Już w połowie 2014 roku odbyły się tu spotkania z mieszkańcami w sprawie wykupu działek pod nową drogę. Na terenie gminy Lubień takich, które ona zajmie jest ponad półtora tysiąca.
Dwujezdniowa droga ekspresowa, która dziś zaczyna się w Myślenicach a kończy w Lubniu, ma być gotowa w całości, czyli do Rabki (Chabówka), w 2021 roku.
Inwestycja podzielona jest na trzy, niezależne od siebie części, a właściwie odcinki. To odcinek Lubień-Naprawa, kolejny Naprawa – Skomielna Biała, który będzie biegł tunelem pod Luboniem Małym (ma być to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce) i wreszcie odcinek trzeci: Skomielna Biała – Chabówka.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła już wykonawców dwóch z nich: pierwszego i ostatniego.
Odcinek Lubień-Naprawa wybudują IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa.
Wykonawca ten zaoferował wybudowanie odcinka o długości 7,59 km za kwotę 521 519 095 zł. Ma to zrobić w ciągu 22 miesięcy od daty zawarcia umowy. Daje przy tym 10-letnią gwarancję jakości.
Na tym odcinku powstaną: dwa MOP-y (miejsca obsługi podróżnych („Lubień” i „Krzeczów”) oraz 10 obiektów inżynierskich i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.
O kontrakt starało się 12 firm i konsorcjów. Rozpiętość cenowa wszystkich ofert sięgała od ponad 521,5 mln zł do ponad 828 mln zł. Większość jednak (osiem) mieściło się w przedziale od ponad 521 mln do ponad 592 mln zł. Wybrano polsko-ukraińskie konsorcjum.
Jak zaznacza Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA, zgodnie z przepisami inni wykonawcy mają teraz czas na złożenie ewentualnych odwołań. „Zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, zamówienie to podlega kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w związku z tym umowa z wybranym konsorcjum może być zawarta po doręczeniu do GDDKiA Oddział w Krakowie informacji o wyniku tej kontroli” – informuje inwestor.
Znany jest też już wykonawca odcinka Skomielna Biała-Chabówka. Dwa tygodnie temu wybrana została włoska spółka Salini Impregilo. Ta też daje 10-letnią gwarancję i tak samo, jak polsko-ukraińskie konsorcjum zamierza swój odcinek wybudować w ciągu 22 miesięcy (od podpisania umowy). Ten jest nieco krótszy, bo liczy 6,1 km, ma za to aż 17 mostów i wiaduktów, w tym jeden o długości niespełna kilometra.
Z wykonawcami tych dwóch odcinków podpisanie umów planowane jest na pierwszy kwartał tego roku. Być może uda się to też z trzecim, który wybuduje tunel między Naprawą a Skomielną Białą.
Na razie jednak GDDKiA bada sześć ofert, jakie wpłynęły od potencjalnych wykonawców. - Najniższą cenę zaproponowała firma Astaldi z Rzymu 968 871 778,09 zł, a najwyższą Metrostav z Czech ponad 1 mld 710 tys. zł – poinformowała Iwona
Mikrut.
Choć to odcinek najkrótszy to najtrudniejszy do realizacji, bo z 3 km drogi nieco ponad 2 km będą biegły w tunelu. Jego budowa ma trwać 54 miesiące.
Tunel będzie dwukomorowy, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. - Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 km każdy, w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego – mówi Iwona Mikrut.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?