B5 - przyspiesza gojenie się ran

WES
Witaminy B5 i B6 znajdziemy m.in. w wątróbce, kurczakach, rybach, w pełnym mleku, serach, orzechach, bananach, pieczywie z pełnego ziarna Fot. Theta
Witaminy B5 i B6 znajdziemy m.in. w wątróbce, kurczakach, rybach, w pełnym mleku, serach, orzechach, bananach, pieczywie z pełnego ziarna Fot. Theta
Witamina B5, czyli kwas pantotenowy, należy do grupy witamin B-kompleks. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek, do normalnego wzrostu i rozwoju organizmu.

Witaminy B5 i B6 znajdziemy m.in. w wątróbce, kurczakach, rybach, w pełnym mleku, serach, orzechach, bananach, pieczywie z pełnego ziarna Fot. Theta

Vita - znaczy życie cz. IV, witaminy

Ma duży wpływ na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego i gruczołów nadnerczy, w tym na produkcję hormonów decydujących o reakcjach na emocje i stres (np. adrenaliny), dlatego często nazywa się ją witaminą antystresową.

Funkcje kwasu pantotenowego można by długo wymieniać. Poprawia on zdolności regeneracyjne tkanek, dzięki czemu np. przyspiesza gojenie się ran i regenerację skóry po oparzeniach słonecznych; zapobiega przemęczeniu i usprawnia układ sercowo-naczyniowy oraz nerwowy. Jest też konieczny m.in. do produkcji energii z węglowodanów i tłuszczów, bierze udział w procesie tworzenia czerwonych ciałek.

Witamina B5 profilaktycznie stosowana jest m.in. w: różnych chorobach skóry (np. czyraki, trądzik, łuszczyca, rybia łuska, liszaje), chorobach zakaźnych z wysypką (ospa, półpasiec), w chorobie wrzodowej, schorzeniach i zatruciach wątroby, zapaleniu spojówek i chorobach rogówki, w cukrzycy, gośćcu, chorobach alergicznych i wielu innych. Niektórzy uważają nawet, że jest pomocna w zapobieganiu siwieniu i łysieniu. Jeśli idzie o siwienie, to rzeczywiście kwas pantotenowy - jako składnik koenzymu A - nie tylko wpływa na przemiany tłuszczowo-białkowe, obniżając istotnie poziom cholesterolu, ale także wspomaga proces pigmentacji włosów, a tym samym - zapobiega ich siwieniu. Co do łysienia zaś, to zbawienne działanie tej witaminy nie zostało dotychczas jednoznacznie potwierdzone.

Niedobór kwasu pantotenowego występuje raczej rzadko. Najbardziej zagrożeni nim są cukrzycy, sportowcy (gdy zwiększa się podaż białka w organizmie, rośnie też zapotrzebowanie m.in. na witaminę B5 i B6), alkoholicy oraz panie często stosujące drastyczne diety odchudzające - z głodówką włącznie.

Brak witaminy B5 w organizmie objawia się m.in. zmniejszeniem odporności immunologicznej, bólami i sztywnością stawów, skurczami nóg, zmęczeniem, bólami głowy, nudnościami i wymiotami, zmianami skórnymi, siwieniem, pękaniem skóry w kącikach ust, zespołem piekących stóp.

Objawy nadmiaru tej witaminy występują bardzo rzadko, gdyż jako rozpuszczalna w wodzie jest ona wydalana z moczem i potem. Przedawkowanie możliwe jest tylko w przypadku podawania jej w postaci leku - w dawkach 10 g na dzień - i objawia się głównie biegunką. Mogą jednak także wystąpić zaburzenia akcji serca oraz zaostrzenie kamicy żółciowej lub moczowej.

Kwas pantotenowy należy do najmniej trwałych witamin z grupy B (rozkłada się w temperaturze 100 stopni). Lepiej jest wchłaniany, jeśli przyjmowany jest nie sam, lecz w kompleksie witamin B oraz z witaminą C.

Najlepsze jego źródła w pożywieniu stanowią: wątróbka (głównie cielęca i drobiowa), borowiki, ryby (zwłaszcza pstrągi i śledzie), brokuły, kurczaki, ciemny ryż, melony. Zawierają go także: otręby pszenne i pełnoziarnisty chleb, mleko pełne, sery, orzechy, słonecznik, jajka, awokado, soja, banany.

Witamina B6 - poprawia humor
Mówi się, że witamina B6 (pirydoksyna) wpływa na poprawę humoru i wywołuje uczucie szczęścia. Uczestniczy ona bowiem w wytwarzaniu dwóch hormonów: adrenaliny i serotoniny, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, odpowiadających za nasz dobry nastrój. Jest więc naturalnym czynnikiem antydepresyjnym.

Pirydoksyna jest też konieczna do prawidłowego wykorzystania białek, węglowodanów i tłuszczów z pożywienia; wpływa na przetworzenie węglowodanów magazynowanych w wątrobie i mięśniach na energię oraz na wytwarzanie niacyny, czerwonych krwinek i przeciwciał. Zwiększa przemianę kwasu moczowego, zapobiegając w ten sposób tworzeniu się kamieni nerkowych; zapewnia też zdrową skórę i dobre trawienie. Witamina B6 uczestniczy także w produkcji hormonów (pomaga zachować równowagę hormonów płciowych) oraz lecytyny. Wraz z kwasem foliowym obniża produkcję homocysteiny - aminokwasu sprzyjającego powstawaniu zawałów. Dzięki temu, że zabezpiecza syntezę kwasów nukleinowych, przeciwdziała procesom przyśpieszonego starzenia się.

Brak pirydoksyny prowadzi do niedokrwistości, zwiększa też pobudliwość nerwową (może nawet wywoływać ataki epileptyczne). Pozostałe objawy jej niedoboru są podobne, jak przy braku innych witamin z grupy B. Ponieważ jednak witamina ta jest syntetyzowana w przewodzie pokarmowym przez florę bakteryjną - jej ostry niedobór występuje dość rzadko. Warto jednak wiedzieć, że witamina B6 w organizmie redukują: papierosy, alkohol, tabletki antykoncepcyjne, wysoko przetworzona żywność, dieta wysokobiałkowa. U osób chorych na cukrzycę pirydoksyna może obniżać zapotrzebowanie na insulinę.

Jeżeli odżywiamy się prawidłowo i nasze posiłki są odpowiednio urozmaicone - organizm otrzymuje wystarczającą ilość witaminy B6. Jej głównym źródłem są: świeże ryby (zwłaszcza łosoś, pstrąg i tuńczyk), pełnoziarniste produkty zbożowe, ziemniaki, mięso (zwłaszcza drób, a przede wszystkim wątróbka) i jego przetwory, banany, rośliny strączkowe (głównie soczewica), awokado i marchew. Pamiętajmy jednak, że pirydoksyna jest wrażliwa na światło i dość łatwo ulega rozkładowi.

(WES)

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Ketriken

zgadzam się ze witamina B5 pomaga w regeneracji organizmu przy gojeniu sie ran ale mi na moją ranę po cesarce raczej by to nie pomogło :P stosowałam wiele preparatów żeby nie miec blizny. Na szybsze gojenie uzywałam maść ranisilver

Dodaj ogłoszenie