1. „Beksińscy”, Magdalena Grzebałkowska (Znak)
Brawurowy portret relacji rodzinnych. I nie tylko rodzinnych. Rozpaczliwe poszukiwanie miłości, akceptacji i zgody oraz niemożność funkcjonowania tu i teraz, która prowadzi do rozmaitych niebezpieczeństw, z samobójczą śmiercią na czele. Reporterski trud i empatia zostały tu nagrodzone wspaniałą historią. Doskonała książka.
2. „Księgi Jakubowe”, Olga Tokarczuk (Wydawnictwo Literackie)
Kilka lat kazała czekać na tę opowieść. Warto było. Obraz historii – nieoczywisty, dodajmy od razu – porywa i skłania do refleksji nad naszą tożsamością. Na wielu rozmaitych planach. No i Jakub Frank jako bohater, ale nie tylko on. Dzieło monumentalne i bezkonkurencyjne.
3. „Szum”, Magdalena Tulli (Znak Literanova)
Porozumienie z najbliższymi to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stawia nas życie. Nie zawsze jest łatwo. Mówienie o tym to osobna kwestia. Zwłaszcza gdy sprawy nie idą po naszej myśli. Magdalena Tulli, jak mało kto, umie jednak o tym pisać. Bardzo wprost.
4. „100/XX. Antologia polskiego reportażu”, red. Mariusz Szczygieł (Czarne)
Dwa grube tomiszcza, w których znajdziemy wybór z klasyki polskiej literatury faktu minionego wieku. A jest w czym wybierać! Ta książka to obowiązkowy rekwizyt każdego szanującego się i obytego intelektualisty. Bez tych kilogramów wstyd pokazać się na mieście!
5. „Moja walka”, Karl Ove Knausgard (Wydawnictwo Literackie)
Wstrząsające świadectwo, którego nikt nie odważyłby się napisać. Poza Karlem Ove Knausgardem oczywiście. Gdy już raz wejdziemy do jego świata, trudno opuścić labirynt emocji i języka „Mojej walki”. W przygotowaniu kolejne tomy.
6. „Dom nad rzeką Loes”, Mateusz Janiszewski (Czarne)
Przykład świetnie napisanego reportażu o Timorze Wschodnim. Ważna opowieść o tym, co pozornie nie wszystkich interesuje. Pozornie. Bo sprawy, jakie tam się rozgrywają, są przecież uniwersalne. Pod rozwagę nie tylko w minionym roku.
7. „Wschód”, Andrzej Stasiuk (Czarne)
Hołd złożony wschodnim fascynacjom. I jedna z najlepszych książek Andrzeja Stasiuka w ostatnich latach. Przejmująca i spokojna – w dojrzałym i ludzkim sensie.
8. „Magik”, Magdalena Parys (Świat Książki)
Napisana z ogromnym rozmachem opowieść z kryminałem w tle. Książka momentami straszna i przerażająca, bo dotykającą ciemnych kart historii podzielonych Niemiec po roku 1945. No i świetne pióro.
9. „Ślepnąc od świateł”, Jakub Żulczyk (Świat Książki)
Powrót „starego” Jakuba Żulczyka. Dużo Warszawy, sporo pragnień, niezliczona ilość wrażeń. Nieobliczalna momentami opowieść o życiowych zakrętach. Solidna robota pisarska.
10. „Pochłaniacz”, Katarzyna Bonda (Muza)
Obyczajowa opowieść z Saszą Załuską, niezwykle zdolną profilerką, napisana przez Katarzynę Bondę, niezwykle zdolną autorkę książek kryminalnych.
Rozczarowanie. Spór Kingi Dunin i Ignacego Karpowicza (afera dotycząca molestowania literata przez znaną feministyczną publicystkę oraz sprawa niespłaconego przez pisarza długu)
Bez komentarza.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?