Józefa Grodecka: - Audycje zostały w całości sfinansowane ze środków Unii Europejskiej Fot. Anna Kaczmarz
ROZMOWA. JÓZEFA GRODECKA, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, o kosztach kampanii promocyjnych projektów unijnych.
- W ramach projektu "Pora na aktywność" wydane zostały dwie książki za kwotę 35 115 zł. Natomiast produkcja i wielokrotna emisja 36 odcinków audycji telewizyjnej promującej działania i rezultaty projektów systemowych realizowanych przez MOPS: "Pora na aktywność-aktywizacja i integracja klientów MOPS", "Aktywni społecznie, przedsiębiorczy w zawodzie" oraz "Pora na aktywność" kosztowały 178 744 zł. Audycje zostały w całości sfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Zaznaczam, że to środki wydane na promocję czteroletniego programu (2008-2012).
- To w sumie ponad 200 tys. złotych. Klienci MOPS-u mogliby przeliczyć, że to roczne zasiłki w wysokości 300 złotych miesięcznie dla 55 osób. Jaki jest cel takiej intensywnej promocji?
- Otóż tych pieniędzy nie można przeznaczyć na zasiłki! Można ewentualnie stosować inne formy promocji, jak na przykład kubki z nadrukiem logo projektu czy tzw. smycze... Wydatki na promocję projektu stanowią mniej niż 0,1 procent wartości projektu.
Celem pomocy społecznej nie jest przyznawanie zasiłków, ale pomoc w usamodzielnieniu, poprawienie funkcjonowania osobistego i społecznego osób doświadczających trudnych sytuacji życiowych.
Te publikacje i filmy przyczyniają się nie tylko do podnoszenia kompetencji obecnych i przyszłych pracowników systemu pomocy społecznej, ale również przedstawiają prawdziwy obraz pomocy społecznej - informując o wielu przedsięwzięciach realizowanych, dla osób borykających się z różnorodnymi problemami, poza przyznawaniem zasiłków. Filmy prezentują możliwości radzenia sobie z różnymi problemami, dając nie tylko nadzieję, ale i pomysł na ich rozwiązanie. Dzięki promocji telewizyjnej docieramy do najszerszej grupy odbiorców, spośród których trafiają do nas nieznani wcześniej potrzebujący.
Publikacje są przygotowywane przez wybitnych teoretyków i praktyków pracy socjalnej, w tym zatrudnionych w krakowskim MOPS-ie. Wśród nich znalazły się publikacje prezentujące nowe pomysły i usługi wykorzystywane w pomocy społecznej, jak asystentura osoby niepełnosprawnej i rodziny, opracowania dotyczące metod i technik pracy socjalnej z rodziną.
- Czyli ośrodki pomocy społecznej mają obowiązek wydania części przyznanych przez Unię funduszy na akcję promocyjną.
- Korzystanie ze środków unijnych wiąże się nierozerwalnie z obowiązkiem promocji projektów, na które przeznaczone są pieniądze. Zarówno realizacja filmów, jak i wydawnictwa są tego elementem. Jesteśmy przekonani, że jest to o wiele lepsza formuła prezentowania pomocy społecznej, niż sterty ulotek i plakatów, które "zalewają" Kraków i dezaktualizują się po zakończeniu projektu. Filmy czy książki są trwałym śladem realizowanego projektu, a także wskazówką metodyczną dla pracowników służb społecznych.
Rozmawiała Natalia Adamska
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?