Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Banki sprawdzają, jak trzymasz telefon i ruszasz myszką. Wszystko dla bezpieczeństwa i właściwej weryfikacji tożsamości

Agnieszka Maciuła-Ziomek
Agnieszka Maciuła-Ziomek
To skuteczne sposoby na weryfikację tożsamości w czasach, gdy sztuczna inteligencja jest wykorzystywana także w celu wyłudzania danych i pieniędzy.
To skuteczne sposoby na weryfikację tożsamości w czasach, gdy sztuczna inteligencja jest wykorzystywana także w celu wyłudzania danych i pieniędzy. 123rf.com/milkos
Weryfikacja tożsamości w internecie staje się coraz bardziej zaawansowana. Jest natomiast konieczna w czasach, gdy sztuczna inteligencja może służyć do wyłudzania naszych danych i podszywania się pod nas. Sposób poruszania myszką, tempo kliknięć na klawiaturze czy nawet sposób trzymania w dłoni telefonu - systemy ochrony w bankach poznają cię na wielu polach, aby zapewnić ci bezpieczeństwo.

Spis treści

Zdalne potwierdzanie tożsamości. MojeID w niemal każdym banku

MojeID to usługa, która pozwala na bezpieczne potwierdzanie tożsamości online w sektorze publicznym i komercyjnym. Dzięki niej nie musimy już iść do ZUS po zaświadczenie lub odwiedzać urzędu skarbowego, aby złożyć roczne zeznanie podatkowe. Dzięki tej usłudze założymy także firmę czy podpiszemy umowę. W Polsce do systemu mojeID dostęp ma już 21 milionów osób, a więc niemal wszyscy użytkownicy bankowości mobilnych.

Jeżeli twój bank umożliwia logowanie się do urzędów za pomocą systemu mojeID, oznacza to, że podpiął się on do tzw. węzła krajowego, a ty możesz w pełni zdalnie korzystać z Internetowego Konta Pacjenta, Systemu e-Urząd czy praca.gov.pl. Aktualna lista e-urzędów połączonych z węzłem krajowym dostępna jest na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

Lista banków, które umożliwiają logowanie się na stronach publicznych i komercyjnych, jest coraz dłuższa. Tę usługę udostępnia m.in.:

  • Bank PKO BP;
  • Bank Pekao S.A.;
  • Millenium;
  • ING Bank Śląski;
  • BNP Paribas;
  • Credit Agricole;
  • mBank;
  • BPS.

Potwierdzenia biometryczne. Przestępcy umieją je obchodzić

Szybka autoryzacja płatności internetowej czy logowanie do aplikacji mobilnej banku możliwe jest często za pomocą odcisku palca lub skanu twarzy. To nie tylko wygoda, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Są jednak pułapki.

Od kilku lat przepisy UE zobowiązują dostawców płatności do przeprowadzania podwójnego uwierzytelniania. Dlatego, kupując coś w internecie, podajemy dane swojej karty lub kod BLIK, a następnie musimy potwierdzić płatność SMS-em lub w aplikacji mobilnej. Banki chcą jednak ułatwić nam życie i umożliwiają zapisanie danego odbiorcy płatności czy przyspieszają potwierdzanie transakcji odciskiem palca, skanem twarzy, a nawet głosem.

Warto jednak pamiętać, że przestępcy tylko czekają na uśpienie naszej czujności, a najczęstszymi formami nadużyć są właśnie próby wyłudzeń dostępu do konta lub uwierzytelnień konkretnych transakcji. Coraz częściej zdarza się także wykorzystywanie sztucznej inteligencji do podszywania się pod innych użytkowników czy wysyłanie wiadomości o nieudanej transakcji z powodu zbyt niskiego limitu płatności. Moment zastanowienia może być często kluczowy dla wychwycenia oszustwa.

Oczywiście z pomocą ponownie przychodzą nam banki. Santander, mBank i ING oferują swoim klientom zaawansowaną ochronę wszelkich płatności i danych w internecie. Usługa CyberRescue zareaguje, gdy:

  • ktoś przejmie twoje konto w serwisie społecznościowym;
  • ktokolwiek włamie się na twoją skrzynkę mailową;
  • gdziekolwiek użyte zostaną twoje dane w internecie;
  • zechcesz dokonać reklamacji: napisze ją za ciebie;
  • będziesz musiał zabezpieczyć swój telefon po kradzieży.

Dla klientów tych banków usługa CyberRescue jest w pełni darmowa, a jej powiadomienia można odbierać przez telefon, e-mail, SMS czy Messenger. Ta usługa może być szczególnie przydatna osobom starszym, które coraz chętniej dokonują zakupów w internecie.

Weryfikacja behawioralna, czyli o tym, że natury nie oszukasz

ING Bank Śląski na początku 2023 roku zapewnił swoim klientom dodatkową ochronę w postaci weryfikacji behawioralnej. Polega to na tym, że system zapamiętuje sposób, w jaki dany użytkownik korzysta z bankowości mobilnej, np. jak szybko wpisuje hasło czy jak przemieszcza się pomiędzy zakładkami. Weryfikacja jest w stanie rozpoznać, w jaki sposób trzymamy w dłoni smartfon oraz jak używamy klawiatury. Jednocześnie jest w stanie analizować kilkanaście cech danego użytkownika.

To kolejny ze sposobów na przeciwdziałanie podszywaniu się osób trzecich pod użytkowników. ING jest jednym z pierwszych banków, który wprowadził weryfikację behawioralną do przeglądarkowej wersji bankowości i pierwszym w Polsce, który dał taką możliwość w aplikacjach mobilnych w systemie Android. Bank informuje, że już w pierwszych tygodniach na włączenie weryfikacji behawioralnej zdecydowało się prawie 700 tys. klientów. To także krok w stronę postępu w dziedzinie zwalczania wyłudzeń danych w sieci.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Banki sprawdzają, jak trzymasz telefon i ruszasz myszką. Wszystko dla bezpieczeństwa i właściwej weryfikacji tożsamości - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski