Awantura o zmianę ruchu wokół Plant

Piotr Tymczak
Tak mają wyglądać ulice wzdłuż Plant krakowskich po ich przebudowie
Tak mają wyglądać ulice wzdłuż Plant krakowskich po ich przebudowie Wizualizacja: ZIKIT
Kontrowersje. Radni są oburzeni, że urzędnicy z ZIKiT chcą przeforsować koncepcję, z której władze miasta wycofały się półtora roku temu

Krakowscy radni z Komisji Infrastruktury stanowczo zaprotestowali przeciwko planom miejskich urzędników dotyczącym wprowadzania ruchu jednokierunkowego wokół Plant. Podczas wczorajszego posiedzenia nie kryli oburzenia wobec planów Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Przeciwko wprowadzaniu ruchu jednokierunkowego wokół Plant protestowali mieszkańcy i sprzeciwili się temu radni. Ostatecznie prezydent wycofał się z tego pomysłu. To zaskakujące i niezrozumiałe, że nagle teraz się do niego wraca - mówi radny PO Wojciech Wojtowicz.

- Nie zgodzimy się na rozwiązania, które nie są powszechnie akceptowane i tak kosztowne. Nie tędy droga - zaznacza radny Edward Porębski (PiS), przewodniczący Komisji Infrastruktury.

Przypomnijmy, pomysł ruchu jednokierunkowego wokół Plant urzędnicy z ZIKiT zaprezentowali wiosną 2013 roku. Po protestach prezydent Krakowa Jacek Majchrowski wycofał się z tej koncepcji.

Teraz ZIKiT powraca z tym pomysłem w okrojonej formie - a to przy okazji planów modernizacji torowisk: w tym roku mają być one remontowane na odcinkach wzdłuż ul. Podwale (od ul. Piłsudskiego do ul. Karmelickiej) i na ul. Dunajewskiego (od Teatru Bagatela do budynku LOT-u).

Koncepcja zakłada, że nowe torowisko ma być położone pośrodku ulicy, ale wyżej niż dotychczas, na specjalnie przygotowanym wzniesieniu. Tory i sieć trakcyjna mają być przesunięte w kierunku Plant. Funkcjonujący obecnie przy nich pas drogowy zniknie, a zastąpi go ścieżka rowerowa szerokości 1,5 metra.

Dla samochodów ma pozostać pas znajdujący się obecnie dalej od Plant. Obowiązywałby na nim ruch jednokierunkowy - w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara. Projekt przewiduje też szerokie chodniki - tak od strony Plant, jak i naprzeciw, od strony kamienic.

W pierwszej kolejności ma zostać przebudowane torowisko od ul. Piłsudskiego do Karmelickiej (kwiecień - czerwiec, za ok. 8 mln zł). Później ma być wyremontowany odcinek Karmelicka - Długa (od czerwca do września, za ok. 11 mln zł). W kolejnym etapie zaplanowano podobny remont Basztowej (od skrzyżowania Basztowa/Pawia/Westerplatte/Lubicz do skrzyżowania Basztowa - Długa), gdzie ewentualnie również miałby zostać wprowadzony ruch jednokierunkowy.

- Na innych odcinkach wokół Plant nie przewidujemy żadnych zmian ruchu - zaznacza Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT.
Radni nie dowierzają. - Przesunięcie torowiska i trakcji na jednej części skończy się tym, że docelowo będzie tak wokół całych Plant. Nie wspominając już o tym, jak bardzo to zwiększa koszty inwestycji - komentuje Wojciech Wojtowicz.

Zdaniem radnych wystarczy tu remont torowisk, które są w katastrofalnym stanie i tramwaje jeżdżą po nich do 5 km/h, aby nie wypaść z torów.

Dyrektor Marcinko tłumaczy, że ruch jednokierunkowy miał być wprowadzany w razie modernizacji torowisk i teraz jest ku

temu okazja. Przekonuje też, że stworzenie jednego kierunku pomogłoby w uprzywilejowaniu tramwajów, bo zlikwidowane byłyby lewoskręty, np. w ulice Piłsudskiego i Krowoderską. Obecnie skręcające w nie auta często blokują przejazd tramwajom. Radni odpowiadają na to, że wystarczy ustawić odpowiednie znaki zakazu skrętu.

Na planowane przebudowy ulic musiałby być ogłoszony przetarg. Dyrektor Marcinko przyznaje, że na sam remont torów wystarczy zgłoszenie robót. - W takiej sytuacji może być jednak problem z uzyskaniem dofinansowania unijnego. W przypadku zgłoszenia nie potrzebna jest decyzja środowiskowa, którą Unia Europejska wymaga, jeśli ma dopłacić do inwestycji - mówi dyrektor ZIKiT.

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Napisał Zbigniew znany wszystkim frustrat z linii 124 i 424...

O
Obeluso

Szanowny Panie Piotrze kierowcy nie muszą ? Jako kierowca powiem Panu że ja wjeżdżam w rejon plant tylko i wyłącznie jak muszę a nie dlatego że tak mi się podoba ...

K
Karolina

Pewnie, najpilniejsza potrzeba, dolozyc sciezke rowerowa w srodmiesciu wzdluz plant. Zyskamy w ten sposob 6km sciezek rowerowych w KRK a mieszkancy suburbiow dalej nie beda mieli jak dojechac do centrum na rowerze np z Prokocimia.

e
ellsworth

No to wyskocz najpierw z kilkudziesięciu MILIARDÓW złotych III i IV obwodnicę, a potem wrócimy do twojego pomysłu.

G
Gawron

Jak najbardziej za! A w przyszłości to bym chętnie i na Alejach coś podobnego zrobił.. tzn jeden pas dla samochodów w jedną i w drugą strone wystarczy :P (oczywiscie wczesniej trzeba by sfinalizowac III i IV obwodnicę)

K
Kukabura

Pomysł ZIKITu jest bardzo dobry, tylko część mieszkańców i radnych jeszcze do niego nie dorosła... Czym mniej samochodów w centrum i więcej przestrzeni dla ruchu pieszego i komunikacji zbiorowej tym lepiej! Fajnie by było, żeby ludzie to w końcu zrozumieli a nie ograniczali swojego myślenia do swojego indywidualnego wygodnictwa za kółkiem...

m
mar

pomysl jest bardzo dobry popieram!!, mam nadzieje ze zostanie zrealizowany

d
dr inż Piotr

Obecnie prawie 100 000 pasażerów komunikacji miejskiej jest codziennie blokowanych i spowalnianych przez niewielką liczbę kierowców. Tramwaje nie mają innej obwodnicy centrum, więc muszą tamtędy jechać, kierowcy nie muszą.

Ł
ŁukaszG

Jestem jak najbardziej za pomysłem. Autor pisze o radnych, ale dokładnie o których?

m
mieszkaniec

W obrębie drugiej obwodnicy - także na Dietla - powinno się wprowadzić bezwzględne pierwszeństow dla tramwajów na wszystkich relacjach - łącznie z automatycznym zielonym światłem - oraz wyeliminować wszelkie przeszkody, które je spowalniają - w tym parkingi wdłuż torów. Tak aby wyeliminować wszystkie przestoje. Że będą się początkowo robić korki samochodowe? Cóż - wyeliminuje się w ten sposób ich tranzyt przez centrum.

a
antek

Nie tylko do magistratu, także do prywatnych biznesów, knajp, etc. Żałośni są ci radni - nie są w stanie wyjść poza prywatę.

P
Pipi Lump

Po komentach widać, że w Krakowie wzrasta siła nowomodnych pedogejów, co to się miętoszą po kamieniach Starego Miasta, a cały świat dla nich kończy się na pętli tramwajowej w Nowej Hucie:)))

G
Gość

Kury pasać, a nie Krakowem rządzić !!! Jak mogliście ludzie głosować na tego "postkomunobetonozaura"? Po co komu szerokie chodniki wokół ogromnych Plant???

G
GOSC

Dyrektor Marcinko ma durne i ograniczone pomysły, co chyba nikogo nie dziwi.
Facet nie ma pojęcia o NICZYM

a
asmchd.

Dobrym rozwiązaniem (na jakiś czas) byłoby stworzenie wszędzie w obrębie II obwodnicy wszędzie podwójnych przystanków, choć to będzie trudne. Bo to muszą być bardzo długie perony, ponieważ miasto eksploatuje 45 metrowe składy tramwajowe, to trudno będzie zmieścić się dwóm składom jednocześnie. Taki peron o dł. 75 m. mógłby pomieścić np. skład 43 metrowy + skład 28 metrowy, albo + autobus 18 m. itd. Dopóki nie będzie tuneli tramwajowych pod ulicami Śródmieścia, to będą kłopoty z przepustowością na powierzchni. Sam pomysł ruchu jednokierunkowego jest dobry, uspokoi to ruch samochodowy, a przestrzeń wokół Starego Miasta będzie zachęcać do ruchu pieszo - rowerowego i transportem publicznym. Dziwi trochę tylko fakt że Państwo Radni, robią wielkie oczy, nie wiedzieli o tym ? To czym Wy Szanowni Państwo tam się zajmujecie że nie jesteście 'na bieżąco' ???

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3