Bliżej budowy bezkolizyjnego węzła w Jaworniku

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Fot. Gmina Myślenice
Uzgadnianą przez ostanie miesiące treść trójstronnego porozumienia sygnowała właśnie gmina Myślenice. Wspólnym celem sygnatariuszy jest budowa węzła w miejscu, gdzie do zakopianki włączają się droga wojewódzka 955 i wyjazd ze Strefy Aktywności Gospodarczej Jawornik-Polanka.

FLESZ - Koronawirus. Realne zagrożenie

Podpisy, oprócz burmistrza Myślenic Jarosława Szlachetki i skarbnik Anity Kurdziel, złożyli już też Witold Kozłowski, marszałek województwa i wicemarszałek Łukasz Smółka. Podpisane porozumienie wysłali tam skąd je otrzymali, czyli do GDDKiA. Pismo jeszcze nie dotarło, dlatego GDDKiA wstrzymuje się na razie od komentarzy.

- To ważna inwestycja, która będzie służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa mieszkańców, użytkowników drogi krajowej nr 7 oraz drogi wojewódzkiej w Jaworniku. Na chwilę obecną to jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na zakopiance – mówi burmistrz Szlachetka.

- W ciągu ostatnich miesięcy udało się wypracować wspólne porozumienia z GDDKiA, nowym Zarządem Województwa Małopolskiego i Zarządem Dróg Wojewódzkich, w ramach którego uzgodniliśmy zakres inwestycji, który będzie spełniał funkcję węzła drogowego oraz skoordynowanie zakresu finansowego tej inwestycji. To konkretne działanie, a nie utyskiwanie i oszukiwanie mieszkańców oraz przedsiębiorców, mówiąc o złej woli, czy złej współpracy ze strony GDDKiA. Dziękuje wszystkim za cierpliwość i zaufanie, bo tak jak mówiłem do mieszkańców Krzyszkowic, blokowanie drogi to nie jest najlepsze rozwiązanie.

Tylko w SAG Jawornik–Polanka zatrudnionych jest ok. 1200 osób, które codziennie muszą dojechać do pracy przecinając zakopiankę, co stwarza duże niebezpieczeństwo zarówno dla nich, jak i innych kierujących. Likwidacja lewoskrętu ułatwi też wjazd/wyjazd samochodem ciężarowym, obsługującym strefę przemysłową przez transport materiałów i produktów.

Inwestycje, czyli dwupoziomowy bezkolizyjny węzeł drogowy, ma wedle szacunków kosztować 73,2 mln zł.
Posiadana przed gminę dokumentacja ma posłużyć projektantom, a wiadomo już, że rozszerzona musi zostać decyzja środowiskowa, układ drogowy wymaga przeprojektowania.

Wypadek na zakopiance w Gaju

Zakopianka. Dwa wypadki na zakopiance, aż osiem aut rozbityc...

Zgodnie z treścią porozumienia wkład finansowy gminy ma wynieść blisko 6 milionów złotych. Obejmuje to już poniesione koszty sporządzenia wstępnej dokumentacji (ponad 1,2 mln zł), koszty uregulowania odszkodowań za nieruchomości oraz te wynikające z decyzji administracyjnych w zakresie pasa drogowego dróg gminnych i innych dróg publicznych docelowo gminnych (ok. 2,5 mln zł). Ponadto, po stronie gminy będzie leżało wybudowanie drogi gminnej stanowiącej połączenie strefy aktywności gospodarczej z DW nr 955 w miejscowości Jawornik, (2,2 mln zł).

Województwo małopolskie w budowę węzła zainwestuje 20 mln zł, ponosząc częściowo koszty realizacji robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz uregulowania wszelkich zobowiązań wobec wykonawcy.

Wreszcie trzecia - główna strona, czyli GDDKIA ma ponieść koszty: opracowania ostatecznej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji ZRID, sprawowania nadzoru autorskiego na etapie realizacji robót, a nade wszystko realizacji robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego oraz koszty kontraktowe na etapie realizacji. Łącznie to 47,3 mln zł.

Program inwestycyjny jest przygotowywany. Od jego sfinalizowania i podpisania go przez ministra zależało będzie zabezpieczenie finansowania z budżetu państwa.

Po przebudowie obecne skrzyżowanie poziome DK7 z drogą wojewódzką zastąpi dwupoziomowy węzeł. W jego obrębie znajdą się drogi zbiorczo-rozprowadzające oraz kładka dla pieszych. Powstanie estakada nad zakopianką, umożliwiająca bezkolizyjne włączenie się do ruchu na DK7 z drogi wojewódzkiej i dróg gminnych oraz ze Strefy Aktywności Gospodarczej. Nowy węzeł docelowo ma być przystosowany również do przystanku kolejowego w rejonie strefy przemysłowej.

Prace przygotowawcze mają potrwać do 2024 roku, a budowlane zaplanowano na lata 2024-25.

Przypomnijmy, że w tym tygodniu GDDKiA ogłosiła przetarg na przebudowę skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach. Prace budowlane zaplanowane są tam na lata 2023-24.

Oprócz tego, projektuje się obecnie przebudowę dwóch innych skrzyżowań na zakopiance: w Gaju oraz w Myślenicach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie