Bulwersujący przebieg linii kolejowej. Mieszkańcy krytykują pomysły i prace reprezentantów Centralnego Portu Komunikacyjnego

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Tłum mieszkańców gminy Zabierzów na spotkaniu z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny i dyskusje o wariantach linii kolejowej
Tłum mieszkańców gminy Zabierzów na spotkaniu z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny i dyskusje o wariantach linii kolejowej Fot. Barbara Ciryt
Po kontrowersjach, obawach i protestach mieszkańców podkrakowskich gmin przeciwko budowie nowej linii kolejowej do Zabierzowa przyjechali przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, która konsultuje przebieg czterech wariantów nowej linii. Te warianty budzą strach, nerwy mieszkańców i niezrozumienie.

WIDEO: Krótki wywiad

Od dwóch tygodni mieszkańcy gmin Jerzmanowice-Przeginia, Wielka Wieś, Zabierzów i Zielonki protestują przeciwko tym pomysłom. Dziwią się, że do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać w gminie Baranów koło Warszawy mają prowadzić nowe linie kolejowe, które burzą centra wiosek, tereny Farmy Życia dla osób z autyzmem, budynki szkolne, boiska, cenne obszary przyrodnicze, dolinki, parki krajobrazowe.

Dlatego z podkrakowskich gmin wysłano tysiące wniosków z uwagami i protestami. - W gminie Zabierzów zebraliśmy 1400 wniosków mieszkańców sprzeciwiających się wskazanym wariantom nowej trasy - powiedziała podczas spotkania wójt Zabierzowa Elżbiet Burtan. Po spotkani przybyło jeszcze około stu wniosków.

W sąsiedniej gminie Wielka Wieś wniosków oprotestowujących wskazane warianty wysłano około 4 tysiące. Wójt tej gminy Krzysztof Wołos pytał przedstawicieli CPK jaki jest sens skracania podróży z tutejszych gmin do warszawy o 15 czy 20 minut kosztem cennych terenów. Konkretnej odpowiedzi nie uzyskał podobnie jak wielu innych pytających.

Zdjęcia lotnicze i prekonsultacje

Jak się okazało projektanci z CPK rysując po mapie nowe warianty linii kolejowej nie zadali sobie trudu pojechania w teren. - Nie brali pod uwagę dokumentów planistycznych gmin. Posiłkowali się zdjęciami lotniczymi - informował mieszkańców wicewójt Zabierzowa Bartłomiej Stawarz.

Na CPK od 2018 roku wydano 10 mln zł, a na obsługę pełnomocnika 2 mln zł. Mieszkańców to denerwuje, bo oprócz szkód jakie wskazane warianty mogą zrobić , nie mogą dostrzec pozytywnych stron przedsięwzięcia.

Na wskazane warianty mieszkańców tych okolic i samorządowcy nie wyrażają zgody. Wójt gminy Jerzmanowice-Przeginia Tomasz Gwizdała pytał dlaczego nie rozpoczęto konsultacji od rozmów z władzami gmin. - Wskazalibyśmy tereny, którymi mogą być poprowadzone nowe trasy kolejowe. To mogłoby zaoszczędzić mieszkańcom strachu, obaw, nerwów - mówił.

Rafał Garpiel, pełnomocnik Zarządu CPK ds. komunikacji próbował przekonać mieszkańców, że to prekonsultacje, że warianty i korytarze są tylko wstępnie proponowane. A mieszkańcy krzyczeli z sali: Bezmyślnie proponowane, bezmyślnie!

Połączenia kosztem dolinek

Grzegorz Piotrowski, dyrektor techniczny CPK wskazywał, że tworzenia sieci linii kolejowych ma na celu lepsze skomunikowanie kraju i wciąż wymieniał Olkusz jako miasto powiatowe, które może zyskać połączenia. A mieszkańcy wyśmiewali, że kosztem niszczenia dolinek i terenów cennych przyrodniczo.

Ludzie niewiele dowiedzieli się od reprezentantów spółki CPK. Jedna z mieszkanek zarzucała, że przygotowane mapy z wariantami można wyrzucić do kosza. A Kazimierz Peryt, ekspert ds. komunikacji w CPK mówił, że dokument pokazał, które propozycje mieszkańcy odrzucają. Dowiedział się, że tutejsze społeczeństwo odrzuca wszystkie wskazane warianty.

Sołtys Więckowic Adam Wierzbicki wskazał, że propozycje spółki CPK budzą strach w ludziach, bo aż dwa rwarianty nowej trasy przecinają Więckowice w najbardziej zabudowanej części wioski oraz przechodzą przez Farmę Życia, jedyny w Polsce ośrodek dla dorosłych ludzi z autyzmem. - Niedawno Więckowice i Farmę Życia odwiedziła Pierwsza Dama, a od prezydenta otrzymaliśmy gratulacje za ład w naszej miejscowości i zintegrowanie mieszkańców. Te warianty nowej linii kolejowej burza to wszytko. A wystarczyło zapytać o możliwości poprowadzenia linii, wskazalibyśmy hektary pól, na których można zainwestować w komunikację - mówił sołtys.

- Od spółki państwowej oczekiwaliśmy prawdziwych konsultacji. To co zaproponowaliście, to pseudokorytarze i pseudokonsultacje. Wszystkie cztery warianty nowej trasy przepuścić przez środek dolinek to jest skandal! - mówił Zygmunt Bartoszek, mieszkaniec Zabierzowa, projektant z zawodu.

Nowe propozycje

Michał Skóra, mieszkaniec gminy Zabierzów dopytywał dlaczego nie brano pod uwagę terenów na północ od Ojcowskiego Parku Narodowego, gdzie nie ma zabudowy mieszkalnej, dolinek i cennych krajobrazów. - Proponowane przez państwa warianty pokazują absolutny brak szacunku do ludzi - skomentował.

Propozycję godną uwagi podał także Jarosław Łaszczyk z Bolechowic: - Linie kolejową można poprowadzić śladem autostrady Kraków-Katowice, a jeśli trzeba odbić w kierunku Olkusza, to w okolicy Trzebini przy autostradzie jest na to miejsce - mówił.

Wójtowie podkrakowskich gmin wybierają się do Warszawy na spotkanie z przedstawicielami CPK maja zamiar wskazań miejsca poprowadzenia linii kolejowej bez dewastacji dolinek i parków oraz zabudowanych centrów swoich miejscowości. To warianty po śladach istniejących linii kolejowych zarówno w kierunku Warszawy, jak i Katowic oraz wzdłuż autostrady A4.

Protesty w Dolinie Będkowskiej. Ludzie bronią jej, żeby nie ...

Strach przed nową linią kolejową przez parki, dolinki, domy....

Protesty w sprawie nowych linii kolejowych nasilają się. Spr...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
11 marca, 10:46, Ola:

Ci wójtowie powinni przedstawić własne propozycje przebiegu nowej linii kolejowej a nie lamentować. Niech wezmą przykład z Olkusza i Bukowna. Za to im płacimy!

12 marca, 20:14, Gość:

Wojtowie nie decyduja sami.

Proponować to nie znaczy decydować!

G
Gość
11 marca, 10:46, Ola:

Ci wójtowie powinni przedstawić własne propozycje przebiegu nowej linii kolejowej a nie lamentować. Niech wezmą przykład z Olkusza i Bukowna. Za to im płacimy!

Wojtowie nie decyduja sami.

G
Gość
12 marca, 9:32, Gość:

dlaczego do łba Ciryt nie dotarło że trwają konsultacje ????

Złapała baba temat i ciągnie - dzień po dniu powtarza to samo!

G
Gość

dlaczego do łba Ciryt nie dotarło że trwają konsultacje ????

G
Gość
11 marca, 8:48, KOń z Janowa:

Projekty zza biurka - klasyka. I za to dostają pieniądze. Nasze pieniądze. Do tego spólki do wydawania pieniędzy i zarabiania przez krewnych i znajomych piss i coraz durniejsze pomysły.

Najwyższa pora wrócić do świadczenia VAT plus, bo nie da się już żyć.

G
Gość
11 marca, 13:38, ops:

Do czegoś musi służyć to wzburzanie ludności na taką skalę. Czy to tylko styl premiera i jego kumpli, skorych do patetycznego prężenia muskułów inwestycyjnych, mimo oczywistych niemożności ekonomicznych? Co z tego ma rządzący hegemon? Chyba nie tylko prestiżowe nowe posady i ćwiczenia w zarządzaniu dla potencjalnych nowych kadr partyjnych i sprzymierzonych?

Dobrze mówisz. Żeby podsumować: stolice należy przenieść do Berlina.

o
ops

Do czegoś musi służyć to wzburzanie ludności na taką skalę. Czy to tylko styl premiera i jego kumpli, skorych do patetycznego prężenia muskułów inwestycyjnych, mimo oczywistych niemożności ekonomicznych? Co z tego ma rządzący hegemon? Chyba nie tylko prestiżowe nowe posady i ćwiczenia w zarządzaniu dla potencjalnych nowych kadr partyjnych i sprzymierzonych?

O
Ola

Ci wójtowie powinni przedstawić własne propozycje przebiegu nowej linii kolejowej a nie lamentować. Niech wezmą przykład z Olkusza i Bukowna. Za to im płacimy!

S
Sokular

Kto oczekuje zgody po takich konsultacjach??? jest naiwny.Redakcję DP proszę o podanie szkicu planowanych wariantów linii CPK .Obawiam się ,że ta inwestycja podzieli los krakowskiego szkieletora z przyczyn politycznych............nowi wygrani nie podejmą tego zadania

K
KOń z Janowa

Projekty zza biurka - klasyka. I za to dostają pieniądze. Nasze pieniądze. Do tego spólki do wydawania pieniędzy i zarabiania przez krewnych i znajomych piss i coraz durniejsze pomysły.

n
niecnotka

30 lat lat temu powinien być już zakaz budowy.Kto wtedy rządził protestujący?

G
Gość

Po to są konsultacje społeczne, aby mieszkańcy zrozumieli co mają do powiedzenia ...

Tak kiedyś było z mieszkańcami ul. Blich w Krakowie i już maja tory pod oknami.

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie