Bulwersujący przebieg linii kolejowej. Mieszkańcy krytykują pomysły i prace reprezentantów Centralnego Portu Komunikacyjnego

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Tłum mieszkańców gminy Zabierzów na spotkaniu z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny i dyskusje o wariantach linii kolejowej Fot. Barbara Ciryt
Po kontrowersjach, obawach i protestach mieszkańców podkrakowskich gmin przeciwko budowie nowej linii kolejowej do Zabierzowa przyjechali przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, która konsultuje przebieg czterech wariantów nowej linii. Te warianty budzą strach, nerwy mieszkańców i niezrozumienie.

WIDEO: Krótki wywiad

Od dwóch tygodni mieszkańcy gmin Jerzmanowice-Przeginia, Wielka Wieś, Zabierzów i Zielonki protestują przeciwko tym pomysłom. Dziwią się, że do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać w gminie Baranów koło Warszawy mają prowadzić nowe linie kolejowe, które burzą centra wiosek, tereny Farmy Życia dla osób z autyzmem, budynki szkolne, boiska, cenne obszary przyrodnicze, dolinki, parki krajobrazowe.

Dlatego z podkrakowskich gmin wysłano tysiące wniosków z uwagami i protestami. - W gminie Zabierzów zebraliśmy 1400 wniosków mieszkańców sprzeciwiających się wskazanym wariantom nowej trasy - powiedziała podczas spotkania wójt Zabierzowa Elżbiet Burtan. Po spotkani przybyło jeszcze około stu wniosków.

W sąsiedniej gminie Wielka Wieś wniosków oprotestowujących wskazane warianty wysłano około 4 tysiące. Wójt tej gminy Krzysztof Wołos pytał przedstawicieli CPK jaki jest sens skracania podróży z tutejszych gmin do warszawy o 15 czy 20 minut kosztem cennych terenów. Konkretnej odpowiedzi nie uzyskał podobnie jak wielu innych pytających.

Zdjęcia lotnicze i prekonsultacje

Jak się okazało projektanci z CPK rysując po mapie nowe warianty linii kolejowej nie zadali sobie trudu pojechania w teren. - Nie brali pod uwagę dokumentów planistycznych gmin. Posiłkowali się zdjęciami lotniczymi - informował mieszkańców wicewójt Zabierzowa Bartłomiej Stawarz.

Na CPK od 2018 roku wydano 10 mln zł, a na obsługę pełnomocnika 2 mln zł. Mieszkańców to denerwuje, bo oprócz szkód jakie wskazane warianty mogą zrobić , nie mogą dostrzec pozytywnych stron przedsięwzięcia.

Na wskazane warianty mieszkańców tych okolic i samorządowcy nie wyrażają zgody. Wójt gminy Jerzmanowice-Przeginia Tomasz Gwizdała pytał dlaczego nie rozpoczęto konsultacji od rozmów z władzami gmin. - Wskazalibyśmy tereny, którymi mogą być poprowadzone nowe trasy kolejowe. To mogłoby zaoszczędzić mieszkańcom strachu, obaw, nerwów - mówił.

Rafał Garpiel, pełnomocnik Zarządu CPK ds. komunikacji próbował przekonać mieszkańców, że to prekonsultacje, że warianty i korytarze są tylko wstępnie proponowane. A mieszkańcy krzyczeli z sali: Bezmyślnie proponowane, bezmyślnie!

Połączenia kosztem dolinek

Grzegorz Piotrowski, dyrektor techniczny CPK wskazywał, że tworzenia sieci linii kolejowych ma na celu lepsze skomunikowanie kraju i wciąż wymieniał Olkusz jako miasto powiatowe, które może zyskać połączenia. A mieszkańcy wyśmiewali, że kosztem niszczenia dolinek i terenów cennych przyrodniczo.

Ludzie niewiele dowiedzieli się od reprezentantów spółki CPK. Jedna z mieszkanek zarzucała, że przygotowane mapy z wariantami można wyrzucić do kosza. A Kazimierz Peryt, ekspert ds. komunikacji w CPK mówił, że dokument pokazał, które propozycje mieszkańcy odrzucają. Dowiedział się, że tutejsze społeczeństwo odrzuca wszystkie wskazane warianty.

Sołtys Więckowic Adam Wierzbicki wskazał, że propozycje spółki CPK budzą strach w ludziach, bo aż dwa rwarianty nowej trasy przecinają Więckowice w najbardziej zabudowanej części wioski oraz przechodzą przez Farmę Życia, jedyny w Polsce ośrodek dla dorosłych ludzi z autyzmem. - Niedawno Więckowice i Farmę Życia odwiedziła Pierwsza Dama, a od prezydenta otrzymaliśmy gratulacje za ład w naszej miejscowości i zintegrowanie mieszkańców. Te warianty nowej linii kolejowej burza to wszytko. A wystarczyło zapytać o możliwości poprowadzenia linii, wskazalibyśmy hektary pól, na których można zainwestować w komunikację - mówił sołtys.

- Od spółki państwowej oczekiwaliśmy prawdziwych konsultacji. To co zaproponowaliście, to pseudokorytarze i pseudokonsultacje. Wszystkie cztery warianty nowej trasy przepuścić przez środek dolinek to jest skandal! - mówił Zygmunt Bartoszek, mieszkaniec Zabierzowa, projektant z zawodu.

Nowe propozycje

Michał Skóra, mieszkaniec gminy Zabierzów dopytywał dlaczego nie brano pod uwagę terenów na północ od Ojcowskiego Parku Narodowego, gdzie nie ma zabudowy mieszkalnej, dolinek i cennych krajobrazów. - Proponowane przez państwa warianty pokazują absolutny brak szacunku do ludzi - skomentował.

Propozycję godną uwagi podał także Jarosław Łaszczyk z Bolechowic: - Linie kolejową można poprowadzić śladem autostrady Kraków-Katowice, a jeśli trzeba odbić w kierunku Olkusza, to w okolicy Trzebini przy autostradzie jest na to miejsce - mówił.

Wójtowie podkrakowskich gmin wybierają się do Warszawy na spotkanie z przedstawicielami CPK maja zamiar wskazań miejsca poprowadzenia linii kolejowej bez dewastacji dolinek i parków oraz zabudowanych centrów swoich miejscowości. To warianty po śladach istniejących linii kolejowych zarówno w kierunku Warszawy, jak i Katowic oraz wzdłuż autostrady A4.

Protesty w Dolinie Będkowskiej. Ludzie bronią jej, żeby nie ...

Strach przed nową linią kolejową przez parki, dolinki, domy....

Protesty w sprawie nowych linii kolejowych nasilają się. Spr...

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
11 marca, 10:46, Ola:

Ci wójtowie powinni przedstawić własne propozycje przebiegu nowej linii kolejowej a nie lamentować. Niech wezmą przykład z Olkusza i Bukowna. Za to im płacimy!

12 marca, 20:14, Gość:

Wojtowie nie decyduja sami.

Proponować to nie znaczy decydować!

G
Gość
11 marca, 10:46, Ola:

Ci wójtowie powinni przedstawić własne propozycje przebiegu nowej linii kolejowej a nie lamentować. Niech wezmą przykład z Olkusza i Bukowna. Za to im płacimy!

Wojtowie nie decyduja sami.

G
Gość
12 marca, 9:32, Gość:

dlaczego do łba Ciryt nie dotarło że trwają konsultacje ????

Złapała baba temat i ciągnie - dzień po dniu powtarza to samo!

G
Gość

dlaczego do łba Ciryt nie dotarło że trwają konsultacje ????

G
Gość
11 marca, 8:48, KOń z Janowa:

Projekty zza biurka - klasyka. I za to dostają pieniądze. Nasze pieniądze. Do tego spólki do wydawania pieniędzy i zarabiania przez krewnych i znajomych piss i coraz durniejsze pomysły.

Najwyższa pora wrócić do świadczenia VAT plus, bo nie da się już żyć.

G
Gość
11 marca, 13:38, ops:

Do czegoś musi służyć to wzburzanie ludności na taką skalę. Czy to tylko styl premiera i jego kumpli, skorych do patetycznego prężenia muskułów inwestycyjnych, mimo oczywistych niemożności ekonomicznych? Co z tego ma rządzący hegemon? Chyba nie tylko prestiżowe nowe posady i ćwiczenia w zarządzaniu dla potencjalnych nowych kadr partyjnych i sprzymierzonych?

Dobrze mówisz. Żeby podsumować: stolice należy przenieść do Berlina.

o
ops

Do czegoś musi służyć to wzburzanie ludności na taką skalę. Czy to tylko styl premiera i jego kumpli, skorych do patetycznego prężenia muskułów inwestycyjnych, mimo oczywistych niemożności ekonomicznych? Co z tego ma rządzący hegemon? Chyba nie tylko prestiżowe nowe posady i ćwiczenia w zarządzaniu dla potencjalnych nowych kadr partyjnych i sprzymierzonych?

O
Ola

Ci wójtowie powinni przedstawić własne propozycje przebiegu nowej linii kolejowej a nie lamentować. Niech wezmą przykład z Olkusza i Bukowna. Za to im płacimy!

S
Sokular

Kto oczekuje zgody po takich konsultacjach??? jest naiwny.Redakcję DP proszę o podanie szkicu planowanych wariantów linii CPK .Obawiam się ,że ta inwestycja podzieli los krakowskiego szkieletora z przyczyn politycznych............nowi wygrani nie podejmą tego zadania

K
KOń z Janowa

Projekty zza biurka - klasyka. I za to dostają pieniądze. Nasze pieniądze. Do tego spólki do wydawania pieniędzy i zarabiania przez krewnych i znajomych piss i coraz durniejsze pomysły.

n
niecnotka

30 lat lat temu powinien być już zakaz budowy.Kto wtedy rządził protestujący?

G
Gość

Po to są konsultacje społeczne, aby mieszkańcy zrozumieli co mają do powiedzenia ...

Tak kiedyś było z mieszkańcami ul. Blich w Krakowie i już maja tory pod oknami.

Dodaj ogłoszenie