Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bilet metropolitalny za 109 zł dla mieszkańców Krakowa. Plan jest taki, by obowiązywał od połowy 2023 roku

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Plan jest taki, by od połowy 2023 roku obowiązywał wspólny bilet metropolitarny na przejazdy komunikacją miejską i pociągami PKP.
Plan jest taki, by od połowy 2023 roku obowiązywał wspólny bilet metropolitarny na przejazdy komunikacją miejską i pociągami PKP. PKP PLK
Władze Krakowa zawarły porozumienie z ościennymi gminami i organizatorami transportu w regionie w sprawie wprowadzenia biletu metropolitalnego, który obowiązywałby na przejazdy komunikacją miejską oraz koleją. Plan jest taki, by nowe rozwiązanie zostało wprowadzone od połowy 2023 roku, po zakończeniu prac związanych z rozbudową linii kolejowej przechodzącej przez centrum stolicy Małopolski.

- Wypracowaliśmy racjonalne rozwiązanie, które mam nadzieję uda się wdrożyć - podkreśla Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa (7 listopada) przedstawił proponowane rozwiązania, uzgodnione przez władze Krakowa, Małopolski, gminy ościenne i przewoźników kolejowych (Koleje Małopolskie, Polregio, Koleje Śląskie).

Bilet okresowy droższy o 29 zł

  • Założenie jest takie, by koszt miesięcznego biletu metropolitarnego w Strefie I, a więc w granicach Krakowa, wynosił 109 zł z Kartą Krakowską (dla mieszkańców płacących podatki w Krakowie), a 149 zł ogólnie.
  • Obecnie bilet miesięczny kosztuje 80 zł Kartą Krakowską. W Krakowie bilet miesięczny zdrożałby więc o 29 zł, 9 zł z tej kwoty trafiałoby do Kolei Małopolskich, a 20 zł do kasy miasta.
  • Plan nowej taryfy na komunikację miejską i pociągi PKP zakłada też, że 109 zł kosztowałby bilet na przejazdy w Strefie II, a więc na trenie gmin ościennych, tzw. obwarzanka.
  • Za przejazdy komunikacją miejską i kolejową w Strefach I i II bilet kosztowałby 169 zł, natomiast dla stref I,II i III - 199 zł.

Rozbudowa kolei aglomeracyjnej

Niedawno krakowscy urzędnicy przedstawiali wyliczenia, że obecnie ok. 10 procent mieszkańców Krakowa mieszka w odległości do 600-800 metrów od przystanków kolejowych. W magistracie szacują więc, że taki procent krakowian po zakupieniu biletu metropolitalnego w swoich podróżach korzystałoby także z pociągów.

Plan jest jednak taki, by rozbudowywać sieć kolei aglomeracyjnej i tworzyć nowe przystanki. Temu służyć ma realizowana obecnie rozbudowa linii kolejowej przecinającej centrum Krakowa. W ramach inwestycji powstaje m.in. przystanek kolejowy Kraków-Grzegórzki i mosty na Wiśle.

Atrakcyjność kolejowych połączeń ma także zwiększyć tworzenie linii autobusowych dojazdowych do przystanków PKP. Dzięki temu liczba osób przesiadających się na pociąg ma wzrastać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski