Auta elektryczne z poślizgiem

RedakcjaZaktualizowano 
Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód na prąd Mitsubishi i-MiEV pokazano w Krakowie. Fot. Anna Kaczmarz
Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód na prąd Mitsubishi i-MiEV pokazano w Krakowie. Fot. Anna Kaczmarz
Już w ubiegłym roku w Krakowie miało być 50 punktów do ładowania samochodów elektrycznych, a magistrat miał pozyskać do testowania kilka takich pojazdów. Firma, która tym się zajmowała w ramach unijnego projektu, wartego 20 mln zł - została odsunięta, a o odzyskanie części kupionych samochodów na prąd toczy się obecnie sprawa sądowa.

Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód na prąd Mitsubishi i-MiEV pokazano w Krakowie. Fot. Anna Kaczmarz

KONTROWERSJE. Spółka, w ramach unijnego projektu, kupiła 20 pojazdów do testowania, m.in. w Krakowie; teraz "została odsunięta", a 7 aut na razie nie można odzyskać.

- Urząd Miasta bardzo szybko zareagował (pozytywnie), gdy pojawiła się propozycja przeprowadzenia takich testów w naszym mieście. Jednak później mogliśmy być tylko obserwatorem tego, co się dzieje, gdyż nie był to ani krakowski projekt, ani nasze pieniądze - mówi Jan Dziadyk z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.

Pierwsze trzy stacje do ładowania samochodów elektrycznych w Krakowie, z trzema łączami każda, zamontowano, na początku 2010 roku, przy ulicy Wielickiej (koło siedziby Urzędu Miasta), przy ul. Centralnej (w sąsiedztwie budynku Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu) oraz przy al. Powstania Warszawskiego (w pobliżu Centrum Administracyjnego). Takie punkty mają powstawać w ramach projektu badawczego realizowanego przy wsparciu Unii. Na projekt zarezerwowano 20 mln zł. Komisja Europejska zamierza bowiem przeznaczyć 5 miliardów euro na Inicjatywę Zielonego Samochodu, która obejmuje m.in. wsparcie dla producentów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Wszystko z myślą o promocji przyjaznych środowisku środków transportu. Ponieważ projekt badawczy zakłada przeprowadzenie testów, konieczne będą oczywiście samochody, które będą korzystały z systemu. W czerwcu ubiegłego roku miało być już 50 terminali, a na dodatek gmina miała w połowie ubiegłego roku pozyskać trzy samochody elektryczne do testowania..

- Na razie niczego nie testujemy. Dowiedzieliśmy się, że spółka Green Stream Polska już się tym nie zajmuje. A jeszcze w lipcu 2009 roku podpisaliśmy w tej sprawie list intencyjny, a dwa miesiące później wskazaliśmy lokalizację stacji ładowania pojazdów. Miasto zareagowało bardzo szybko na propozycję realizacji tego unijnego projektu i znalazło się wśród pięciu miast w Polsce, w których miał być prowadzony; chwalono nas za to. Sądziliśmy, że to szybko pójdzie, a okazało się, że zadanie przerosło chyba możliwości spółki GSP. Kraków miał mieć już w ubiegłym roku trzy samochody elektryczne, ale nadal na nie czekamy; gdy wysłaliśmy do spółki w Warszawie jednostronnie podpisaną przez nas umowę dotyczącą użyczenia nam samochodów - pismo wróciło. Z tego, co do nas dotarło spółka prawdopodobnie upadła, jest likwidowana, albo już tym się nie zajmuje - mówi Jan Dziadyk.

- Zadanie zostało odebrane spółce Green Stream Polska i przejęły je inne firmy - powiedział nam Jerzy Czerkiew z Mieleckiej Agencji Rozwoju Regionalnego, która koordynuje realizację projektu. - Instalacją stacji ładowania zajmuje się obecnie Instytut Elektrotechniki w Warszawie. Z przekazanych nam informacji wynika, że wszystkie planowane terminale powinny być gotowe w połowie tego roku, ale jest to raczej wariant optymistyczny; bardziej realny - to koniec roku. W MARR podano nam także, że spółka już wcześniej kupiła 20 samochodów elektrycznych, ale udało się odzyskać od niej na razie tylko 13. - O siedem będzie się toczył spór sądowy, więc na razie dla tych pięciu miast będzie mniej pojazdów do dyspozycji. Obecnie dysponuje nimi firma ELTE GPS - dodaje Jerzy Czerkiew.
Paweł Nosal, prezes ELTE GPS, powiedział nam, że auta są już w Krakowie testowane: - Do ośmiu zwiększyła się liczba stacji ładowania, wczoraj instalowano jedną koło naszej siedziby przy ulicy Medycznej. W Krakowie na razie my testujemy te auta - badane jest zużycie prądu, koszty utrzymania itp. Nie jest sztywno ustalone, kto ma się tym zajmować. Wiemy, że prowadzone były kiedyś w tej spawie rozmowy z Urzędem Miasta i być może jeszcze w marcu jeden pojazd zostanie mu użyczony.

W Krakowie testowany jest czteromiejscowy aixam mega city, produkcji francuskiej i dwa dwumiejscowe MyCar. Pierwszy z nich waży 750 kg, a osiąga maksymalną prędkość 75 km na godzinę; na pełnym tankowaniu może przejechać 80 km. Testom będą podlegały: pojazdy, systemy służące do przesyłu i poboru energii, terminale ładowania, systemy telekomunikacyjne służące do przesyłu danych oraz systemy informatyczne służące do ich przetwarzania.

(J.ŚW)

janusz.swies@dziennik.krakow.pl

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3