Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Awantura o zmianę ruchu wokół Plant

Piotr Tymczak
Tak mają wyglądać ulice wzdłuż Plant krakowskich po ich przebudowie
Tak mają wyglądać ulice wzdłuż Plant krakowskich po ich przebudowie Wizualizacja: ZIKIT
Kontrowersje. Radni są oburzeni, że urzędnicy z ZIKiT chcą przeforsować koncepcję, z której władze miasta wycofały się półtora roku temu

Krakowscy radni z Komisji Infrastruktury stanowczo zaprotestowali przeciwko planom miejskich urzędników dotyczącym wprowadzania ruchu jednokierunkowego wokół Plant. Podczas wczorajszego posiedzenia nie kryli oburzenia wobec planów Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Przeciwko wprowadzaniu ruchu jednokierunkowego wokół Plant protestowali mieszkańcy i sprzeciwili się temu radni. Ostatecznie prezydent wycofał się z tego pomysłu. To zaskakujące i niezrozumiałe, że nagle teraz się do niego wraca - mówi radny PO Wojciech Wojtowicz.

- Nie zgodzimy się na rozwiązania, które nie są powszechnie akceptowane i tak kosztowne. Nie tędy droga - zaznacza radny Edward Porębski (PiS), przewodniczący Komisji Infrastruktury.

Przypomnijmy, pomysł ruchu jednokierunkowego wokół Plant urzędnicy z ZIKiT zaprezentowali wiosną 2013 roku. Po protestach prezydent Krakowa Jacek Majchrowski wycofał się z tej koncepcji.

Teraz ZIKiT powraca z tym pomysłem w okrojonej formie - a to przy okazji planów modernizacji torowisk: w tym roku mają być one remontowane na odcinkach wzdłuż ul. Podwale (od ul. Piłsudskiego do ul. Karmelickiej) i na ul. Dunajewskiego (od Teatru Bagatela do budynku LOT-u).

Koncepcja zakłada, że nowe torowisko ma być położone pośrodku ulicy, ale wyżej niż dotychczas, na specjalnie przygotowanym wzniesieniu. Tory i sieć trakcyjna mają być przesunięte w kierunku Plant. Funkcjonujący obecnie przy nich pas drogowy zniknie, a zastąpi go ścieżka rowerowa szerokości 1,5 metra.

Dla samochodów ma pozostać pas znajdujący się obecnie dalej od Plant. Obowiązywałby na nim ruch jednokierunkowy - w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara. Projekt przewiduje też szerokie chodniki - tak od strony Plant, jak i naprzeciw, od strony kamienic.

W pierwszej kolejności ma zostać przebudowane torowisko od ul. Piłsudskiego do Karmelickiej (kwiecień - czerwiec, za ok. 8 mln zł). Później ma być wyremontowany odcinek Karmelicka - Długa (od czerwca do września, za ok. 11 mln zł). W kolejnym etapie zaplanowano podobny remont Basztowej (od skrzyżowania Basztowa/Pawia/Westerplatte/Lubicz do skrzyżowania Basztowa - Długa), gdzie ewentualnie również miałby zostać wprowadzony ruch jednokierunkowy.

- Na innych odcinkach wokół Plant nie przewidujemy żadnych zmian ruchu - zaznacza Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT.
Radni nie dowierzają. - Przesunięcie torowiska i trakcji na jednej części skończy się tym, że docelowo będzie tak wokół całych Plant. Nie wspominając już o tym, jak bardzo to zwiększa koszty inwestycji - komentuje Wojciech Wojtowicz.

Zdaniem radnych wystarczy tu remont torowisk, które są w katastrofalnym stanie i tramwaje jeżdżą po nich do 5 km/h, aby nie wypaść z torów.

Dyrektor Marcinko tłumaczy, że ruch jednokierunkowy miał być wprowadzany w razie modernizacji torowisk i teraz jest ku

temu okazja. Przekonuje też, że stworzenie jednego kierunku pomogłoby w uprzywilejowaniu tramwajów, bo zlikwidowane byłyby lewoskręty, np. w ulice Piłsudskiego i Krowoderską. Obecnie skręcające w nie auta często blokują przejazd tramwajom. Radni odpowiadają na to, że wystarczy ustawić odpowiednie znaki zakazu skrętu.

Na planowane przebudowy ulic musiałby być ogłoszony przetarg. Dyrektor Marcinko przyznaje, że na sam remont torów wystarczy zgłoszenie robót. - W takiej sytuacji może być jednak problem z uzyskaniem dofinansowania unijnego. W przypadku zgłoszenia nie potrzebna jest decyzja środowiskowa, którą Unia Europejska wymaga, jeśli ma dopłacić do inwestycji - mówi dyrektor ZIKiT.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski