reklama

Bronco powraca!

GZaktualizowano 

   W pierwszych dniach stycznia pisaliśmy o debiucie koncepcyjnego modelu Forda - bronco na salonie samochodowym w Detroit. Dziś jest okazja, żeby przyjrzeć się nieco bliżej temu autu, które w swojej poprzedniej wersji zdołało podbić serca nie tylko Amerykanów...
   Obecnie miłośnicy samochodów doskonale znają model explorer w gamie Forda, jednak niewielu pamięta, że te terenowe pojazdy zastąpiły na rynku legendarne już auta o nazwie bronco.
   I oto na salonie NAIAS (North American International Auto Show) pokazany zostaje concept-car typu SUV (Sport Utility Vehicle) o tej jakże ujmującej nazwie - bronco!
   Czyżby kolejny powrót do przeszłości? Wszystko wskazuje na to, że tak. W ostatnim czasie jest to pewnego rodzaju tendencja w projektach amerykańskiego koncernu.

   Produkcję oryginalnego bronco zakończono w 1978 roku. Ten współczesny ma niewiele wspólnego ze swoim pierwowzorem. Masywne nadwozie mierzy 4078 mm długości, 1861 mm szerokości, 1790 mm wysokości i ma 2410-milimetrowy rozstaw osi. Całość jest bardzo kanciasta i surowa dla oka. Sprawia jednak wrażenie solidnej i sprawdzającej się w prawdziwie męskich warunkach, czyli w trudnym terenie i na bezdrożach.
   Pomocny jest w tym stały napęd na cztery koła o rozłożeniu 50:50 i precyzyjnie działająca 6-stopniowa skrzynia biegów typu Powershift. Oba urządzenia zostały specjalnie dopasowane do osiągów 2,0-litrowej jednostki TDCi. Silnik z pojemności 1998 ccm uzyskuje moc 128 KM przy 4000 obr./min, jednak fabrycznie montowany do niego system nitro - jako opcja - podnosi tę wartość do 178 KM. Maksymalny moment obrotowy sięga 330 Nm (350 Nm z nitro) przy 1800 obr./min, co jest dobrze wyczuwalne nawet przy dużej masie pojazdu.

   Stosowanie instalacji nitro znane jest jeszcze z czasów drugiej wojny światowej. Wówczas montowano je w myśliwcach, co na krótki okres dawało dodatkową moc i zwinność samolotowi, wykorzystywaną podczas startów na niewielkich lotniskach lub podczas manewrów w powietrznej walce. Od lat 70. popularność instalacji nitro rosła i coraz częściej znajdowała zastosowanie w samochodach. Należy jednak podkreślić, że dodatkowa moc uzyskiwana z tego systemu jest krótkotrwała i nie może być stosowana w długiej jeździe. Proces polega na wprowadzaniu do komory spalania cząsteczek tlenków azotu, które pozwalają na strawienie większej ilości paliwa, a co za tym idzie na uzyskanie większej mocy. W przypadku bronco instalacja nitro zostaje uruchomiona każdorazowo podczas naciśnięcia specjalnego przycisku umieszczonego wewnątrz kabiny. Dzięki niej moc zwiększa się o 50 KM, a prędkość maksymalna może wzrosnąć o dodatkowe 20 km/h.
(G)

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3