Bitwa podwawelska

ŁUKASZ DREWNIAK

Dziennik Polski 24

Dziennik Polski 24

Podsumowanie roku 2013 - teatr. Subiektywny przegląd krakowskich scen
 


1. "Bitwa warszawska 1920", reż. Monika Strzępka, Narodowy Stary Teatr w Krakowie


Zmartwię wszystkich oponentów Starego Teatru, ale jakkolwiek by układać listę 10 najlepszych krakowskich przedstawień roku 2013, to najmądrzejszy spektakl powstał właśnie na tej scenie. Demirski i Strzępka zagęścili fascynujący polski spór o kształt i sens niepodległości. Przez wybór bohaterów - Broniewskiego, Piłsudskiego i Dzierżyńskiego (epokowo i diabelsko granych przez Juliusza Chrząstowskiego, Marcina Czernika i Michała Majnicza) pokazali trzy lewicowe życiorysy, trzy ideowe krachy. Wbrew głosom prawicowych publicystów nie ma tu mowy o rehabilitacji krwawego Feliksa, twórcy spektaklu oddają mu tylko głos, słuchają jego argumentacji.


2. "Chopin bez fortepianu", reż. Michał Zadara, Teatr Centrala i Sinfonietta Cracovia (Producent Agencja Artystyczna GAP)


Barbara Wysocka wykonuje tu wszystkie partie fortepianowe, bo słowa zastąpiły nuty. Ale to nie jest tylko popis wyobraźni formalnej i odwagi kreacji. Zadara i jego aktorka inteligentnie nawiązują do tradycji zespołu MW2, dokonują rewizji mitu Chopina i prowadzą pasjonujący wykład na temat rozumienia i mówienia o muzyce. I chyba nie było dotąd na polskich scenach tak radykalnej próby połączenia teatru z muzyką klasyczną!


3. "Niech no tylko zakwitną jabłonie", reż. Wojciech Kościelniak, PWST Kraków


Byłem na tym widowisku 5 razy! Właściwie nie muszę po tym wyznaniu tłumaczyć, dlaczego jest w tym zestawieniu tak wysoko. Scenariusz Osieckiej o dwóch Polskach, tej po I wojnie, i tej po II, przypomina szalony zlepek tytułów i ogłoszeń prasowych, dialogów z filmów niemych, słuchowisk radiowych i wreszcie piosenek. Komplementować trzeba cały studencki zespół, ale wokalno-aktorskie siły kobiece są tu imponujące.


4. "Układ", reż. Michał Kotański, Teatr Bagatela


Spektakl obowiązkowy dla mężczyzn wchodzących w smugę cienia. Niewesoła przypowieść o potrzebie zniszczenia starego życia, jeśli chcemy zacząć nowe. Dariusz Starczewski z niezwykłą świadomością kreśli przejmujący portret mężczyzny w kryzysie.


5. "Sarenki", reż. Tomasz Svoboda, Teatr Ludowy


Surrealny skecz bez reguł, żelaznej konstrukcji dramaturgicznej i polskich głupich dowcipów. Komedia Svobody jest jak haust świeżego powietrza, za taki absurd kochamy Czechów bardziej niż własne matki i narzeczone.


6. "Klub Miłośników Filmu Misja", reż. Bartosz Szydłowski, Teatr Łaźnia Nowa


Zamiast brazylijskich Indian - amatorzy z Nowej Huty. Z rolami Ironsa i De Niro z pamiętnego filmu Joffe'a udanie ścigają się Krzysztof Zarzecki i Radek Krzyżowski. Reżyser opowiada o krachu każdej, także religijnej i także teatralnej utopii. A że bohaterami są jezuici, papież Franciszek zapewne już o tym wywrotowym spektaklu słyszał.


7. "Każdy kiedyś musi umrzeć, Porcelanko", reż. Agata Duda-Gracz, Teatr im. Juliusza Słowackiego


Frapujące zderzenie cywilizacji, apokaliptyczna wizja wojny wartości, w której zwycięzców nie będzie. Hipnotyczny seans przywodzący na myśl spektakle Adreja Srebrana.
1 »

Komentarze (3)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

... (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Rzeczywiście, zmartwił Pan... kondycją polskiej krytyki. Jeśli w ogóle coś takiego istnieje.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Juliusz (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Jak to red. Kęskrawiec dopuscil na łamy?!
Najlepszy spektakl ze STAREGO TEATRU!!!
Hańba, wstyd!!!
A red. Krupiński pewnie nie może sobie miejsca znaleźć...


Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Rafał Stanowski (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Pluralizm i demokracja szanowny Juliuszu :)

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo