Bezpłatna komunikacja dla kierowców

Redakcja
Pomysł, by wprowadzić w Olkuszu darmową komunikację miejską, wydaje się coraz bardziej realny. Ostatnio sprawa dyskutowana była na posiedzeniu komisji praworządności. W czerwcu trafi pod obrady zgromadzenia przedstawicieli Związku Komunalnego Gmin "Komunikacja Międzygminna".

Czy olkuszanie będą jeździć autobusami za darmo? Fot. Katarzyna Ponikowska

OLKUSZ. Z darmowych autobusów mogliby korzystać pasażerowie, posiadający przy sobie prawo jazdy i dowód rejestracyjny.

Mieszkańcom miasta pomysł się podoba. - Wreszcie jakaś dobra wiadomość. Po ostatnich podwyżkach cen biletów autobusy są droższe niż busy. Jaki jest więc sens nimi jeździć? - zastanawia się Marcin Klich z Olkusza.

Z darmowej komunikacji mogliby korzystać pasażerowie, którzy mieliby przy sobie prawo jazdy i dowód rejestracyjny. Nieważne, czy to mieszkańcy Olkusza, Bolesławia czy Krakowa. Urzędnikom chodzi bowiem przede wszystkim o to, by zmniejszyć ruch samochodów w centrum miast. Dlatego darmowa komunikacja obowiązywałaby tylko w strefie miejskiej.

Do tego - jak podkreśla Wojciech Gleń, przewodniczący Związku Komunalnego Gmin "KM" - konieczna jest zmiana obrębu stref komunikacyjnych. Zwłaszcza, że ustalane były one 13 lat temu. - Trzeba się zastanowić, do czego strefa miejska ma służyć. To nie ma być całe miasto, ale miejsca najbardziej zatłoczone, z największym natężeniem ruchu - argumentuje Gleń. Dlatego, jego zdaniem, strefą nie powinna być objęta np. ul. Długa na os. Pomorzany w Olkuszu, za to centra Bukowna, Bolesławia czy Klucz - owszem. - Darmowe przejazdy zachęciłyby ludzi do pozostawienia samochodów poza centrami tych miast i korzystania z autobusów - uważa Gleń.

Wprowadzenie stref miejskich w innych gminach (Bukowno, Bolesław, Klucze) obniżyłoby tam automatycznie ceny za bilety. - Teraz za przejazd jednego przystanku w tych gminach płaci się 3 zł. Jeśli wprowadzimy strefę, przejazd będzie kosztował tyle co w Olkuszu, czyli 2 zł - wyjaśnia Gleń.

Pomysł darmowej komunikacji miejskiej nie wszystkim się jednak podoba. - Dlaczego osoby mieszkające poza centrum i w sołectwach mają płacić za dojazd, a ci w centrum już nie? - pyta Dariusz Tomsia z olkuskiego Stowarzyszenia Cel. - Tym bardziej że za darmową komunikację i tak zapłacą wszyscy mieszkańcy w podatkach - dodaje. Zdaniem Tomsi lepszym rozwiązaniem byłoby po prostu obniżenie cen biletów.

- Jadąc z Bolesławia płacę za przejazd 3,6 zł. W dwie strony to 7,20 zł. Autem kosztuje mnie 5,10 zł. Rachunek jest więc chyba prosty - wylicza Tomsia.

Dodaje, że darmowa komunikacja mocno uderzy w przewoźników prywatnych. Teraz busy są sporą konkurencją dla autobusów w centrum Olkusza, bo kosztują dwa razy taniej. Za przejazd nimi po mieście płaci się 1 zł, a autobusem - 2 zł. Nic więc dziwnego, że busowi przewoźnicy nie są zachwyceni planami ZKG "KM". - To nas wykończy. Stracimy pracę - mówi Janusz Wąs, jeden z prywatnych przewoźników.

Z drugiej strony pomysły ZKG "KM" busiarze traktują z przymrużeniem oka. Uważają, że już teraz panuje w komunikacji spory bałagan, a po zmianach może być jeszcze większy. - Wyobraźmy sobie taką sytuację. Ktoś przyjedzie samochodem z wioski osiem kilometrów, po czym zostawi auto, pójdzie na autobus i przejedzie jeden czy dwa przystanki? Wątpię... - uważa Wąs. - Ale skoro Urząd Miasta ma tyle pieniędzy i chce wozić ludzi za darmo... Olkusz i reszta gmin będą musiały dopłacić do interesu ok. 400 tys. zł - dodaje.
Sprawa darmowej komunikacji i zmiany stref jest otwarta. Nadal dopracowywane są szczegóły. Będzie też poruszona na najbliższym, czerwcowym zgromadzeniu ZKG "KM".

Ryszard Januszek, wójt Bolesławia, uważa że trzeba jeszcze wiele przemyśleć w tej kwestii. - Nasza gmina nie jest zamkniętym ośrodkiem aglomeracyjnym. Jak więc kontrolować, gdzie kto wsiadł do autobusu? Czy jechał strefą miejską czy nie? Takie zmiany mogą wprowadzić jeszcze większe zamieszanie. Pomysły trzeba więc dokładnie przeanalizować i skonsultować z mieszkańcami - mówi.

Natomiast Marcin Cockiewicz, sekretarz Bukowna deklaruje: - Jesteśmy zainteresowani utworzeniem strefy miejskiej na terenie Bukowna. Zwłaszcza jeśli miałoby to wpłynąć na zmniejszenie cen biletów. Propozycja wydzielenia nowych stref komunikacyjnych i wprowadzenie darmowej komunikacji jest godna rozważenia.

Katarzyna Ponikowska

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie