Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoska PESA wykluczona z przetargu. Miasto nie kupi kolejnych „Krakowiaków” [WIDEO]

Piotr Tymczak
W przetargu na dostawę 50 nowych tramwajów dla naszego miasta firma PESA zaproponowała dostarczenie wagonów „Krakowiak II”. Nie zobaczymy ich na ulicach. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wykluczyło bowiem z postępowania producenta z Bydgoszczy.

W przetargu na dostawę 50 nowych tramwajów firma PESA Bydgoszcz złożyła najkorzystniejszą ofertę - wykonanie jednego wagonu zaproponowała za 6,99 mln zł netto. Po tym, jak otwarto oferty i poznano ceny, MPK wykluczyło jednak z przetargu firmę z Bydgoszczy.

WIDEO: Nowe tramwaje Krakowiak

Źródło: gazetakrakowska.pl

- Decyzja została podjęta z uwagi na nienależytą realizację umowy z lipca 2014 roku zawartą między MPK a firmą PESA na dostawę 36 tramwajów - wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

Krakowski przewoźnik przy podjęciu decyzji powołał się na zapis ustawy Prawo Zamówień Publicznych mówiący o tym, że zamawiający może wykluczyć z przetargu wykonawcę, który w okresie trzech lat przed wszczęciem postępowania,w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa zamówienia nie wykonał lub zrobił to nienależycie.

Przypomnijmy, że zgodnie z umową między MPK i firmą PESA 36 nowych tramwajów „Krakowiak” miało trafić do stolicy Małopolski najpóźniej do 15 września 2015 r. Doszło do tego ponad trzy miesiące później. Przez opóźnienia MPK mogło stracić ponad 200 milionów złotych unijnego dofinansowania. Dotację udało się ostatecznie uratować. MPK naliczyło 26 mln zł kary za opóźnienia (odzyskało 20 mln zł) i jest w sporze prawnym z firmą PESA.

Bydgoski przewoźnik nie zgodził się na taką karę. Wyjaśniał, że opóźnienia wynikały z „czynników zewnętrznych”, m.in. z przerw w dostawie prądu. Teraz PESA nie zgadza się z decyzją o wykluczeniu z przetargu. - Będziemy się odwoływać - zapowiada Maciej Grześkowiak z firmy PESA.

W przetargu na zakup 50 nowych tramwajów pozostałe oferty złożyły firmy: Stadler Polska (cena za jeden wagon o nazwie Tramino Kraków - 7 mln zł netto), Newag (wagon o nazwie 138N - 8,5 mln zł), Skoda Transportation (wagon ForCity Kraków - 8,3 mln zł netto).

Przetarg zakłada w pierwszym etapie dostawę 35 tramwajów. Pierwsze z nich powinny się pojawić w Krakowie pod koniec 2018 r. Nowe tramwaje będą niskopodłogowe imają mieć długość ponad 30 metrów, a więc nie będą tak długie jak jeżdżące już „Krakowiaki” (prawie 43 m). Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB doładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów. Dwa nowe tramwaje będą też miały innowacyjny system autonomicznej jazdy, a pozostałe wagony - instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu. To ma umożliwić jazdę, w przypadku gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski