Autobusy ekspresowe pojadą z gmin Zielonki i Michałowice do Krakowa. W godzinach szczytu będą kursy co 15 minut

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Dwie linie autobusowe - agloekspressy ruszą z gmin Zielonki i Michałowice do Krakowa. Pierwsze kursy przewidziano na koniec wakacji Fot. gmina Zielonki
Będą ekspresowe linie autobusowe aglomeracyjne. Jako pierwsze uruchomią je gminy Zielonki i Michałowice. Mają jeździć głównie ze względu na uczniów i studentów. Te agloekspressy mają kursować w godzinach szczytu porannego i popołudniowego co 15 minut, a poza tymi godzinami oraz w soboty i święta co pół godziny. Będą to autobusy 307 i 337.

FLESZ - Branża transportowa tonie w długach

Przymiarek w sprawie ekspresowych autobusów było sporo. Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie już wczesną wiosna informował o prowadzonych rozmowach z władzami gmin ościennych w sprawie agloekspressów.

Chodzi o zintegrowanie i wzmocnienie transportu publicznego - mówił.

Wyjazd autobusów na trasy uzależniał od porozumienia z samorządowcami okolicznych gmin. Pierwszymi w tej kwestii okazały się gminy Zielonki i Michałowice. Szybkie autobusy z tych gmin do Krakowa ruszą 30 sierpnia tego roku.

Jednym autobusem do celu w Krakowie

Zdecydowaliśmy się na uruchomienie takich autobusów na dwóch liniach aglomeracyjnych 307 i 337. Oczywiście wielką rolę odgrywa w tym miasto Kraków i Zarząd Transportu Publicznego, bez nich nie ruszyłyby szybkie autobusy. Jedna z tych planowanych linii pojedzie drogą krajową nr 7, druga po terenie gminy Zielonki drogą wojewódzką nr 794 Kraków-Skała. Zamierzenia są takie, że te linie pojadą "głęboko" w Kraków np. do ronda Grunwaldzkiego, więc jednym autobusem, bez przesiadek, można będzie dotrzeć do szkoły - mówi Bogusław Król, wójt gminy Zielonki.

Najczęściej, czyli co 15 minut agloekspressy mają kursować w godzinach szczytu w dni powszednie od 6 do 8 oraz od 14 do 18. Poza godzinami szczytu w soboty i w święta kursy zaplanowano co 30 minut. Organizatorzy tego transportu liczą, że szybkie autobusy upodobają sobie uczniowie i studenci. Na terenach gmin autobusy mają zatrzymywać się na każdym przystanku, ale dzięki temu, że pojazdy te będą zatrzymywać się na co drugim przystanku w Krakowie, to ich kursy zostaną przyspieszone.

Teraz bywa, że uczniowie i studenci spóźniają się na zajęcia te szkolne, a po południu na te dodatkowe. Dlatego rodzice często decydują się na zawożenie ich samochodami. Jest szansa, że szybkei autobusy przyjmą się, przyspieszą dojazd i pozwolą na ograniczenie wjazdu samochodów do miasta - mówi jedna z mieszkanek gminy Zielonki, której dzieci dojeżdżają do Krakowa.

Mieszkańcy mają tylko obawy, że autobusy utkną w korkach. Organizatorzy kursów zaznaczają, że na pewno utkną, ale jest szansa, że w stosunku do normalnie kursujących pojazdów przyspieszą dotarcie do celu.

Jak pojadą agloekspressy?

Agloekspress nr 307 kursować będzie po trasie: Michałowice Urząd Gminy, ulicami Jana Pawła II w Michałowicach, Graniczną w Bibicach, drogą krajową nr 7- ul. Warszawską przez Bibice i Węgrzce, a w Krakowie: Aleją 29 Listopada, Alejami Trzech Wieszczów, ul. M. Konopnickiej, przez rondo Grunwaldzkie do pętli na os. Podwawelskim (ICE).

Agloekspress nr 337 zastąpi istniejącą linię aglomeracyjną 237 Owczary-Kraków Krowodrza Górka (po korekcie tej linii), kursować będzie: z pętli w Owczarach - drogą wojewódzką Kraków-Skała przez: Brzozówkę, Przybysławice, Januszowice, Trojanowice i Zielonki, a w Krakowie ulicami: Pachońskiego, Prądnicką do pętli Nowy Kleparz.

Agloekspressy będą współfinansowane przez gminy po terenie których kursują, czyli: miasto Kraków, Zielonki, a jeden z nich 307 także przez gminę Michałowice.

Premier Mateusz Morawiecki z wizytą na budowie północnej obw...

Gmina Skawina po dwóch podtopieniach. Burmistrz ogłosił stan...

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Raczej pośpieszne niż ekspresowe. Ekspresowy musiałby mieć autostradę oraz zatrzymywać się na co 5-tym, co 6-tym przystanku. W stolicy Bułgarii - Sofii jest autostrada w mieście (wychodzi od ścisłego centrum), po której pędzą liczne miejskie autobusy - w większości linii pośpiesznych (zatrzymują się na co 3-cim, co 4-tym przystanku) a także ekspresowych (na co 5-tym, co 6-tym). Na tej arterii nie ma ani jednej sygnalizacji (wszystkie skrzyżowania są typu autostradowego -dwupoziomowe węzły), ani jednej zebry (wszędzie przejścia podziemne). Także wokół niej są (fizycznie oddzielone krawężnikami i trawnikiem) boczne jezdnie dla ruchu osiedlowego (dojazd do osiedli mieszkaniowych). Nie jest rzadkością, gdy autobus przegubowy jedzie tą arterią ok. 90 km/h (prędkość, której ŻADEN tramwaj nie jest w stanie osiągnąć, ale dla autobusu to jest jeszcze dosyć daleko do max. możliwości technicznych). Kto był w Sofii to pewnie wie o takiej arterii (za socjalizmu bulwar Lenina, obecnie Цариградско шосе - dałem to w alfabecie bułgarskim -grażdance).
Dodaj ogłoszenie