Będziemy mieć bardzo dobre drogi i Szybką Kolej Aglomeracyjną

Redakcja
FOT. UMWM
FOT. UMWM
Rozmowa z ROMANEM CIEPIELĄ, wicemarszałkiem województwa małopolskiego.

FOT. UMWM

- Dzięki unijnych dotacjom w latach 2007-2013 nie rozwiązaliśmy wszystkich problemów transportowych regionu...

- Ale zrobiliśmy bardzo dużo. Siedem lat temu dwie trzecie dróg regionalnych było w kiepskim stanie, a jedna trzecia w dobrym. Dziś te proporcje się odwróciły. Udało się wyremontować i przebudować 540 kilometrów dróg i wybudować kilkanaście obwodnic. A w latach 2014-2020 będzie to następne kilkaset kilometrów i 8-10 obwodnic. Wtedy będziemy mogli powiedzieć, że sieć dróg w Małopolsce i Polsce jest w dobrym stanie technicznym, a co ważniejsze - tworzy logiczny system komunikacyjny.

- Może powinniśmy postawić na kolej. Taki priorytet wyznacza przecież Unia Europejska.

- Wielkie inwestycje już się rozpoczęły. Najważniejsza dla Małopolski jest modernizacja linii E-30, która powinna się zakończyć w ciągu 3 lat. Liczymy na to, że PKP PLK zmodernizuje też linię Trzebinia - Oświęcim i że powstanie nowa linia kolejowa z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego.

- Kiedy więc Małopolanie wsiądą do pociągu nie byle jakiego i będą ściskać w ręce Małopolską Kartę Aglomeracyjną?

- W roku 2014 uruchomimy pierwszą linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Wieliczki. Rok później drugą linię z Tarnowa do Krakowa, która po 2016 r. powinna być przedłużona do Trzebini. Trzecia trasa to Skawina - Kraków - Miechów. Już na potrzeby SKA zamówiliśmy 16 nowoczesnych pociągów, w przyszłym roku ogłosimy przetarg na dostawę następnych 20. Na przełomie 2014/2015 pasażerowie będą mogli korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej ułatwiającej korzystanie z komunikacji publicznej.

- A**może warto postawić na**lotnictwo?

- Naszym oknem na świat będą Balice, to lotnisko będzie wkrótce przystosowane do przyjęcia 7-8 milionów pasażerów rocznie. Obserwujemy rozwój małego ruchu lotniczego, ale inicjatywa budowy portów do jego obsługi musi wyjść od samorządów lokalnych. Jesteśmy gotowi wesprzeć takie inicjatywy, mamy na ten cel 10 mln euro. Obecnie najbardziej prawdopodobne wydaje się powstanie takich małych portów w Pobiedniku i Nowym Targu.

- Możemy liczyć, że na**najważniejsze inwestycje transportowe wMałopolsce znajdą się fundusze wrządowych programach?**

--Nasze możliwości to 405,5 mln euro na infrastrukturę transportową, a nasze potrzeby są zdecydowanie większe. To dlatego zabiegamy o finansowanie z funduszy krajowych drogi ekspresowej S7 od granicy z wojewódz- twem świętokrzyskim do Nowego Targu, drogi ekspresowej z Brzeska do Nowego Sącza, Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, obwodnic Krakowa, Tarnowa i Nowego Sącza oraz budowy nowej linii kolejowej przez Podłęże i Piekiełko.

NOWOCZESNY SYSTEM TRANSPORTOWY TO PRIORYTET

Stworzenie nowoczesnego systemu transportowego jest jednym z priorytetów Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Wspierane będą działania służące budowie sprawnego układu drogowego o znaczeniu regionalnym i subregionalnym, w tym w szczególności:

* budowa, przebudowa oraz modernizacja dróg, w tym również budowa obwodnic, wraz z towarzyszącą infrastrukturą;

* budowa, przebudowa, modernizacja obiektów mostowych, wiaduktów estakad, tuneli drogowych i innych obiektów inżynieryjnych;

* nowoczesne techniki zarządzania ruchem, przyczyniające się do usprawnienia ruchu oraz zwiększania jego bezpieczeństwa.

W ramach programu przewidywane jest także wsparcie inwestycji na rzecz rozwoju transportu lotniczego oraz rozwiązań z zakresu rozwoju transportu multimodalnego lub intermodalnego (m.in. na przedsięwzięcia z zakresu budowy, rozbudowy, remontu infrastruktury terminali przeładunkowych, centrów logistycznych zlokalizowanych przy linii kolejowej).

Wzmocnieniu kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, jako podsystemu transportu zbiorowego w regionie służyć mają m.in.:

* budowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej;

* rozwiązania integrujące różne środki transportu, w tym m.in.: węzły przesiadkowe, systemy Park & Ride, systemy wspólnych opłat za przewozy, organizacja i koordynacja rozkładów jazdy, w tym na potrzeby SKA;

* zakupy taboru kolejowego, w tym na potrzeby SKA.

W zakresie dotyczącym rozwiązań integrujących różne środki transportu wsparciem zostaną objęte przedsięwzięcia, których motywem przewodnim jest tworzenie warunków sprzyjających integracji transportu kolejowego z innymi środkami transportu, w szczególności na potrzeby tworzonej w Małopolsce Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Nowe składki ZUS dla firm

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie