Auta ciężarowe mają przestać jeździć przez Rynek w Zatorze....

Auta ciężarowe mają przestać jeździć przez Rynek w Zatorze. Ogłoszono przetarg na budowę drugiej obwodnicy miasteczka

Zdjęcie autora materiału

Małgorzata Gleń

Gazeta Krakowska

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Obwodnica ma mieć 2,1 km długości i po jednej jezdni w każdą stronę. Na jej trasie powstaną dwa wiadukty, most i dwa przepusty. Obecnie Zator w słoneczne
1/3
przejdź do galerii

Obwodnica ma mieć 2,1 km długości i po jednej jezdni w każdą stronę. Na jej trasie powstaną dwa wiadukty, most i dwa przepusty. Obecnie Zator w słoneczne dni bardzo się korkuje

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie obwodnicy Zatora, która połączy dwie drogi krajowe - nr 44 i 28. Droga ma zaczynać się koło ronda przy Energylandii (DK 44) i kończyć niedaleko stacji benzynowej na ul. Wadowickiej (DK 28). Dzięki temu duże samochody nie musiałyby jeździć przez Rynek, jak to jest obecnie.
Obwodnica ma mieć 2,1 km długości i po jednej jezdni w każdą stronę. Na jej trasie powstaną dwa wiadukty, most i dwa przepusty. Do tego będzie miała kilka skrzyżowań, drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu i tzw. urządzenia ochrony środowiska, czyli ekrany akustyczne, zieleń ochronną, przejścia dla zwierząt w specjalnych tunelach pod jezdnią z ogrodzeniami naprowadzającymi do nich.

Firma, która podejmie się budowy, najpierw musi opracować pełną dokumentację projektową dla wszystkich branż, wykonać niezbędne opracowania, uzyskać pozwolenia i decyzje dla budowy oraz użytkowania obwodnicy. Następnie musi wykonać wszystkie prace.

Obwodnica ma powstawać w technologii, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie nie-zbędne informacje do wykorzystania na każdym etapie inwestycji.

Droga ma mieć klasę GP (główna przyspieszona). Oprócz budowy obwodnicy przebudowany zostanie także odcinek drogi wojewódzkiej DW 781 Zator-Andrychów, w okolicy obecnego skrzyżowania z „28”.

- Teraz jadąc od Andrycho-wa, trudno włączyć się w krajówkę, nawet jak chce się jechać w prawo, bo jest tam ostry zakręt z garbem. Większe samochody muszą zjeżdżać na przeciwległy pas ruchu, co jest bardzo niebezpieczne - zauważa Marcin Węgiel, kierowca z Wadowic.

Projekt i budowa mają zostać zrealizowane w terminie nie dłuższym niż 36 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale nie znaczy to wcale, że od znalezienia wykonawcy droga będzie gotowa za trzy lata.

- Do czasu na etapie projektowania wliczane będą okresy zimowe, natomiast do czasu realizacji robót nie będzie wliczany okres zimowy, od 15 grudnia do 15 marca - informuje Iwona Mikrut z GDDKiA w Krakowie. Obwodnica może jednak szybko nie powstać. W ostatnim czasie brakuje firm chcących budować drogi za ceny im proponowane.

W Zatorze ma powstać też druga obwodnica, od ronda przy Energylandii prawie do Wisły w Podolszu. Miała być gotowa we wrześniu tego roku, ale już teraz jest ponadroczny poślizg. Raczej nie uda się też dotrzymać przyszłorocznego terminu.

Chodzi o trasę liczącą zaledwie 3 km długości, ale bardzo ważną dla tej części gminy. To przez Podolsze, które przecina droga wojewódzka 781, ciągną sznury samochodów, jadące do parków rozrywki w Zatorze od strony Krakowa, Śląska i z innych stron Polski.



ZOBACZ KONIECZNIE:



FLESZ: Zjawiska na niebie - kiedy i jak oglądać?

Źródło: vivi24

Komentarze

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo