Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bliżej budowy bezkolizyjnego węzła w Jaworniku

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Fot. Gmina Myślenice
Uzgadnianą przez ostanie miesiące treść trójstronnego porozumienia sygnowała właśnie gmina Myślenice. Wspólnym celem sygnatariuszy jest budowa węzła w miejscu, gdzie do zakopianki włączają się droga wojewódzka 955 i wyjazd ze Strefy Aktywności Gospodarczej Jawornik-Polanka.

FLESZ - Koronawirus. Realne zagrożenie

od 16 lat

Podpisy, oprócz burmistrza Myślenic Jarosława Szlachetki i skarbnik Anity Kurdziel, złożyli już też Witold Kozłowski, marszałek województwa i wicemarszałek Łukasz Smółka. Podpisane porozumienie wysłali tam skąd je otrzymali, czyli do GDDKiA. Pismo jeszcze nie dotarło, dlatego GDDKiA wstrzymuje się na razie od komentarzy.

- To ważna inwestycja, która będzie służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa mieszkańców, użytkowników drogi krajowej nr 7 oraz drogi wojewódzkiej w Jaworniku. Na chwilę obecną to jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na zakopiance – mówi burmistrz Szlachetka.

- W ciągu ostatnich miesięcy udało się wypracować wspólne porozumienia z GDDKiA, nowym Zarządem Województwa Małopolskiego i Zarządem Dróg Wojewódzkich, w ramach którego uzgodniliśmy zakres inwestycji, który będzie spełniał funkcję węzła drogowego oraz skoordynowanie zakresu finansowego tej inwestycji. To konkretne działanie, a nie utyskiwanie i oszukiwanie mieszkańców oraz przedsiębiorców, mówiąc o złej woli, czy złej współpracy ze strony GDDKiA. Dziękuje wszystkim za cierpliwość i zaufanie, bo tak jak mówiłem do mieszkańców Krzyszkowic, blokowanie drogi to nie jest najlepsze rozwiązanie.

Tylko w SAG Jawornik–Polanka zatrudnionych jest ok. 1200 osób, które codziennie muszą dojechać do pracy przecinając zakopiankę, co stwarza duże niebezpieczeństwo zarówno dla nich, jak i innych kierujących. Likwidacja lewoskrętu ułatwi też wjazd/wyjazd samochodem ciężarowym, obsługującym strefę przemysłową przez transport materiałów i produktów.

Inwestycje, czyli dwupoziomowy bezkolizyjny węzeł drogowy, ma wedle szacunków kosztować 73,2 mln zł.
Posiadana przed gminę dokumentacja ma posłużyć projektantom, a wiadomo już, że rozszerzona musi zostać decyzja środowiskowa, układ drogowy wymaga przeprojektowania.

Wypadek na zakopiance w Gaju

Zakopianka. Dwa wypadki na zakopiance, aż osiem aut rozbityc...

Zgodnie z treścią porozumienia wkład finansowy gminy ma wynieść blisko 6 milionów złotych. Obejmuje to już poniesione koszty sporządzenia wstępnej dokumentacji (ponad 1,2 mln zł), koszty uregulowania odszkodowań za nieruchomości oraz te wynikające z decyzji administracyjnych w zakresie pasa drogowego dróg gminnych i innych dróg publicznych docelowo gminnych (ok. 2,5 mln zł). Ponadto, po stronie gminy będzie leżało wybudowanie drogi gminnej stanowiącej połączenie strefy aktywności gospodarczej z DW nr 955 w miejscowości Jawornik, (2,2 mln zł).

Województwo małopolskie w budowę węzła zainwestuje 20 mln zł, ponosząc częściowo koszty realizacji robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz uregulowania wszelkich zobowiązań wobec wykonawcy.

Wreszcie trzecia - główna strona, czyli GDDKIA ma ponieść koszty: opracowania ostatecznej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji ZRID, sprawowania nadzoru autorskiego na etapie realizacji robót, a nade wszystko realizacji robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz koszty kontraktowe na etapie realizacji. Łącznie to 47,3 mln zł.

Program inwestycyjny jest przygotowywany. Od jego sfinalizowania i podpisania go przez ministra zależało będzie zabezpieczenie finansowania z budżetu państwa.

Po przebudowie obecne skrzyżowanie poziome DK7 z drogą wojewódzką zastąpi dwupoziomowy węzeł. W jego obrębie znajdą się drogi zbiorczo-rozprowadzające oraz kładka dla pieszych. Powstanie estakada nad zakopianką, umożliwiająca bezkolizyjne włączenie się do ruchu na DK7 z drogi wojewódzkiej i dróg gminnych oraz ze Strefy Aktywności Gospodarczej. Nowy węzeł docelowo ma być przystosowany również do przystanku kolejowego w rejonie strefy przemysłowej.

Prace przygotowawcze mają potrwać do 2024 roku, a budowlane zaplanowano na lata 2024-25.

Przypomnijmy, że w tym tygodniu GDDKiA ogłosiła przetarg na przebudowę skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach. Prace budowlane zaplanowane są tam na lata 2023-24.

Oprócz tego, projektuje się obecnie przebudowę dwóch innych skrzyżowań na zakopiance: w Gaju oraz w Myślenicach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski