Budowa premetra w Krakowie. Miasto podpisało umowę na decyzję środowiskową dla pierwszego etapu premetra

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie podpisał umowę na przygotowanie dokumentów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu krakowskiego premetra. Zlecenie wykona firma „ekovert” Łukasz Szkudlarek z Wrocławia.
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie podpisał umowę na przygotowanie dokumentów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu krakowskiego premetra. Zlecenie wykona firma „ekovert” Łukasz Szkudlarek z Wrocławia. Szybki Transport Miejski
Udostępnij:
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie podpisał umowę na przygotowanie dokumentów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu krakowskiego premetra. Zlecenie wykona firma „ekovert” Łukasz Szkudlarek z Wrocławia.

FLESZ - Krótszy tydzień pracy?

Rekomendowany wariant szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie to premetro biegnące częściowo w tunelach, częściowo na estakadzie, a częściowo na poziomie gruntu. Docelowo ma ono połączyć Wzgórza Krzesławickie z okolicami drogi wylotowej na Olkusz, czyli ul. Jasnogórską. Część ekspertów wypomina jednak, że de facto Kraków będzie budował linię tramwajową z odcinkami tunelowymi. Zwracają uwagę, że premetro to osobny system transportu, a w tym przypadku będzie to trasa dla tramwajów. Mieszkańcy i radni przypominają, że w referendum w 2014 r. większość krakowian opowiedziała się za budową metra.

W pierwszym etapie krakowskiego premetra planuje się budowę odcinka pomiędzy Domem Handlowym „Wanda” a ul. Piastowską. Trasa liczy prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 km to tunel pod Śródmieściem i 1,4 km estakada. Zakładany czas przejazdu to ok. 9 minut.

Pierwszym krokiem do realizacji tego projektu jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ) wraz ze złożeniem wniosku o nadanie dla tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Gdy to będzie konieczne, wykonawca zlecenia będzie też musiał sporządzić raport o oddziaływaniu na środowisko.

Niedawno ZIM wyłonił firmę, która będzie odpowiedzialna za ten etap prac. Wykonawca – firma „ekovert” Łukasz Szkudlarek z Wrocławia – ma 19 miesięcy na przygotowanie dokumentów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej i uzyskanie tej decyzji. Wartość kontraktu to 1 mln zł.

Przypomnijmy, że Studium dla budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie na zlecenie miasta, za ponad 9,4 mln zł, wykonała firma ILF Consulting Engineers Polska z Warszawy. W ramach opracowania rozpatrzono 7 przebiegów tras. Każdy z wariantów analizowany był pod kątem 6-7 opcji. Brano pod uwagę różne środki transportu: metro, premetro, szybki tramwaj.

W ramach przygotowania „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, rozpatrywane były trzy podsystemy transportu zbiorowego (metro, premetro „wahadło”, premetro szybki tramwaj) w siedmiu różnych wariantach przebiegu, obsługujące północną część miasta na kierunku wschód-zachód.

- Analizom ruchu poddano wszystkie siedem wariantów przebiegu tras, z czterema dodatkowymi podwariantami dla każdego z nich. Analizy wykonano dla siedmiu horyzontów czasowych w interwałach pięcioletnich, w okresie od roku 2028 do roku 2058. Następnie dokonano optymalizacji systemu tramwajowego i autobusowego. Łącznie wykonano ponad 300 kombinacji obliczeń. Otrzymane wyniki zostały zestawione w matrycy do analizy wielokryterialnej, dzięki czemu możliwe było wskazanie trzech najkorzystniejszych wariantów do dalszych analiz technicznych – dwóch wariantów metra i jednego wariantu premetra - informują w urzędzie.

- Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz finansowych, ekonomicznych, ruchowych, środowiskowych i prawnych, rekomendacja padła na wariant premetra jako najbardziej optymalniejszego rozwiązania dla Krakowa z puntu widzenia finansowego, społecznego i funkcjonalnego - dodają.

Wariant rekomendowany do dalszych prac będzie miał przebieg częściowo tunelowy i częściowo estakadowy. Tunel został zaprojektowany głównie na odcinku centralnym, gdzie występują największe utrudnienia na sieci tramwajowej oraz w rejonie wielowariantowego węzła przesiadkowego w Bronowicach. Pozostały przebieg jest naziemny, częściowo wykorzystując istniejące torowiska tramwajowe (głównie w rejonie Nowej Huty), a częściowo wymaga budowy nowej infrastruktury naziemnej oraz nadziemnej, czyli estakady.

Całkowita długość trasy wynosi 21,82 km z czego 6,6 km przebiega w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Pozostałe odcinki to trasa na powierzchni terenu. Liczba stacji wynosi 32, a średnia odległość między nimi wyniesie ok. 670 metrów. Szacuje się, że w godzinach szczytu krakowskie premetro przewiezie 14 tys. pasażerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Budowa premetra w Krakowie. Miasto podpisało umowę na decyzję środowiskową dla pierwszego etapu premetra - Gazeta Krakowska

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Amen
Nie rozumiem trochę tego artykułu. Przecież tzw. premetro już jest od dawna wybudowane (to te wszystkie tramwaje jeżdżące bez ładu i składu, gdzie nawet sensownego harmonogramu nikt nie jest w stanie opracować). Poza tym, niedawno w tzw. NCK ( w Nowej Hucie), była nawet niedawno wystawa kolejek jeżdżących na makiecie, czyli wręcz model całej kolei aglomeracyjnej.To po co dodatkowo przewalać kasę na jakieś 300 wariantów. Przecież i tak nic z tego nie będzie.
Z
Zbigniew Rusek i w pu...
ŻADNE TRAMWAJE, TYLKO AUTOBUSY I HOMOSEKSUALIZM!
G
Gość
"Analizom ruchu poddano wszystkie siedem wariantów przebiegu tras, z czterema dodatkowymi podwariantami dla każdego z nich. Analizy wykonano dla siedmiu horyzontów czasowych w interwałach pięcioletnich, w okresie od roku 2028 do roku 2058. Następnie dokonano optymalizacji systemu tramwajowego i autobusowego. Łącznie wykonano ponad 300 kombinacji obliczeń. Otrzymane wyniki zostały zestawione w matrycy do analizy wielokryterialnej, dzięki czemu możliwe było wskazanie trzech najkorzystniejszych wariantów do dalszych analiz technicznych".

To jest, k..., genialne! Kiedy na konsultacjach społecznych zapytałem człowieka odpowiedzialnego za studium zagospodarowania, czy dysponują jakąś prognozą ruchu samochodowego na mojej 'dzielni' (chodzi de facto o jedną przelotową ulicę), zirytował się i odparł, że 'prawo tego nie wymaga'.
G
Gość
20 grudnia, 16:53, Gość:

Dobrze widzę? Państwo Polskie (ZIM) płaci 1 mln zł prywatnej firmie, żeby dostać papierek (decyzję środowiskową) od Państwa Polskiego? Nie mogliby urzędnicy razem pracować za pieniądze podatników, na rzecz podatników, zamiast walczyć ze sobą o papierki i marnować miliony?

Wyjaśnienie jest w nazwie instytucji - to "zarząd", oni nie są od roboty...

G
Gość
Dobrze widzę? Państwo Polskie (ZIM) płaci 1 mln zł prywatnej firmie, żeby dostać papierek (decyzję środowiskową) od Państwa Polskiego? Nie mogliby urzędnicy razem pracować za pieniądze podatników, na rzecz podatników, zamiast walczyć ze sobą o papierki i marnować miliony?
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie