FLESZ - Polacy nie mają oszczędności
O nowych, przyspieszonych liniach aglomeracyjnych, nazwanych agloekspressami – wzorowanych na bijącym rekordy popularności autobusie 304 (Wieliczka – Dworzec Główny Zachód) - mówiono już od pewnego czasu. Rozmowy w tej sprawie z kilkami gminami z aglomeracji krakowskiej Zarząd Transportu Publicznego prowadził od wiosny 2021. Ich efektem będzie uruchomienie – od 30 sierpnia 2021 – dwóch pierwszych takich połączeń, linii 307 (Michałowice – Osiedle Podwawelskie) i 337 (Zielonki – Nowy Kleparz).
Kolejnym takim połączeniem ma być przyśpieszona linia 301 (kursująca obecnie na trasie Niepołomice – Wieliczka – Podgórze SKA). Jak słyszymy w magistratach w Niepołomicach i Wieliczce: rozmowy w tej sprawie z Krakowem wciąż trwają, ale uruchomienie od stycznia „agloekspressu do Niepołomic” wydaje się pewne.
- Plan zakłada, że „301” jako agloekspress kursowałaby w dni powszednie co 15-20 minut (obecnie średnio co 35 minut). Niepołomice są gotowe realizować ten projekt, jest na zgoda władz gminy, ale od nowego roku. Wynika to z tego, że trzeba zabezpieczyć odpowiednie pieniądze w budżecie gminy na dopłaty do agloekspressu – powiedział nam Zdzisław Urantówka z Urzędu Miasta w Niepołomicach.
Wzmocnienie linii 301 jest kluczowe także dla Wieliczki. Jak zaznacza wiceburmistrz Piotr Krupa, ten projekt będzie znaczącym wzmocnieniem komunikacji publicznej przez górną część miasta (ulicę Piłsudskiego, ten rejon omija „304”, która jeździ dołem Wieliczki).
- „301” jako agloekspress ma kursować dwukrotnie częściej niż teraz oraz dojeżdżać bliżej centrum Krakowa. Na dziś pewne są przejazdy do Nowego Kleparza, ale może uda się wynegocjować z Krakowem, by było to jeszcze dalej – mówi nam wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji.
Z wyliczeń wynika, że po zwiększeniu liczby przejazdów „301” i wydłużeniu jej trasy po Krakowie gminy będą musiały dopłacać do tej linii kwoty mniej więcej dwukrotnie wyższe niż obecnie (za 2021 Niepołomice dopłacą do tego autobusu blisko milion złotych, a Wieliczka – 650 tys. zł).
Linię 301 uruchomiono w grudniu 2010 roku. Przez lata było to jednak tylko po 16 przejazdów w okresie poniedziałek – piątek i po siedem w weekendy. W końcu w listopadzie 2019 roku – po licznych apelach i petycjach od mieszkańców gmin Niepołomice i Wieliczka - liczbę kursów popularnego autobusu zwiększono w dni powszednie do 32. Takie wzmocnienie tego połączenia szybko okazało się niewystarczające. Już w 2020 roku mieszkańcy zaczęli upominać się o dołożenie kolejnych kursów na linii 301.
Projekt sprzed dwóch lat przyniósł wyczekiwane przez pasażerów zmiany tylko w dni powszednie, natomiast w soboty i niedziele „301” ma nadal tylko po siedem przejazdów. Na razie nie wiadomo, czy zmiana tego autobusu w agloekspress będzie oznaczać zwiększenie ilości kursów także w weekendy. Z wyjaśnień urzędników z Niepołomic i Wieliczki wynika, że w tej kwestii trwają jeszcze analizy, bo w soboty i niedziele frekwencja w „301” jest „o wiele niższa niż w pozostałe dni tygodnia”.
Osiedle Bogucice w Wieliczce powinno dostać MPK na przełomie września i października 2021. Mieszkańcy starali się o takie połączenie przez 15 lat
- Nie otrzymaliśmy jeszcze z Krakowa oficjalnej informacji o terminie uruchomieniu linii MPK przez Bogucice. Natomiast z nieoficjalnych wiadomości wynika, że będzie to prawdopodobnie na przełomie września i października 2021, ale mogą pojawić się tu jakieś opóźnienia (rzędu kilku tygodni) – powiedział nam Krzysztof Kałuża, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Wieliczce.
Nowy autobus, prawdopodobnie o numerze 284 pojedzie trasą: Wieliczka Centrum (parking przy stacji PKP Wieliczka – Rynek – Kopalnia) – Dembowskiego – Powstania Warszawskiego – Goliana – Czarnochowska – Wygoda – Potrzask/Kraków – Pruszyńskiego – Popiełuszki – Bieżanowska – Mała Góra – Ćwiklińskiej – P&R Bieżanów.
Społeczność osiedla Bogucice położonego na granicy Wieliczki i Krakowa apelowała o MPK – poprzez pisma i petycje, a nawet banery – od 2007 roku. W końcu w maju 2021 roku Wieliczka zaproponowała uruchomienie przez ten rejon nowego autobusu, a krakowski ZTP odniósł się przychylnie do projektu.
- Gdzie w Małopolsce zarabia się najwięcej? Są zaskoczenia w zestawieniu [RANKING]
- Droższy dojazd do Krakowa z gmin ościennych. Pasażerowie narzekają na ceny biletów
- Wieliczka dostanie nowy kompleks dla ratowników. Budowa nabiera rozpędu [ZDJĘCIA]
- Gdzie jest praca w Krakowie i Małopolsce? Tysiące firm znikają, ale powstają nowe
- Puszcza Niepołomicka - tu znajdziesz spokój i ciszę [ZDJĘCIA]
- Latarnie dodają uroku parkowi na Stoku pod Baranem [ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?