Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej w Krakowie. Do końca prac zostały niecałe trzy miesiące

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wideo
od 16 lat
W maju otwarto tunel pod ul. Opolską, którym jeżdżą już samochody. To jednak tylko część wielkiej inwestycji jaką jest budowa linii tramwajowej Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Pod koniec sierpnia tego roku planowane jest otwarcie nowej trasy tramwajowej z pętli Krowodrza Górka do Górki Narodowej, co umożliwi bezpośredni, wygodny i niezawodny dojazd mieszkańcom Górki Narodowej i Prądnika Białego nie tylko do centrum Krakowa, ale także do południowych dzielnic miasta. Zajrzeliśmy zatem na plac budowy by zobaczyć postęp prac.

Plan jest taki, by linia tramwajowa do Górki Narodowej została uruchomiona przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Ale czy się to uda? Najbardziej rozgrzebana jest budowa na pętli Górka Narodowa. Było tu sporo opóźnień z przygotowaniem gruntu i dokumentacji. A to tu też ma stanąć nowy terminal autobusowy i parking park&ride. Zatem Zarząd Inwestycji Miejskich stara się by tramwaje ruszyły na przełomie sierpnia i września, ale roboty nadal będą trwać i tak do końca roku. Jeśli nie dłużej.

Po nowym torowisku będą kursować linie tramwajowe numer 18, które będzie jeździć co 7,5 minuty do pętli Czerwone Maki P+R oraz linia numer 50, która będzie jeździć co 5 minut do pętli Kurdwanów P+R/Borek Fałęcki. Łącznie na trakcie tramwajowym z rejonu Górki Narodowej, co 3 minuty będzie wyjeżdżał tramwaj w kierunku Centrum Krakowa.

W związku z uruchomieniem komunikacji tramwajowej, planowane są zmiany w układzie linii autobusowych na obszarze Górki Narodowej i Prądnika Białego. W ramach zmian planuje się m.in. skrócenie trasy linii 164 z Piasków Nowych do Nowego Kleparza. W zamian, linia 137 będzie kursować na wydłużonej trasie Górka Narodowa Wschód – Nowy Kleparz. Linia 154 zostanie skierowana do pętli Tonie, co zapewni mieszkańcom rejonu ulicy Łokietka dodatkowe połączenie do centrum miasta. Linia 503 zostanie przedłużona do nowej pętli tramwajowo-autobusowej na Górce Narodowej. Trasy linii 144, 169/469 i 537 nie ulegną zmianie. Dzięki ujednoliceniu częstotliwości kursowania, autobusy na wspólnych odcinkach będą jeździć co 7,5 lub co 15 minut. Ponadto, po przebudowie układu drogowego na ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej, autobusy standardowe zostaną skierowane do obsługi linii 137 i 537.

Przypomnijmy, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach park&ride: przy pętli Krowodrza Górka, przy ul. Pachońskiego oraz przy powstającej pętli Górka Narodowa.

Kolejnymi nowymi liniami tramwajowymi ma być linia do Mistrzejowic oraz na Azory.

Sprawdź zanim wyjedziesz za granicę do pracy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski