Ta konstrukcyjna sielanka trwała do rozpoczęcia produkcji nadwozi samonośnych. Jest ono konstrukcją zamkniętą, w której także słupki i dach mają znaczenie dla jej trwałości. Zmniejszenie sztywności dachu muszą więc poprzedzić liczne badania. Tym samym kabriolet - dotychczas najtańszy model - stał się pojazdem najdroższym.
Utrudnieniem były także różnice stylistyczne samochodów w wersji zamkniętej i kabrio. Dodatkowe wzmocnienia, inne usytuowanie podnośników szyb itp. sprawiały, że kabriolet był zazwyczaj pojazdem znacznie różniącym się od masowo wytwarzanego pierwowzoru. Zdarzały się jednak wyjątki.
W roku 1934, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, na stoisku Peugeota, zaprezentowano pojazd, który "w ciągu zaledwie kilku sekund z zamkniętej limuzyny przeobraża się w otwarty kabriolet". Pojazd ten, oznaczony jako 401 eclipse, zbudował entuzjasta motoryzacji (z wykształcenia dentysta) George Paulin. Opracował on mechanizm, który unosił pokrywę bagażnika, podnosił i przesuwał ku tyłowi dach, następnie opuszczał płaszczyznę dachu do bagażnika i zamykał go. Dzięki temu samochód zaprojektowany jako coupé ze sztywnym, metalowym dachem można było zamienić w kabriolet, nie tracąc oryginalności kształtów karoserii. Francuzi wykonali niewiele takich pojazdów, ale pomysł zadomowił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie w latach sześćdziesiątych wiele krążowników szos miało ten system otwierania dachu. Obecnie stosuje się go w mercedesach SLK i prototypie peugeota 206 kabrio.
Dla tych, którzy lubią "spoglądać w niebo, zaproponowano jeszcze coś innego. Jako pierwszy z nowym rozwiązaniem na drogi wyjechał popularny model citroen 2CV. Miał on dach brezentowy, dzięki czemu ograniczono cenę pojazdu i stworzono namiastkę kabrioletu. Otwarcie dachu odbywało się poprzez zrolowanie umieszczonego na prowadnicach płótna. Projekty składanego częściowo dachu przetrwały do dzisiaj. Odkryty brezentowy dach stosowany jest przez wiele firm i pojazdy takie są dość powszechnym zjawiskiem w krajach śródziemnomorskich. Oczywiście zaszły duże zmiany: pojazd posiada znacznie lepsze wykończenie tapicerskie niż pierwsze modele, a niejednokrotnie brezent dachu rozwijany jest elektrycznie.
Ostatnią nowością w tym zakresie jest zaprezentowany w mercedesie klasy M dach lamelowy. Koncepcja tego rozwiązania jest identyczny, jak w przypadku dachu z płótna, tylko zamiast materiału zamontowano zestaw prostokątnych płytek. Są one umocowane na prowadnicach i kierowca poprzez naciśnięcie przycisku zsuwa je.
Jednakże odsłonięty dach, uchylna szyba w dachu czy modele "targa" (sportowe pojazdy coupé, w których ściągana jest część dachu nad głową kierowcy i pasażera) nie mogą zastąpić prawdziwego kabrioletu. Dzisiaj na rynku europejskim oferowane jest blisko 150 modeli z odkrytym dachem. W większości są to pojazdy sportowe, chociaż nie zabrakło również "cywilnych modeli", jak: punto, megane, peugeot 306, czy droższych audi, bmw, mercedes i bentley. Dla najbogatszych koneserów jazdy z wiatrem przygotowano dwumiejscowe ferrari F50 (550 KM) warte... 750 000 marek niemieckich.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?