Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa ścieżki rowerowej Wieliczka – Kraków. Wyczekiwana trasa wzdłuż DK 94 nie powstanie w 2022 roku

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Rowerzyści mają mieć wreszcie do dyspozycji ścieżkę rowerową wzdłuż DK 94 na odcinku Wieliczka – Kraków. Jednak trzeba poczekać na nią znacznie dłużej niż zapowiadano, prawdopodobnie aż do jesieni 2023 roku (zdjęcie ilustracyjne)
Rowerzyści mają mieć wreszcie do dyspozycji ścieżkę rowerową wzdłuż DK 94 na odcinku Wieliczka – Kraków. Jednak trzeba poczekać na nią znacznie dłużej niż zapowiadano, prawdopodobnie aż do jesieni 2023 roku (zdjęcie ilustracyjne) fot. Joanna Urbaniec/Polskapress
O wykonanie ścieżki rowerowej łączącej Wieliczkę z Krakowem - wzdłuż drogi krajowej 94 - mieszkańcy apelują od lat. Jednak inwestycja wciąż pozostaje na etapie prac projektowych. Tym samym nie ma szans na otwarcie rowerowej trasy jesienią 2022 roku, co zapowiadano kilka miesięcy temu. Opóźnia się także obiecywana od 2015 roku budowa ponad 20 km innych tras rowerowych w gminie Wieliczka. To przedsięwzięcie "wypadło" z unijnego projektu i na dziś nie wiadomo – w większości - kiedy i z jakich pieniędzy będzie realizowane.

FLESZ - Polaków jest mniej. Są dane GUS

od 16 lat

W przypadku DK 94 chodzi o stosunkowo krótki odcinek drogi dla rowerów – niespełna 2 km – od ulicy Krakowskiej w Wieliczce do granicy z Krakowem, ale inwestycja od lat nie może dojść do skutku. Związane z tym prace projektowe ruszyły wreszcie jesienią 2020 roku, w ramach przetargu w formule zaprojektuj i wybuduj, pod szyldem szerszego transportowego projektu, realizowanego przez Wieliczkę z pomocą funduszy unijnych.

Latem ubiegłego roku wieliccy urzędnicy zapewniali, że prace projektowe są już bardzo zaawansowane i roboty budowlane "na pewno rozpoczną się jeszcze w 2021 roku".

- Ścieżka rowerowa wzdłuż DK 94 będzie gotowa we wrześniu lub październiku 2022 roku – takie zapewnienie padło ze strony władz Wieliczki, podczas sesji Rady Miejskiej w sierpniu 2021 roku, po pytaniach radnych, przed głosowaniem nad uchwałą dotyczącą korekt finansowych związanych m.in. z tą inwestycją.

Terminów nie uda się dotrzymać.

- Projekt dla ścieżki rowerowej jest jeszcze opracowywany, zakładamy że będzie gotowy do połowy 2022 roku. Prace te opóźnia m.in. konieczność uzgodnień przebiegu trasy z zarządcami poszczególnych dróg, z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz z Krakowem. Kiedy powstanie ścieżka rowerowa wzdłuż drogi 94? Na pewno do końca 2023 roku, bo wtedy mija czas zakończenia tego projektu (wartego 3,587 mln zł, obejmującego także budowę parkingu w systemie park&ride w Węgrzcach Wielkich – red.) - powiedział nam w czwartek wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.

Ścieżka rowerowa, stanowiąca najprostsze i najszybsze połączenie Wieliczki z Krakowem, ma powstać po południowej stronie drogi DK 94 (po stronie Pól Półchłopka). Plan zakłada doprowadzenie jej do kładki pieszo-rowerowej nad A4 na węźle wielickim. Trasa zostanie wykonana prawdopodobnie w całości po jednej stronie, bez "przejść" przez drogę krajową.

Rowerowa inwestycja wzdłuż DK 94 jest jedyną tego typu, która pozostała w unijnym wielickim projekcie. Pierwotnie zakładał on budowę w mieście i gminie ok. 25 km ścieżek rowerowych, ale jesienią 2019 roku ograniczono jego zakres, tłumacząc to m.in. zbyt małą pulą pieniędzy (od 2017 roku unieważniono kilka przetargów na to zadanie, z powodu zbyt wysokich cen).

Jednocześnie zapewniano, że usunięte z projektu drogi rowerowe (ok. 23 km), o które mocno upominali się mieszkańcy, będą budowane w późniejszym czasie.

W ramach tego przedsięwzięcia miały powstać miejskie ścieżki rowerowe, m.in.: park Mickiewicza – miasteczko rowerowe, ul. Jedynaka – Park na Grabówkach, ul. Winnicka - centrum Wieliczki - Kampus Wielicki, Kampus Wielicki – ul. Niepołomska - skrzyżowanie z DK 94, Kampus Wielicki - wschodnia obwodnica Wieliczki - ul. Zielna. Natomiast w gminie planowano wykonanie rowerowych połączeń m.in. w Kokotowie (np. wzdłuż ulic Kokotowskiej, Szkolnej i Kolejowej oraz do Ronda ŚDM) i Węgrzcach Wielkich oraz na trasach Rożnowa - Mietniów, Siercza - Koźmice Wielkie, Pawlikowice – Koźmice.

W ostatnich trzech latach, jak podaje wiceburmistrz Wieliczki, wybudowano z tego ok. 4 km ścieżek rowerowych – głównie jako ciągi pieszo-rowerowe - na terenach wiejskich.

- Przy nowej drodze do strefy przemysłowej (rejon Kokotów – Węgrzce Wielkie – red.) powstało 1,5 km ciągu pieszo rowerowych, a w Węgrzcach Wielkich prawie 900 m ścieżek rowerowych. Trasa dla pieszych i rowerzystów została wykonana także przy drodze wojewódzkiej w Pawlikowicach – ok. 700 m, a teraz jest budowana na odcinku ok. 640 m w Koźmicach Małych (te inwestycje są prowadzone przez Wieliczkę w ramach poprawy bezpieczeństwa przy drogach wojewódzkich, pod szyldem programu „Inicjatywy Samorządowe” - red.) - wylicza Piotr Krupa.

Co z budową pozostałych ścieżek rowerowych, przede wszystkim w Wieliczce, na razie nie bardzo wiadomo. Jest plan właściwie tylko dla wykonania takiej trasy w rejonie Kampusu Wielickiego i ul. Piłsudskiego (jej "ślepy" odcinek). Tam "ścieżka" ma powstać podczas przebudowy skrzyżowania wschodniej obwodnicy Wieliczki z DK 94, co ma nastąpić w najbliższych latach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski