Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auto, które widzi do tyłu

Janusz Michalczak
Dynamiczna linia nadwozia i gril o trapezoidalnym kształcie
Dynamiczna linia nadwozia i gril o trapezoidalnym kształcie HYUNDAI
Hyundai Elantra. Nowa wersja jest o 20 mm dłuższa i 25 mm szersza od modelu poprzedniej generacji. Z silnikiem diesla i 7-biegową przekładnią samochód pali 4,1 l oleju napędowego

Polska jest pierwszym europejskim krajem, w którym zostanie zaprezentowana nowa Elantra, najpopularniejszy model Hyundaia. Samochód ten będzie miał swoją europejską premierę 31 marca, podczas tzw. dni prasowych na Targach Motor Show 2016 w Poznaniu.

W ćwierć wieku 10 milionów egzemplarzy

Jest to już szósta generacja modelu. Pierwszy egzemplarz Elantry pojawił się 25 lat temu. Do tej pory sprzedano tych pojazdów ponad 10 milionów.

Auto zostało zaprojektowane w oparciu o najnowsze technologie. Najnowszy model jest o 20 mm dłuższy i 25 mm szerszy od Elantry poprzedniej generacji, co pozwoliło na zaprojektowanie bardziej przestronnego wnętrza, którego komfort może być porównywalny z pojazdami segmentu klasy średniej (Sonata i Genesis).

Elantrę wyróżnia nowoczesna stylistyka, zgodna z przyjętą przez producenta wizją nowoczesnego luksusu (Modern Premium). W oczy rzuca się przede wszystkim duży sześciokątny grill, którego kształt kojarzyć się może z rozwiązaniami znanymi z modeli Aston Martin oraz Ford Mondeo. Cechą charakterystyczną tego auta są również wąskie, sportowe reflektory. Pojazd ma ponadto wyraźnie przetłoczone, elegancie linie boczne nadwozia.

Nowa Elantra jest dużo bardziej aerodynamiczna. Dzięki właściwe zaprojektowanej sylwetce osiągnięto jeden z najlepszych w segmencie współczynników oporu powietrza Cx = 0,27. Mamy tu tzw. kurtyny powietrzne kół, które minimalizują zawirowania powietrza wokół opon i samych kół.

Samochód przeszedł testy laboratoryjne i drogowe, a także serię jazd próbnych na torze Korea International Circuit w Yeongam, przystosowanym do wyścigów Formuły 1. Aerodynamikę poprawiło dodatkowo zastosowanie wycięć w zderzaku i osłon podwozia. Auto jest bardzo ciche. Hałas podczas jazdy nie przekracza w nim 64 decybeli.

Elantra dostępna jest z silnikiem benzynowym 1.6 l (1591 ccm) o mocy 128 KM i 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną oraz napędem dieslowskim, to znaczy silnikiem również o pojemności 1,6 l (1582 ccm). Jednostka ta ma moc 136 KM i może być połączona z manualną skrzynią 6- lub 7-biegową DCT. Z pierwszą z wymienionych przekładni samochód pali w cyklu mieszanym 4,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, z drugą zaś - 4,1 l.

Auto cechuje bardzo solidna konstrukcja - została zmodyfikowana w tym modelu w celu uzyskania wyższej trwałości i sztywności.

Wytyczony cel udało się osiągnąć konstruktorom poprzez wykorzystanie o 32 proc. większej ilości stali, która charakteryzujące się wyższą wytrzymałością niż w poprzedniej Elantrze. Auto wyróżnia się wieloma zaawansowanymi rozwiązaniami z dziedziny bezpieczeństwa, zarówno biernego jak i czynnego.

Elektronika monitoruje przestrzeń za autem

Dzięki ulepszonemu wspomaganiu układu kierowniczego, napędzanemu silnikiem elektrycznym (MDPS), które działa teraz płynniej, dokładniej i lepiej reaguje w szerszym zakresie prędkości, mamy w nim jeszcze pewniejsze kierowanie. W aucie zainstalowano też nowoczesne rozwiązania, takie jak system wykrywania martwego pola (BSD), a także system ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu.

Wykorzystujący te same czujniki co BSD system ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCTA) zmniejsza ryzyko zderzenia z innym pojazdem podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc o ograniczonej widoczności. RCTA monitoruje obszar za samochodem w promieniu 180 stopni i ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo o nadjeżdżających pojazdach.

Również bezpośredni komfort jazdy zapewniają rozmaite innowacyjne rozwiązania. W samochodzie zamontowany jest na przykład fotel kierowcy ze zintegrowanym systemem zapamiętywania (IMS).

Wyposażenie można uzupełnić o najwyższej klasy system audio firmy Harman - zapewnia doskonałą jakość dźwięku dzięki wzmacniaczowi i ośmiu optymalnie ulokowanym głośnikom. Głośnikom szerokopasmowym umieszczonym we wszystkich drzwiach towarzyszą głośniki wysokotonowe w drzwiach przednich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski