MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bruksela skreśla lotnisko

Tomasz Mateusiak
Paweł Kos smuci się, że budowa asfaltowego lotniska w Nowym Targu drastycznie się oddaliła
Paweł Kos smuci się, że budowa asfaltowego lotniska w Nowym Targu drastycznie się oddaliła Tomasz Mateusiak
Nowy Targ. Unia Europejska nie da żadnych pieniędzy na budowę lotniczego portu pasażerskiego w stolicy Podhala. Zdaniem europejskich urzędników, już wiadomo, że ta inwestycja byłaby nierentowna. Nie widać także prywatnego inwestora, który widziałby w tym dobry biznes

Koniec z marzeniami o budowie na Podhalu pasażerskiego portu lotniczego. Lansowaną od lat ideę budowy lotniska w Nowym Targu zablokowała Unia Europejska.

Jak przyznają pracownicy Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, Bruksela oświadczyła, że nie da ani złotówki dotacji na rozwój portu lotniczego pod Tatrami. W tej sytuacji jedynym ratunkiem dla pomysłu byłby prywatny inwestor, który sam musiałby wyłożyć nawet kilkadziesiąt milionów złotych na budowę lotniska. Takiego jednak nie widać.

Podhalańskie lotnisko miało być alternatywą dla zakorkowanej zakopianki, a także dodatkowym "oknem", które pozwoliłoby góralom szerzej otworzyć się na turystów z zagranicy. Zapowiedź budowy lotniska w ustach podhalańskich polityków pojawia się od minimum 10 lat.

Zapowiadali, że w Nowym Targu powstanie długi na około kilometr asfaltowy pas startowy, na którym lądowałyby małe samoloty czarterowe (przewożące do 50 pasażerów). Turystów witałby terminal, z którego rozjeżdżaliby się do Zakopanego czy Białki Tatrzańskiej.

Niestety, temat pojawiał się w wypowiedziach polityków coraz rzadziej, by ostatnio zniknąć niemal całkowicie. - Stało się tak, bo na dobrą sprawę nie ma już zupełnie o czym mówić - twierdzi Paweł Kos, prezes Aeroklubu Nowotarskiego, który administruje obecnym trawiastym lotniskiem w Nowym Targu.

- Budowa lotniska jest dziś nierealna. Powiedział mi o tym marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa, który swego czasu tak bardzo wspierał pomysł, że wpisał go nawet do strategii rozwoju Małopolski. Wówczas, gdy taki wpis powstawał, wszyscy myśleli, że kasę na lotnisko da Unia.

Teraz wiadomo, że to niemożliwe. - Obecnie Bruksela nie da nam pieniędzy na budowę portu lotniczego, nawet tak małego jak ten planowany w Nowym Targu - mówi Sowa. Najnowsza perspektywa finansowa nie dopuszcza możliwości wsparcia tego typu przedsięwzięć. Unia zaprzestała wspierać projekty, o których już na starcie wiadomo, że nie będą rentowne. W Polsce tylko kilka lotnisk potrafi się samodzielnie utrzymać.

W Nowym Targu od początku było wiadomo, że port długo nie będzie zarabiał. Do lotniska dopłacałoby województwo i miasto. Nierentowność wynikać miała z faktu, że zbyt blisko (ok. 70 km) leży lotnisko w Balicach. W tej sytuacji jedyną szansą na budowę lotniska na Podhalu jest pozyskanie prywatnego przedsiębiorcy, który wyłożyłby własne środki. Musiałby wydać ok. 80 mln zł.

Komentarz
Zostaje nam zakopianka szynowa
* Szkoda trochę tego lotniska. Ale cóż, nie przeniesiemy przecież portu lotniczego w Balicach dalej od Nowego Targu. Uważam, że teraz siły podhalańskich samorządów powinny zostać skierowane na działania zmierzające do jak najszybszej rozbudowy samochodowej zakopianki. Trzeba także położyć nacisk (i to chyba większy) na modernizację linii kolejowej Kraków - Zakopane.

Moim zdaniem, kolej to jedyna alternatywa dla polepszenia dojazdu turystów na Podhale, w tym także do samego Zakopanego. Kto wie, może kiedyś dojedzie do nas nawet Pendolino...
Łukasz Bobek

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski