Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biała dama

Redakcja
Lancia delta integrale 4WD

Niezapomniane konstrukcje

Niezapomniane konstrukcje

Lancia delta integrale 4WD

Większość kibiców rajdowych zapewne doskonale pamięta czasy świetności lancii. Nieodległe to czasy. Początek lat dziewięćdziesiątych. Na rajdowych trasach królował wówczas niepodzielnie model delta integrale. Taki właśnie samochód, tyle że w wersji drogowej, chcielibyśmy dzisiaj przedstawić naszym Czytelnikom.
 Pojazd liczy dziesięć lat (rok produkcji 1991). Na drogach i ulicach oglądają się za nim ludzie, bowiem wciąż, mimo upływu lat, stanowi prawdziwy rarytas wśród setek bezbrawnych i często podobnych do siebie aut. Właściciel "naszej" lancii delty integrale 4WD wypatrzył ją, zaś następnie szybko wykupił z jednego z małopolskich komisów samochodowych. Gromadzenie oryginalnych części i odbudowa auta trwały kilka lat. Opłaciło się. Efekt jest piorunujący.
 Piękna karoseria lancii (3898/1767/1365 mm) jest nieco kanciasta. Epitet ten dotyczy zwłaszcza poszerzonych "skrzyń" błotników oraz maski. Kanciastość w przypadku pięciodrzwiowego nadwozia nie jest jednak wadą, ale zaletą. Bryły przenikają się tutaj w sposób od początku do końca przemyślany i zachowują wspaniałe proporcje. Kapitalne przegarbienie maski kryje pod sobą intercooler, zaś wspomniane "skrzynie" błotników, szerokie (205/50 ZR 15) opony firmy Pirelli.

 Wnętrze lancii delty integrale wzorem karoserii urządzone zostało na sportowo. Doskonale trzymające na boki fotele, mała kierownica, białe tło wskaźników (w tym także wskaźnika informującego o wartości doładowania turbiny), pedały z aluminiowymi nakładkami to elementy, których obecność jednoznacznie określa charakter samochodu.
 Pod maską ciasno jak w dobrze zaopatrzonej lodówce. Kłębowisku przewodów, rur i dekli nie ma końca. To serce lancii. Dzięki niemu, między innymi, samochód odnosił tak znaczące sukcesy na rajdowych trasach.
 Blok opisywanej jednostki napędowej odlany został z żeliwa, zaś jego szesnastozaworowa głowica z aluminium. Montowany poprzecznie z przodu pojazdu motor posiada cztery cylindry i wyposażony jest w turbosprężarkę firmy Garrett oraz chłodnice wody, powietrza i oleju. Maksymalna moc silnika w wersji ulicznej wynosi 210 KM przy 5750 obr./min, zaś moment obrotowy 304 Nm przy 3500 obr./min, Lancia delta integrale 4WD od 0 do 100 km/godz. przyspiesza w ciągu 5,7 sekundy i osiąga szybkość maksymalną 220 km/godz. Moc silnika przenoszona jest na wszystkie cztery koła lancii poprzez manualną, pięciostopniową skrzynię biegów.
 Doskonałe walory jezdne i to zarówno w przypadku nawierzchni asfaltowej jak i szutrowej lancia delta integrale 4WD zawdzięcza swojemu zawieszeniu oraz świetnie wyważonemu z genialnie umieszczonym środkiem ciężkości nadwoziu. Przednie zawieszenie lancii oparte zostało na kolumnach McPhersona, trójkątnych wahaczach, sprężynach oraz hydraulicznych amortyzatorach, tylne zaś na podwójnych, poprzecznych wahaczach, sprężynach i amortyzatorach. Zawieszenie uzupełnione jest wentylowanymi tarczami hamulcowymi (przód 28 mm, tył 25 mm). Waga samochodu wynosi 1340 kg, rozstaw osi: 2479 mm, zaś rozstaw kół: 1506 mm (przód) i 1504 mm (tył).
Fot. i tekst: MH

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski