żaden krakus nie chciał swoją twarzą firmować szantażu!? – zastanawia się Tomasza Borejza.

Według Tomasza Leśniaka z „Kraków przeciw Igrzyskom” to nie kampania informacyjna, lecz agitacyjna. Mowa w niej bowiem jedynie o korzyściach, a nie zagrożeniach, np. możliwości popadnięcia Krakowa w jeszcze większe długi.

Zastrzeżenia miał także Krakowski Alarm Smogowy. Zdaniem Andrzeja Guły z tej organizacji autorzy kampanii sugerują, że bez igrzysk Kraków nie pozbędzie się smogu, co jego zdaniem nie jest prawdą. Pieniądze na ten cel mają bowiem pochodzić głównie z Unii Europejskiej.

Napisz do autora:
agnieszka.maj@dziennik.krakow.pl

POPIERAJĄ IGRZYSKA

W Krakowie zawiązane zostało Stowarzyszenie „Kraków za Igrzyskami”. Celem jego działania jest propagowanie idei organizacji zimowych igrzysk w Krakowie w 2022 roku. – Igrzyska to niespotykana szansa na promocję i szybszy rozwój miasta. To także wspaniała promocja sportu – mówi Janusz Długopolski, koordynator Stowarzyszenia „Kraków za Igrzyskami”.

Długopolski jest krakowskim adwokatem, ale pochodzi z Nowego Sącza. W młodości trenował narciarstwo alpejskie i stąd jego zainteresowanie igrzyskami. Przyznaje, że zna prezydenta Krakowa Jacka Majchro­wskiego, bo razem studiowali.

Zastrzega jednak, że stowarzyszenie nie jest formą pomocy prezydentowi w przekonywaniu mieszkańców do głosowania za igrzyskami. – Uważam, że prezydent, władze miasta są zupełnie bierne w agitacji na rzecz igrzysk. Chcemy więc zająć się przekonywaniem krakowian do tej idei – wyjaśnia Janusz Długopolski.

Jest on pomysłodawcą „prawa szlaku”, które uprawniałoby władze gmin do wyznaczania szlaków turystyczno-sportowych po terenach nie­będących ich własnością i budowy na nich np. wyciągów narciarskich. Długopolski reprezentował też inwestora kontrowersyjnego projektu budowy ośrodka turystyczno-rekreacyjnego na wzgórzu Parnas, naprzeciwko zamku w Pieskowej Skale.

Piotr Tymczak

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Amerykanie zachęcają do igrzysk w Krakowie - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 40

P
Piotr

To ewidentnie zachęca do konfliktu pomiędzy płatnikami podatków z Krakowa i Polski. Jest to budowanie klimatu wzajemnej wrogości.

zgłoś
M
Mateusz Zmyślony

Logiczniej byłoby, gdyby to wszyscy Polacy wypowiedzieli się w referendum nt. ZIO 2022. Ale w praktyce kilka lat temu Krakowianie składali się na EURO 2012 w innych miastach. Nic złego się nie wydarzy, gdy tym razem reszta Obywateli naszego kraju swoje podatki w części przeznaczy na to wielkie wydarzenie zlokalizowane w naszym mieście.

zgłoś
p
pl

tyle tylko że to nie jest reklama (a przynajmniej nie powinna być) ale kampania informacyjna

zgłoś
n
nos

żenujące

zgłoś
u
ucho

nie powiedzial ci w jakiej firmie pracowal ? Partyjnym to on sie w pas klanial i portkami przed nimi trzasl i pewnie do dzisiaj trzesie, a tymi fotkami to pewnie sam sie delektowal. Kup dziadkowi playboya niech sobie przypomnie dobre czasy .

zgłoś
W
Wojtek

inny klimat rozmowy ... no cóż, jak pokazują przeróżne fora i FB niewielu z nas stać na merytoryczną i na "jakimś" poziomie dyskusję.

zgłoś
S
Stańczyk

„Bo pokryjemy tylko 4,5 proc. kosztów” - czyli kraków za organizację płaci tylko 4,6 % a reszta z podatków polaków. czyli za kasę wszystkich zyska tylko Kraków i okolice. Dlaczego o pieniądzach wszystkich Polaków mają w referendum decydować tylko Krakowianie którzy jak sami przyznają mają najmniejszy wkład?
przy wyborach do parlamentu UE powinni zrobić referendum dla wszystkich odnośnie olimpiady. Niech zdecyduje cała Polska, a nie tylko jedno miasto. Olimpiada ma być w Krakowie, a Kraków jest w Polsce, wiec Olimpiada ma być w Polsce więc decyzja Powinna być podpięta przez Polaków, a nie tylko mieszkańców jednego miasta. A jeśli nie to niech w Całości za swoje organizują.

zgłoś
f
fabian

na pewno nie w małopolsce.

zgłoś
a
aga

Przynajmniej trzeba było wybrać zdjęcia ludzi z bardziej słowiańską urodą. Ta Hinduska reklamująca 35 tys. miejsc pracy raczej mnie nie przekonuje.

zgłoś
A
A mój dziadek

Mój dziadek niestety nie doczekał. Spokojnie głosuję na nie!

zgłoś
z
zyga

zdjecia z bazy fotek usa
bosh
zenada

zgłoś
m
malkontent

.. ale w tak wrazliwym społecznie temacie jak wydanie miliardów złotych z kieszeni podatników, okraszone jakas wizją cywilizacyjnego skoku, w dodatku z hasłem o 35 tys. nowych miejsc pracy aż sie prosi o lepsza realizację, bardziej rozumne podejscie.. No ale ja za duzo wymagam.. Mam nadzieje, ze to kolejny strzał tej ekipy w stopę.. sorki, w stope juz było.. w kolano :)

zgłoś
g
gosc

ktora bedzie kosztowac 22 mld. a moze wiecej . Obiecuja gruszki na wierzbie dla wlasnych korzysci . Wydaja na promocje kupe kasy , a wystarczy popatrzec co za turysci w wiekszosci odwiedzaja Krakow . Nie tak dawno bylo zdjecie sciagajacego portki na Grodzkiej. Wystarczy ? Po co komu ta impreza , niech zainwestuja te pieniadze w nauke , a nie w matolstwo. Moze zaproponuj ta olimpiade w swojej miejscowosci.

zgłoś
R
Rober

Nie zgadzam się z ideą igrzysk w Krakowie ale w artykule powyżej autor szuka "afery" na siłę, której w tym przypadku nie ma!!! Praktyka korzystania z tzw. "stocków" fotograficznych to norma w reklamie. Niech się może "dziennikarze" wysilą i poszukają realnych nieprawidłowości!!!

zgłoś
K
Krakowianin

Dlatego, za ten kolejny skandal, powinni odpowiedzieć personalnie ci którzy tak bezmyślnie nawarzyli tego piwa!!! Ten cyrk z olimpiadą kosztuje nas, podatników już zbyt dużo!!!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3