18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

reklama

Bez konserwantów i barwników

(DD)Zaktualizowano 
Małemu dziecku nie wolno podawać produktów zawierających substancje konserwujące, sztuczne barwniki, związki smakowe i zapachowe. Unikajmy również takich pokarmów, jak zupy w proszku, konserwy mięsne i warzywne, frytki, hot dogi i inne dania typu fast food.

Dieta naszych dzieci

   Koniecznie trzeba eliminować z jadłospisu dziecka produkty wysoko przetworzone, bogate w tłuszcze nasycone, izomery trans kwasów tłuszczowych oraz zawierające duże ilości soli lub cukru - nawet jeśli wspomniane pokarmy są szeroko reklamowane.
   Taka dieta kształtuje bardzo złe nawyki żywieniowe, które zwykle utrwalają się i pozostają na dalsze lata życia. Jak zatem odżywiać małe dziecko? Zdrowo. - Jego dieta powinna opierać się na produktach naturalnych, pochodzących z pewnych, ekologicznych źródeł oraz na środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla dzieci - radzi dr hab. med. Janina Piotrowska-Jastrzębska,**kierownik Zakładu Propedeutyki Pediatrii Akademii Medycznej w Białymstoku, ekspert Akademii Gerber.
   Drugi i trzeci rok życia nazwany jest okresem poniemowlęcym lub wczesnym dzieciństwem. W tym czasie dziecko spożywa już inne pokarmy niż w pierwszych dwunastu miesiącach życia. Odmienne jest również zapotrzebowanie jego organizmu na witaminy, biopierwiastki i płyny.

Witaminy w pokarmach

   Wiek poniemowlęcy to czas dużego zapotrzebowania na witaminy. Ich źródłem powinien być przede wszystkim dobrze skonstruowany jadłospis. Przyjmowanie preparatów farmakologicznych jest wskazane jedynie wtedy, gdy u dziecka zostaną wykryte niedobory witamin lub nie ma możliwości pokrycia dziennego zapotrzebowania za pomocą diety.
   Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w wodzie (C, B, H, PP kwas foliowy) oraz rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). - Małe dziecko potrzebuje każdego dnia 50 miligramów witaminy C, czyli kwasu askorbinowego - wyjaśnia pediatra. - Dużo witaminy C zawiera m.in. natka pietruszki i koperek, a także owoce cytrusowe. Rodzice powinni pamiętać, że przy przygotowywaniu posiłków i przechowywaniu pokarmów łatwo może dochodzić do strat witaminy C - jest ona szczególnie wrażliwa na działanie wysokiej temperatury i innych czynników zewnętrznych. Warto zatem podawać pokarmy bogate w kwas askorbinowy w postaci surowej, a nie gotowanej. Ponadto starajmy się np. nie wystawiać buteleczek lub szklanek z sokiem z pomarańczy na działanie promieni słonecznych, które powodują utlenianie się witaminy C.
   W wypadku jednej z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, witaminy A, bezpieczniejsze jest jej spożywanie w postaci beta-karotenu, który następnie ulega przekształceniom w organizmie małego dziecka. Znaczne ilości beta-karotenu znajdują się m.in. w marchwi, pomidorach i dyni.

Ważne biopierwiastki

   Składniki mineralne, inaczej biopierwiastki, są równie ważne dla naszego organizmu jak witaminy. Biopierwiastki stanowią budulec tkanek, regulują przemianę materii i gospodarkę wodną, wpływają na ciśnienie krwi i procesy trawienia. Te spośród nich, które są niezbędne człowiekowi w większych ilościach, to makroelementy. Makroelementami są np. wapń, magnez, sód i potas. Zapotrzebowanie organizmu na inne składniki mineralne - takie jak żelazo, cynk, jod, selen i miedź - jest znacznie mniejsze. Takie biopierwiastki nazywamy mikroelementami lub pierwiastkami śladowymi.
   We wczesnym dzieciństwie następuje bardzo szybkie dojrzewanie wielu układów i narządów, nasila się mineralizacja kości, czyli odkładanie się w kościach związków wapnia. Dziecko intensywnie rozwija się zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym, emocjonalnym. Dlatego też w tym czasie istnieje bardzo wysokie zapotrzebowanie organizmu na biopierwiastki.
   Warto w tym momencie podkreślić, że prawidłowo zbilansowana dieta w pełni pokrywa to zapotrzebowanie. A zatem jeśli dziecko jest zdrowe i właściwie żywione, nie trzeba dodatkowo podawać mu preparatów farmakologicznych.

Żelazo i cynk

   - Ponieważ każdy składnik mineralny spełnia jakąś istotną funkcję, nie można określić, który makro- lub mikroelement jest najważniejszy dla zachowania zdrowia małego dziecka - tłumaczy dr Piotrowska-Jastrzębska. - Dla przykładu zaprezentuję dwa mikroelementy - żelazo i cynk.
   Wiele przeprowadzonych badań medycznych potwierdza ważną rolę żelaza w prawidłowym rozwoju psychicznym i fizycznym dziecka. Każdego dnia małe dziecko powinno spożywać w diecie 10 miligramów żelaza. Niedobór tego mikroelementu w organizmie może doprowadzić do opóźnienia rozwoju ruchowego i poznawczego, zaburzeń procesów uczenia się, pamięci lub zachowania. Należy podkreślić, że nie zawsze powyższym objawom towarzyszy niedokrwistość z niedoboru żelaza.
   Cenne źródła żelaza to mięso, wątroba, jaja. Pokarmy roślinne także zawierają żelazo, ale stopień jego wchłaniania z warzyw i owoców jest znacznie niższy niż z pokarmów mięsnych. Wchłanianie żelaza ze szpinaku wynosi mniej niż 2 proc., podczas gdy wchłanianie tego biopierwiastka z mięsa kształtuje się na poziomie 22 proc. Aby zatem zwiększyć przyswajanie żelaza z pokarmów roślinnych, warto dodawać do potraw nawet niewielkie ilości mięsa lub innego produktu zwierzęcego.
   Cynk bierze aktywny udział w tworzeniu się białek, kwasów nukleinowych (przenoszących m.in. cechy dziedziczne) i hormonów. Biopierwiastek wywiera istotny wpływ na procesy wzrastania małego dziecka. We wczesnym dzieciństwie zalecane dzienne spożycie cynku jest dwukrotnie wyższe niż u niemowląt i wynosi 10 miligramów na dobę. Jego źródłem w tym okresie życia jest mleko i mieszanki mleczne typu "junior" oraz pokarmy stałe - mięso, jaja, ryby, owoce morza. Niedobór cynku w diecie może powodować u dziecka brak łaknienia, mniejszą wrażliwość rozróżniania smaków, zmniejszone tempo wzrastania, wysypki skórne oraz zaburzenia odporności.

Co do picia?

   Woda stanowi podstawowy element każdej komórki organizmu, jest nośnikiem substancji dostarczających energię i składniki budulcowe oraz ważnym regulatorem ciepłoty ciała. Codzienna dieta małego dziecka powinna zawierać odpowiednią ilość płynów. Jak wskazuje pediatra, zapotrzebowanie na płyny u dzieci jest większe niż u dorosłych i wzrasta jeszcze, kiedy maluch jest niezwykle ruchliwy lub choruje i ma wysoką temperaturę. Dziecko kilkuletnie potrzebuje w ciągu doby około 2 litrów płynów, wliczając w to wodę zawartą w sokach, owocach, warzywach i zupach.
   Podstawowymi płynami w diecie małego dziecka są soki owocowo-warzywne, jogurty, kefiry, koktajle mleczno-owocowe, wody mineralne niegazowane, herbatki owocowo-ziołowe. Nie należy podawać małym dzieciom słodkich, sztucznie barwionych napojów gazowanych typu cola i innych, zawierających w swym składzie sacharozę lub sorbitol, oraz napojów typu tonik z zawartością chininy.
   Jeśli decydujemy się na zakup produktów w sklepach, wybierajmy dla małych dzieci soki należące do grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego. - Tylko one spełniają bowiem bardzo rygorystyczne normy, które zostały opracowane z myślą o dzieciach do lat 3 - podkreśla dr Piotrowska-Jastrzębska. - Dlatego też zgodnie z zaleceniami ekspertów medycznych i przepisami polskiego prawa, tylko soki będące środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego powinny być podawane niemowlętom i małym dzieciom. Wybierając natomiast dla dziecka wodę mineralną, pamiętajmy, że nie może ona zawierać azotynów, dopuszczalne są w niej jedynie śladowe ilości azotanów (0,29 mg/100 ml).
(DD)

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3