Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autochromy profesora Jana Zdzisława Włodka są już dostępne dla wszystkich

Barbara Rotter-Stankiewicz
Profesor Jan Zdzisław Włodek (1885 - 1940) był naukowcem, dyplomatą, żołnierzem Legionów Polskich, ziemianinem, a także fotografem. Już przed I wojną światową wykonywał barwne zdjęcia w technice autochromu
Profesor Jan Zdzisław Włodek (1885 - 1940) był naukowcem, dyplomatą, żołnierzem Legionów Polskich, ziemianinem, a także fotografem. Już przed I wojną światową wykonywał barwne zdjęcia w technice autochromu fot. Wikipedia, auto nieznany, zdjęcie datowane na rok 1916
Był naukowcem, dyplomatą, żołnierzem Legionów Polskich, ziemianinem. Był też fotografem i to nie byle jakim, bo już przed I wojną światową wykonującym barwne zdjęcia w technice autochromu. Od kilku tygodni każdy może się o tym przekonać. 145 archiwalnych zdjęć – po konserwacji i digitalizacji – autorstwa prof. Jana Zdzisława Włodka jest już dostępnych w internecie.

FLESZ - Idzie prawdziwa zima

Profesora Jana Zdzisława Włodka z ziemią gdowską połączyła… żona - Zofia Gotz-Okocimska, która wniosła do małżeństwa m.in. Niegowić, Marszowice i Klęczanę. I chociaż majątek ziemski i dwór (po wojnie zamieniony na szkołę rolniczą) Włodkowie posiadali w podbocheńskiej Dąbrowicy, to profesor spoczywa w rodzinnym grobowcu na niegowickim cmentarzu. Zmarł w roku 1940, zaraz po powrocie z niemieckiego obozu w Sachsenhausen.

W roku 2016, w sąsiadującym z Dąbrowicą Wieńcu, jednej z ulic nadano imię prof. Włodka. W uroczystości uczestniczyła wówczas m.in. córka profesora - Zofia.

Jan Włodek z wykształcenia był agrochemikiem gleb, lecz także fizjologiem, mającym szeroką wiedzę z zakresu geologii, botaniki i biochemii. Jako naukowiec związany był z Uniwersytetem Jagiellońskim - pracował w Stacji Doświadczalnej Studium Rolniczego UJ w Mydlnikach, gdzie zajmował się badaniami nad nawożeniem mineralnym pól. W okresie międzywojennym był tam wykładowcą i kierownikiem Katedry Uprawy Roli i Roślin.

Szczególne miejsce w pracy naukowej prof. Włodka zajmowała ekologia. Prowadził badania nad glebami Tatr, nad ochroną górskich łąk i pastwisk. To właśnie Tatry i ich roślinność uwiecznił na barwnych szklanych przeźroczach, które dziś, po ponad stu latach stały się ogólnodostępne. Postarała się o to Fundacja im. Zofii i Jana Włodków, założona w 2001 roku, przez nieżyjących już dzisiaj potomków naukowca – prof. Zofię Albinę i prof. Jana Mariana Włodków herbu Sulima.

Zdigitalizowane autochromy (145) znalazły się w internecie na portalu https://osa.archiwa.org/serie/PL_412_01_5_4 i szukajwarchiwach.p

Całość - 243 autorskie autochromy to najprawdopodobniej największy zachowany w Polsce zbiór fotografii wykonanych w tej technice. Rolę kolorowego filtra spełniały w niej mikroskopijne ziarna skrobi zabarwione na kolor czerwony, żółty i niebieski. Były one pod ciśnieniem wprasowane w zahartowaną płytkę szklaną, szczeliny między ziarnami pokryte były sadzą, a na tę warstwę nakładano światłoczułą emulsję. Po wywołaniu zdjęcia uzyskiwany był pozytyw, po podświetleniu go ukazywały się kolory. Rośliny tatrzańskie, a także rosnące w krakowskim ogrodzie i cieplarni przy dzisiejszej ul. Wróblewskiego fotografowane były przy użyciu rożnych płyt i czasów naświetlania – autor szukał najlepszej technicznie wersji.

- Fundacja przystąpiła do programu „Kultura cyfrowa 2020” i w ramach wsparcia finansowego ze strony ministra kultury i dziedzictwa narodowego otrzymała grant na zadanie konserwacji, digitalizacji i rozpowszechnianie autochromów Jana Zdzisława Włodka

– mówi dr Agata Wolska, wiceprezes zarządu, prezentując w filmie „Barwy natury. Autochromy Jana Zdzisława Włodka” prace nad przywróceniem świetności i udostępnieniem kolekcji.

- Po roku 1923 autor zaczyna tworzyć inwentarz rodzimej flory, a także rejestruje wyniki swoich eksperymentów rolniczych. Gros jego autochromów to fotografie botaniczne, a także pejzaże górskie

- zauważa Agata Wolska.

W 1913 roku prof. Włodek sfotografował też wnętrze kościoła Mariackiego. To przypuszczalnie najstarsze barwne zdjęcie świątyni, któremu drugie życie – podobnie jak pozostałym autochromom - dali specjaliści z Muzeum Fotografii w Krakowie: Wojciech Staszkiewicz i Mirosław Żak. Wcześniej zdjęcia zostały zakonserwowane przez Małgorzatę Bochenek i Annę Seweryn.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski