Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biegun ciepła czy korupcji?

Redakcja
Nawet zimą Tarnów jest ciepłym miastem - tak przynajmniej mówią billboardy reklamowe. Ale ostatnie skojarzenia z "biegunem" i "ciepłem" raczej szkodzą Tarnowowi, niż go promują. FOT. PAWEŁ CHWAŁ
Nawet zimą Tarnów jest ciepłym miastem - tak przynajmniej mówią billboardy reklamowe. Ale ostatnie skojarzenia z "biegunem" i "ciepłem" raczej szkodzą Tarnowowi, niż go promują. FOT. PAWEŁ CHWAŁ
Tarnów to najcieplejsze miasto w Polsce. Ma największą liczbę ciepłych dni w roku, najwyższą średnią roczną temperaturę i najdłuższy okres wegetacji roślin, bo aż 230 dni, w porównaniu do 180 dni w okolicy Suwałk. Tak wynika z badań instytutu meteorologicznego z 2007 roku, zleconych przez Biuro Promocji UMT.

Nawet zimą Tarnów jest ciepłym miastem - tak przynajmniej mówią billboardy reklamowe. Ale ostatnie skojarzenia z "biegunem" i "ciepłem" raczej szkodzą Tarnowowi, niż go promują. FOT. PAWEŁ CHWAŁ

TARNÓW. Przez prawie 10 lat miasto promowało się hasłem: Tarnów - Polski Biegun Ciepła. Według urzędników - od czasu wybuchu afery łapówkarskiej hasło stało się przedmiotem kpin.

Pomysł, by promować Tarnów hasłem: Polski Biegun Ciepła, pojawił się kilka lat wcześniej, głównie z inicjatywy Zygmunta Szycha, który obserwacjami klimatu w Tarnowie i okolicach interesował się przez wiele lat.

"Ciepło" do promocji chciał wykorzystać także Wrocław, ale zeszłoroczne badania jednoznacznie rozstrzygnęły, że to w Tarnowie słońce świeci najczęściej.

Dlatego kubki, kalendarze, ogrzewacze termiczne, smycze i odblaski - czyli prawie wszystkie gadżety, które mają reklamować Tarnów, opatrzone są logo i hasłem: Polski Biegun Ciepła.

Pytanie o sposób promocji miasta pojawiło się po raz kolejny kilka miesięcy temu. Wszystko w związku z zatrzymaniem i aresztowaniem prezydenta miasta Ryszarda Ś., potem dyrektorów wydziałów UMT, a wcześniej osób związanych z firmami budowlanymi, które wykonywały łącznik z autostradą.

Na początku grudnia okazało się też, że wręczanie łapówek miało miejsce w Miejskim Ośrodku Ruchu Drogowego. To właśnie wtedy pojawiło się stwierdzenie, że Tarnów to co prawda polski biegun, ale nie ciepła, tylko korupcji.

Taka "łatka" zaczęła funkcjonować nie tylko w interne- towych komentarzach i na forach, podchwyciły ją również media regionalne i ogólnopolskie.

- Słyszałam, że rzeczywiście znaczenie hasła Polski Biegun Ciepła uległo transformacji - mówi zastępca prezydenta Tarnowa Krystyna Latała, która przejęła wydział kultury i marki miasta, po odwołanej Dorocie Skrzyniarz. Jak przyznaje pani prezydent, w obecnej sytuacji trzeba będzie dokładniej przyjrzeć się promocji miasta, a także hasłom, które obecnie reklamują Tarnów.

Nie wyklucza, że Tarnów nie będzie już biegunem ciepła, a na to miejsce powinno pojawić się nowe hasło.

- Biegun to nie jest nasza jedyna wizytówka. Tarnów to też przecież "Pierwsze Niepodległe". Być może przy wyborze nowego hasła trzeba popatrzeć na inne miasta, na przykład Kraków. Kraków Literacki - tak reklamuje się stolica Małopolski. Może dobrym pomysłem byłby Tarnów Muzyczny albo Tarnów Plastyczny. Mamy na tych polach spore osiągnięcia - dodaje Krystyna Latała.

Wśród pomysłów na poprawę wizerunku miasta pojawiła się też kontrowersyjna koncepcja: "Nie bój się Tarnowa", która krąży po magistracie.

O ocenę tego pomysłu zapytaliśmy Marka Skałę, specjalistę w zarządzaniu kryzysem i PR. - To chyba najgorsza z możliwych opcji, bo przecież nie wszyscy wiedzą, jakim miastem jest Tarnów, a takie hasło od razu przekazuje nam złe emocje. Zapewniam, że każdy, kto by je usłyszał, od razu zacząłby szukać odpowiedzi na pytanie, dlaczego ma się bać Tarnowa. Chyba nie o to chodzi władzom miasta - stwierdza.

Ostatecznej decyzji co do losu "bieguna ciepła" w odniesieniu do promocji Tarnowa jeszcze nie podjęto.

Zastępca prezydenta, Krystyna Latała, przyznaje, że pozytywne wypromowanie Tarnowa w obecnej sytuacji będzie wielkim wyzwaniem, ale nie boi się go podjąć. Ma też nadzieję, że wyciszą się negatywne emocje wokół spraw związanych z władzami miasta. Choć zdaje sobie sprawę, że to zależy od tego, co w najbliższym czasie o Tarnowie usłyszymy.

JULITA MAJEWSKA

ICH ZDANIEM

Marcin Kwaśny, aktor:

- Promowanie miasta tylko przy pomocy hasła: biegun ciepła - jest bardzo ograniczające. Uważam, że Tarnów ma tyle zalet i elementów, którymi mógłby się pochwalić, że takie słowa nie działają dla tego miasta szczególnie korzystnie. Mamy wiele do pokazania na polu sztuki, zabytków i powinniśmy się tym wreszcie zacząć chwalić. Poza tym teraz sytuacja w Tarnowie jest nie tyle ciepła, co gorąca, z uwagi na ostatnie wydarzenia, więc nie wiem, czy jest się czym chwalić.

Łukasz Maciejewski, krytyk filmowy:

- Nie wiem, czy zmiana hasła promocyjnego to najlepszy pomysł. Jesteśmy "biegunem ciepła" już od wielu lat. Nie sądzę, żeby z powodu ostatnich aferalnych wydarzeń trzeba było podejmować aż tak drastyczne kroki. Pewnie każde hasło można przeinaczyć w sposób prześmiewczy, czy wręcz obraźliwy. To nie jest kwestia hasła, tylko intencji. Myślę, że bardziej trzeba się skupić na pracy, a nie na wymyślaniu zdań.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski