Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Artyści niczym superbohaterowie naszych czasów. Dwa pierwsze koncerty Sacrum Profanum już 23 i 24 września w Krakowie

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Mats Gustafsson
Mats Gustafsson Tomasz Kulbowski
Tegoroczna edycja festiwalu muzyki współczesnej Sacrum Profanum jest rozbita na dwa bloki. Pierwsza część koncertów odbędzie się już w najbliższy weekend – 23 i 24 września. Sygnał do rozpoczęcia tego segmentu festiwalu da w sobotę o godz. 17 na Rynku Głównym grający na dudach Erwan Keravec.

Czy Polacy boją się Legionelli? - sonda

od 16 lat

Zgodnie ze swoją długą tradycją, sięgającą połowy pierwszej dekady XXI wieku, każda edycja Sacrum Profanum odbywa się pod podanym wcześniej hasłem, które wyznacza myśl przewodnią, towarzyszącą wszystkim koncertom. Nie inaczej jest w tym roku, kiedy widownia festiwalu wkroczy w dźwiękowe „Multiwersum”. Hasło to jest wywiedzione wprost z popkultury – komiksów i filmów o superbohaterach, dotyczyć będzie jednak muzyki współczesnej.

- Czyż obecnie to nie artyści stali się superbohaterami naszych czasów? W dobie wojny, wielu kryzysów, w czasie ograniczonego zaufania społecznego i głębokich podziałów? Czy to nie w ich twórczości właśnie możemy szukać pokrzepienia lub wskazówek do interpretacji i rozumienia złożoności dzisiejszego świata? Świata, który każdy z nas widzi i rozumie inaczej, zgodnie z informacjami przekazywanymi w naszych własnych, zindywidualizowanych, zatomizowanych bańkach – mówi Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny Sacrum Profanum.

Sygnał do rozpoczęcia festiwalu da w najbliższą sobotę 23 września o godz. 17 na Rynku Głównym francuski dudziarz Erwan Keravec. Usłyszymy jego własną kompozycję oraz dwa utwory twórców muzyki współczesnej – Philipa Glassa i Eliane Radigue. Każdy utwór prezentuje inny aspekt dud: tradycyjną dla tego instrumentu grę w marszu, dynamikę i rytmiczność oraz długi dźwięk i medytację. Francuz jest wirtuozem gry na szkockich dudach, interesuje się zarówno muzyką tradycyjną, jak i współczesną, również tą improwizowaną.

Po pierwszej części koncertu organizatorzy zaprowadzą uczestników festiwalu do sekretnej lokalizacji, gdzie usłyszmy Duo van Vliet, które tworzą obecnie akordeonista Rafał Łuc i altowiolista Rafał Zalech. Nazwa zespołu pochodzi od nazwiska nieżyjącego już Dona Van Vlieta, lepiej znanego jako Captain Beefheart – wielkiej osobowości rocka awangardowego. Celem polskiego duetu jest eksploracja własnych możliwości i poszerzanie repertuaru na oba instrumenty.

W programie koncertu zatytułowanego „Bugle Call” znalazły się dzieła najciekawszych polskich twórców muzyki współczesnej młodego pokolenia: Moniki Szpyrki, Pawła Malinowskiego i Rafała Zapały, zestawione z kompozycją Jamesa Blacka. Łączą one refleksję nad współczesnością z różnorodną muzyką: raz oniryczną, raz precyzyjną, wypełnioną pięknymi harmoniami, elementami performansu oraz plądrofonii – czyli cytatami z innych utworów.

W niedzielę 24 września o godz. 19 w Muzeum Manggha rozpocznie się koncert „In Between”. Jego gwiazdą ma być międzynarodowy zespół Ensemble E. Powstał on z inicjatywy polskiej fundacji Avant Art i szwedzkiego saksofonisty Matsa Gustafssona. Pod jego kierownictwem artyści przeprowadzili badania alternatywnych sposobów ekspresji muzycznej w obrębie tradycji ludowych ze Skandynawii, Polski i Portugalii.

Gustafsson poprosił artystów o podzielenie się najważniejszym osobistym wspomnieniem muzycznym – melodią pierwszej kołysanki czy pieśni, która trwale się w nich zapisała. To był punkt wyjścia do kolektywnej pracy nad utworem „EE Opus One”. W kompozycji, poza typowo jazzowym instrumentarium, wykorzystane zostaną instrumenty tradycyjne z Polski (suka biłgorajska) i Norwegii (langeleik, hardingfele).

Tego samego wieczoru usłyszymy również koncert Jędrzeja Siwka, balansujący między muzyką współczesną i ambientową, rozpisany na syntezatory analogowe, wirtualny chór i kwartet smyczkowy oraz elektronikę. Artysta wykona utwór „Requiem”, który czerpie inspiracje z bogatego dziedzictwa mszy żałobnych, zwłaszcza tych tworzonych w epokach klasycyzmu i romantyzmu przez Mozarta, Verdiego, Faurégo czy Berlioza. Połączone z premierą płyty pierwsze wykonanie „Requiem” podczas Sacrum Profanum, będzie dla krakowskiej widowni okazją do dołączenia do kolektywnego przeżywania smutku i straty.

Tego samego dnia o godz. 12 w Pałacu Potockich Jędrzej Siwek przeprowadzi praktyczne warsztaty z dźwiękiem. Do dyspozycji chętnych będą syntezatory, mikrofony i mikser oraz akwarium wypełnione wodą i hydrofonem do wodnych eksperymentów z dźwiękiem. Można będzie też skorzystać z profesjonalnej biblioteki sampli instrumentów symfonicznych, stosowanej przez kompozytorów muzyki filmowej.

Wszystkie informacje na stronie internetowej www.sacrumprofanum.com

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Artyści niczym superbohaterowie naszych czasów. Dwa pierwsze koncerty Sacrum Profanum już 23 i 24 września w Krakowie - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski