Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Basztowa z poślizgiem, Długa w sierpniu?

Redakcja
Z wstępnych zapowiedzi wynikało, że przebudowywane skrzyżowanie ulicy Długiej z Basztową zostanie otwarte w najbliższy poniedziałek - 21 czerwca. Z uzyskanych wczoraj informacji wynika, że być może będzie to koniec przyszłego tygodnia, albo nawet początek lipca. Ponadto wykonawca chciałby przesunięcia terminu zakończenia prac na całej ulicy Długiej o miesiąc, czyli na pierwszą dekadę sierpnia.

INWESTYCJE. Większość właścicieli kamienic nie zgodziła się na podwieszenie sieci trakcyjnej do budynków

Na skrzyżowaniu ul. Basztowej i Długiej jest już zamontowane torowisko (przejazd na wprost przez ul. Basztową do Dunajewskiego). - Cały czas trwa wykonywanie fundamentów pod słupy trakcyjne i w tym tygodniu rozpoczyna się asfaltowanie węzła Basztowa - Długa - podaje Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Skrzyżowanie miało być gotowe 21 czerwca. - Rozmawiamy z wykonawcą, firmą Mota Engil, by ten termin został dotrzymany - zapewnia rzecznik. Problem jest jednak ze słupami trakcyjnymi, gdyż najprawdopodobniej nie uda się, by sieć była w poniedziałek w pełni gotowa (a trzeba jeszcze przeprowadzić próby eksploatacyjne). Pod uwagę bierze się teraz różne warianty - tramwaj ruszy w połowie tygodnia, a niektóre prace będą jeszcze kontynuowane; skrzyżowanie zostanie udrożnione (dla tramwajów) 26 czerwca, albo - w wersji pesymistycznej - po 4 lipca, gdy zakończą się w Krakowie obchody 10-lecia Wspólnoty Demokracji (ma przyjechać kilkuset gości).

Nie jest dziś znany także rzeczywisty termin zakończenia przebudowy samej ulicy Długiej (na prawie całej długości jest już gotowa tzw. płyta podtorowa, trwa również montaż torowiska). Zgodnie z założeniami wszystko powinno być gotowe około 10 lipca. Raczej nie będzie.

- Otrzymaliśmy pismo od wykonawcy z prośbą o przesunięcie tego terminu o miesiąc - przyznaje Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK. - Firma podała bardzo dużo przyczyn możliwego opóźnienia, w tym także te związane z powodzią (deszczową pogodą). Żadnej automatycznej zgody jednak nie ma, dopiero przyjrzymy się podanym argumentom. Jeśli uznamy, że nie ma podstaw - nie zaakceptujemy wniosku; gdyby w takiej sytuacji doszło do opóźnienia, wykonawca musiałby się liczyć z karą.

Na ulicy Długiej planowano, że sieć trakcyjna, tak jak wcześniej, będzie podwieszona do budynków. Nie zgodziła się na to większość właścicieli kamienic (później niektórzy zmienili zdanie), więc zdecydowano, że trzeba postawić kilkadziesiąt słupów, czego wcześniej nie zakładano. Trwają więc dodatkowe prace związane z montowaniem słupów, a na wąskiej ulicy nie było łatwo znaleźć dla nich miejsce (muszą być osadzane na mikropalach). Ponadto wczoraj dotarły do MPK zalecenia wojewódzkiego konserwatora zabytków dotyczące korekty sposobu zabezpieczenia zabytkowych piwnic w rejonie budynku pod nr 38 (co będzie wymagało m.in. rozebrania fragmentu ułożonego już chodnika). To także nie przyspieszy remontu.

Przebudowa ul. Długiej zaczęła się 6 kwietnia, a ma kosztować ok. 21 mln zł. Prace obejmują 860 metrów ul. Długiej - od skrzyżowania z ul. Basztową do al. Słowackiego, a ponadto 200 metrów torowiska - przez Aleje do ul. Kamiennej. Przebudowywane jest też skrzyżowanie ul. Długiej z Basztową oraz z ul. Szlak. Wcześniej remontowana była jednak cała infrastruktura podziemna.

(J.ŚW)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski