Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą budowali drogę do Rabki

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
GDDKiA Kraków
INWESTYCJE. Prawdopodobnie na wiosną ruszy budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S7, czyli popularnej zakopianki. Znaczna część nowej ok. 16-kilometrowej trasy będzie biegała przez gminę Lubień, a konkretnie Lubień, Krzeczów i Skomielną Białą.

Już w połowie 2014 roku odbyły się tu spotkania z mieszkańcami w sprawie wykupu działek pod nową drogę. Na terenie gminy Lubień takich, które ona zajmie jest ponad półtora tysiąca.

Dwujezdniowa droga ekspresowa, która dziś zaczyna się w Myślenicach a kończy w Lubniu, ma być gotowa w całości, czyli do Rabki (Chabówka), w 2021 roku.

Inwestycja podzielona jest na trzy, niezależne od siebie części, a właściwie odcinki. To odcinek Lubień-Naprawa, kolejny Naprawa – Skomielna Biała, który będzie biegł tunelem pod Luboniem Małym (ma być to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce) i wreszcie odcinek trzeci: Skomielna Biała – Chabówka.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła już wykonawców dwóch z nich: pierwszego i ostatniego.
Odcinek Lubień-Naprawa wybudują IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa.
Wykonawca ten zaoferował wybudowanie odcinka o długości 7,59 km za kwotę 521 519 095 zł. Ma to zrobić w ciągu 22 miesięcy od daty zawarcia umowy. Daje przy tym 10-letnią gwarancję jakości.

Na tym odcinku powstaną: dwa MOP-y (miejsca obsługi podróżnych („Lubień” i „Krzeczów”) oraz 10 obiektów inżynierskich i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.

O kontrakt starało się 12 firm i konsorcjów. Rozpiętość cenowa wszystkich ofert sięgała od ponad 521,5 mln zł do ponad 828 mln zł. Większość jednak (osiem) mieściło się w przedziale od ponad 521 mln do ponad 592 mln zł. Wybrano polsko-ukraińskie konsorcjum.

Jak zaznacza Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA, zgodnie z przepisami inni wykonawcy mają teraz czas na złożenie ewentualnych odwołań. „Zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, zamówienie to podlega kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w związku z tym umowa z wybranym konsorcjum może być zawarta po doręczeniu do GDDKiA Oddział w Krakowie informacji o wyniku tej kontroli” – informuje inwestor.

Znany jest też już wykonawca odcinka Skomielna Biała-Chabówka. Dwa tygodnie temu wybrana została włoska spółka Salini Impregilo. Ta też daje 10-letnią gwarancję i tak samo, jak polsko-ukraińskie konsorcjum zamierza swój odcinek wybudować w ciągu 22 miesięcy (od podpisania umowy). Ten jest nieco krótszy, bo liczy 6,1 km, ma za to aż 17 mostów i wiaduktów, w tym jeden o długości niespełna kilometra.

Z wykonawcami tych dwóch odcinków podpisanie umów planowane jest na pierwszy kwartał tego roku. Być może uda się to też z trzecim, który wybuduje tunel między Naprawą a Skomielną Białą.

Na razie jednak GDDKiA bada sześć ofert, jakie wpłynęły od potencjalnych wykonawców. - Najniższą cenę zaproponowała firma Astaldi z Rzymu 968 871 778,09 zł, a najwyższą Metrostav z Czech ponad 1 mld 710 tys. zł – poinformowała Iwona
Mikrut.

Choć to odcinek najkrótszy to najtrudniejszy do realizacji, bo z 3 km drogi nieco ponad 2 km będą biegły w tunelu. Jego budowa ma trwać 54 miesiące.

Tunel będzie dwukomorowy, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. - Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 km każdy, w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego – mówi Iwona Mikrut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski