Balice przestają być lotniskiem regionalnym

Grzegorz Skowron
Budowa nowego terminalu zakończy się za pół roku
Budowa nowego terminalu zakończy się za pół roku Fot. MPL Kraków-Balice
Ruch lotniczy. Wiosną decyzja o budowie drugiej drogi startowej, w lipcu otwarcie nowego terminalu pasażerskiego, we wrześniu powrót pociągów, a na koniec roku – 4 mln pasażerów.

– W tym roku wykonamy wielki skok, będziemy o kilka generacji wyżej od innych polskich lotnisk – zapewnia Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków – Balice. I nie chodzi mu tylko o zakończenie wielkiego programu inwestycyjnego.

W lipcu zostanie otwarty nowy terminal, na który przeniosą się wszystkie odprawy przed odlotem i po przylocie. Już wtedy poprawią się warunki obsługi, np. do niektórych samolotów będzie można wsiadać bezpośrednio z tzw. rękawów (bez konieczności dojazdu autobusem).

Kiedy jeszcze pod koniec roku zakończy się remont starego obiektu i połączy się go w jedną całość z nowym, komfort oczekujących na samoloty będzie nieporównywalny z obecnym. Teraz przepustowość terminalu to 3,5 mln pasażerów rocznie, jednak lotnisko obsługuje aż 3,8 mln osób, co dobrze obrazuje panujący tam tłok. Połączone terminale pozwolą na przyjęcie nawet 8 mln rocznie.

We wrześniu wrócą połączenia kolejowe lotniska w Balicach z centrum Krakowa. Podróż elektrycznym pociągiem na tej trasie potrwa zaledwie 12 minut, a ze stacji przy lotnisku będzie można przejść do terminalu po zadaszonej kładce.

Ma ona służyć również kierowcom pozostawiającym samochody na wielopoziomowym parkingu oraz gościom hotelu, którzy chcą suchą nogą przejść do stanowisk odpraw pasażerskich i bagażowych.

Przed lotniskiem stoi kolejne wyzwanie inwestycyjne: drugi pas startowy.

– Czekamy na ostateczne ekspertyzy, decyzja zapadnie na wiosnę. Raczej jednak jest przesądzone, że wybudujemy drugi pas, ukośnie położony do już istniejącego i biegnący wzdłuż dawnego koryta Rudawy – mówi prezes Pamuła.

O rosnącej randze Balic świadczy coraz większe zainteresowanie lotami z Krakowa największych linii lotniczych. Po kilkuletniej przerwie na pod­krakowskie lotnisko wracają British Airways z rejsami do Londynu i Swiss International Air Lines z połączeniem do Zurychu. Decyzję o uruchomieniu lotów z Krakowa do Amsterdamu podjęły władze KLM.

– Gdy jeszcze do tego dołożymy połączenie do Lyonu (easyJet), to dostaniemy siatkę pozwalającą dolecieć z Krakowa do największych portów przesiadkowych, z których można polecieć w dowolne zakątki świata – podkreśla Jan Pamuła.

Balice od innych portów lotniczych odróżnia choćby to, że ma aż 17 przewoźników, inne mają po kilku. Do tego nie skupia się na przyciąganiu tanich linii, bo aż 11 to przewoźnicy tradycyjni. Wprawdzie nadal dominuje Ryanair, który przewiózł w ubiegłym roku najwięcej pasażerów, ale jego udział w ruchu spadł z 46 do 44 proc.

Jeszcze większego znaczenia nasze lotnisko nabierze w przyszłym roku jako organizator europejskich targów lotniczych. Na spotkanie branży przyjedzie do Krakowa 2 tys. ludzi z całego świata.

grzegorz.skowron@dziennik.krakow.pl

Kościoły zdrowego ciała, siłownie obeszły przepisy

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

q
qaz

Jak już wcześniej wspomniano, po co ludzie budują się pod lotniskiem i mają pretensje.
To lotnisko służy całemu województwu i nie wyobrażam sobie, żeby było blokowane przez kilkudziesięciu, kilkuset mieszkańców. Już lepiej składać pozwy o przesiedlenie...

M
Mad Catz

Sorry ale jak się budujecie koło czynnego lotniska i autostrady, to czego oczekujecie? Składajcie sobie pozwy, nie może być tak, że interes paru osób będzie blokował rozwój regionu.

z
z Balic

a ja mam w dpie mieszkancow rzaski i szczyglic, decyduje wola wiekszosci, a wiekszosci nowy pas jest potrzebny.

J
Jacek

Mam dość tych durnych i mglistych wizji rozwoju , kiedy teraz ludize mieszkajacy w Rząsce i Szczyglicach będą spali pod samolotami i obok autostrady. Ciekawe co na to wójt Zabierzowa Elżbieta Burtan, która ostatnio w kampani wyborczeej zarzekała się ż drugiego pasa nie będzie. Na pewno Port łotnicy czeka sżereg pozwów sądowych od mieszkańców ww miejsc

M
Maras

Czy ktoś wie gdzie można zobaczyć mapę przebiegu starego koryta Rudawy w tym obszarze ?
Pozdrawiam wszystkich mieszkańców Szczyglic hehehe ;)

x
xz

Co z tego jak prawie kazdy wylot na urlop musze dokonywac z Pyrzowic. Lotnisko w Krakowie w I,Il i IV kw nie obsluguje wiekszosci biur turystycznych.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3