Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bunkier Sztuki chce, by sztuka nas kąsała

ŁUKASZ GAZUR
KONTROWERSJE. Piotr Cypryański, dyrektor Bunkra Sztuki, przedstawił wczoraj strategię galerii na lata 2014 -2019. Przy okazji odpowiadał na zarzuty, które pojawiły się pod adresem galerii na łamach "Dziennika Polskiego".

"Jesteśmy miejscem artystycznego eksperymentu. Dajemy możliwość doświadczania różnorodności sztuki współczesnej" - tak w strategii rozwoju Bunkra Sztuki na lata 2014-2019 określono misję galerii.

Dokument zakłada trzy obszary działania, określone hasłami "Tu i teraz", "Laboratorium" i "Doświadczanie". Pod tymi szyldami kryją się: nastawienie na miasto i miejskość, społeczny kontekst i emancypacyjna, zmieniająca rzeczywistość funkcja sztuki, ale i artystyczna niezależność.

Stąd - jak podkreślał Piotr Cypryański, dyrektor Bunkra Sztuki - pojawiające się do tej pory w miejskiej galerii konsultacje dotyczące krakowskich spraw, jak choćby ulicy Krupniczej. Bunkier, jak mówi dokument, nastawiony jest na prace artystów, które stawiają trudne, czasem jątrzące pytania.

- Tych kłów i pazurów nie zamierzamy sztuce stępić. Raczej chcemy przekonywać widzów, że to ukłucie czy pokąsanie przez prace artystów może im wyjść na dobre, pozwoli odkryć coś nowego - dodał dyrektor.

Nie mogło zabraknąć odniesień do prowadzonej na łamach "Dziennika Polskiego" dyskusji na temat funkcjonowania Bunkra Sztuki. Cypryański stwierdził, że "miejskość galerii" to nie "służebność wobec konkretnych środowisk" oraz że ważniejsze jest dla niego poruszanie dzięki artystom problemów społecznych - jak bezdomność, ekologia, wykluczenie społeczne mniejszości seksualnych.

- Wielkie retrospektywne wystawy artystów, którzy funkcjonują już w obiegu sztuki, ma w Krakowie kto robić. Od tego przecież są muzea. A w Bunkrze pokazywaliśmy zarówno laureatów Paszportów Polityki, jak i tegorocznego zwycięzcę Spojrzeń, czyli Łukasza Jastrubczaka - dodał Piotr Cypryański.

Z zagranicznych artystów dużego formatu wymienia m.in. grupę Gelitin, która w 2011 r. reprezentowała Austrię na Biennale w Wenecji.

Do największych wyzwań miejskiej galerii zaliczył ugruntowanie pozycji Bunkra, udoskonalenie metod komunikacji z odbiorcami, zwiększenie udziału w projektach partnerskich, nowe źródła finansowania, zmodernizowanie budynku galerii.

ZARZUTY WOBEC BUNKRA

* Wystawy są zbyt niszowe i hermetyczne

* Niezrozumienie pojęcia "Miejskość"

* Brak na wystawach gwiazd sztuki współczesnej

* Pokazywanie projektów społecznych, a nie artystycznych

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski