MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Anselm" - immersyjny film o sztuce Anselma Kiefera w wersji 3D w Kinie Pod Baranami od 20 do 24 kwietnia

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
"Anselm"
"Anselm" Materiały prasowe
Prezentowany na festiwalu w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera pod tytułem "Anselm" to immersyjny dokument Wima Wendersa, w którym reżyser zaprasza do niezwykłego świata twórcy i jego dzieł. Film w wersji 3D będzie można zobaczyć w Kinie Pod Baranami w dniach 20-24 kwietnia.

Po pamiętnej "Pinie" (do zobaczenia w Kinie Pod Baranami w ramach 5. Nocy Kin Studyjnych 20 kwietnia) Wim Wenders proponuje kolejne immersyjne doświadczenie filmowe, dzięki któremu widownia wkracza do świata twórcy i jego dzieł. Głównym bohaterem jego najnowszego dokumentu jest Anselm Kiefer - wyjątkowy artysta, który w swojej twórczości szuka tego, co ważne: kamienia filozoficznego, sensu życia i sposobu na życie. Według Anselma, ludzki los toczy się między chaosem a porządkiem. Nie ma jednego bez drugiego. To jakby dwie strony medalu – nie ma awersu bez rewersu.

W filmie Wima Wendersa fabularyzowane sceny, materiały archiwalne i zrealizowane w 3D ujęcia z gigantycznej pracowni Kiefera składają się na zniuansowany obraz człowieka walczącego z powojenną zbiorową amnezją. Dokument przenosi widzów do francuskiego Barjac - schronienia artysty, jego królestwa, gdzie stawia budowle, wykorzystując gigantyczne hale, ruiny i plenery. Jego projekty wymagają autorskich, innowacyjnych metod. Ciągników, koparek, dźwigów oraz sztabu pracowników. Wszystko jest ogromne, przeskalowane, gargantuiczne.

Urodzony w 1945 roku Kiefer, uczeń Josepha Beuysa, upomina się w swoich pracach o pamięć trudnej przeszłości Niemiec, podobnie jak Heinrich Böll w literaturze. Wenders wędruje z kamerą po ogromnym terenie we francuskim Barjac – studiu artystycznym, a zarazem ulegającej entropii wystawie. Konstrukcja i rozpad, mit i konkret, świadectwo i zanik – te ambiwalentne fascynacje widać w tworzonych przez Kiefera obiektach: kilkupiętrowych betonowych wieżach czy podziemnych tunelach. Jednocześnie reżyser pozwala sobie na czuły filmowy gest – spotkanie małego Anselma (w tej roli kuzyn Wendersa) z uznanym artystą.

- Prywatność jest święta. A raczej: nienaruszalna. Za to sztuka, proces tworzenia – tym warto zająć się w filmie, uczynić widocznym dla innych. Ogromna ilość pracy, złożoność odniesień do mitu, historii, alchemii, astronomii, fizyki i filozofii w twórczości Anselma wydawała się początkowo nie do uchwycenia w filmie. Ale w trakcie kręcenia i odwiedzania kolejnych miejsc wyklarowała się całość opowieści. Technologia 3D bardzo pomogła w tym procesie - mówi reżyser.

Harmonogram pokazów:

  • sobota, 20 kwietnia, godz. 12
  • niedziela, 21 kwietnia, godz. 12
  • poniedziałek, 22 kwietnia, godz. 18
  • wtorek, 23 kwietnia, godz. 18
  • środa, 24 kwietnia, godz. 18

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: "Anselm" - immersyjny film o sztuce Anselma Kiefera w wersji 3D w Kinie Pod Baranami od 20 do 24 kwietnia - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski