- Choć współczesne samochody są bardziej odporne na korozję niż te sprzed 10 czy też 15 lat, warto umyć nadwozie oraz co bardzo ważne podwozie samochodu. Umożliwi to usunięcie pozostałości soli i innych zanieczyszczeń - podkreśla ekspert inż. Marek Nodzyński. - Będziemy mogli wówczas dokonać oceny stanu powłoki lakierniczej, zabezpieczenia płyty podłogowej, przewodów hamulcowych i ewentualnie wykonać poprawki lakiernicze, aby zlikwidować ogniska korozji.
Wyjmijmy dywaniki i osuszmy wnętrze pojazdu. Warto też, dla naszego komfortu podróżowania zlecić dezynfekcję układu przewietrzania wnętrza ( ozonowanie, metoda ultradźwiękowa bądź chemiczna). Sprawdźmy stan filtra kabinowego oraz filtra powietrza - szczególnie w samochodach z nisko umieszczonym wlotem powietrza. Ponadto zainteresujmy się stanem oświetlenia, szczególnie styków elektrycznych.
- Ważny jest stan piór wycieraczek, po okresie zimowym zalecam wymianę ich na nowe, co polepszy komfort podróżowania i zapobiegnie porysowaniu szyby - dodaje inż. Marek Nodzyński. - Natomiast kierowcy, którzy nie wykonują okresowych przeglądów, a tylko bieżące naprawy w swoich samochodach, powinni poświęcić więcej czasu na przegląd.
Należy zwrócić uwagę na zawieszenie, układ kierowniczy, gumowe osłony sworzni, przegubów, amortyzatorów. Ważny jest stan układu hamulcowego - prowadnic klocków i tarcz hamulcowych, a także linek hamulca ręcznego. Sprawdźmy stan płynu hamulcowego, którego temperatura wrzenia obniża się wraz ze zwiększeniem zawartości wody (płyn ma zdolności wchłaniania wody z otoczenia).
- W przypadku utraty parametrów może dojść do zagotowania płynu i obniżenia, bądź całkowitego braku skuteczności hamowania (zapowietrzenie układu) - mówi inż. Marek Nodzyński. - Tę czynność najlepiej zlecić warsztatowi, który sprawdzi temperaturę wrzenia płynu lub zawartość wody w układzie. Jeżeli będziemy ją wykonywać sami, pamiętajmy, aby próbki płynu nie pobierać ze zbiorniczka, a koniecznie z koła najdalej oddalonego od pompy hamulcowej.
Oceńmy też działanie wentylatora chłodnicy. W zimie mogliśmy nie zauważyć jego braków, a przy coraz wyższych temperaturach brak odpowiedniego chłodzenia może być przyczyną poważnej awarii.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie, odc. 44
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?