Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cały ten zgiełk. Centralny Port jest nam potrzebny

Liliana Sonik
Kiedy słyszę, że projekt CPK to przejaw megalomanii i gigantomanii, nie wiem czy się śmiać, czy płakać. Cały węzeł lotniczo-kolejowy jest bowiem zwyczajnym zamierzeniem modernizacyjnym odpowiadającym na wyzwania przed jakimi staje dzisiaj średniej wielkości kraj europejski, którego gospodarka szybko rośnie. Jest też przedsięwzięciem koniecznym, jeśli chcemy się rozwijać, a nie zwijać. Trzeba bowiem zauważyć, że tracimy atut, który napędzał nasz rozwój przez ponad 30 ostatnich lat - czyli tanią siłę roboczą. Zarówno pensja minimalna, jak średnie wynagrodzenie w Polsce ostatnimi czasy niemal się podwoiły. Nie chcemy już pracować za kilka euro i to jest dobra wiadomość.

Wynika to z faktu, że szybko gonimy Zachód. Hamulcowym jest zapyziała infrastruktura. Gigantomania powiadacie? Ja widzę raczej mikromanię kiedy myślę, że przez ponad 30 lat nie zdołano połączyć autostradą dwu największych polskich miast, czyli Krakowa i Warszawy. To jest tak absurdalne, że nadaje się do księgi rekordów. Często jeździłam tą zawstydzającą szosą, gdzie aż do granicy z województwem świętokrzyskim ciężarówki, traktory i samochody osobowe pełzły wzajemnie się blokując, bo wyprzedzanie groziło kraksą. Stara droga przecinała wsie i miasteczka z uzasadnionym tam ograniczeniem prędkości do 40 a nawet 30 km. Gdyby policzyć godziny spędzone w ciągu tych lat przez miliony ludzi na tej śmiesznej drodze, mielibyśmy obraz zmarnowanego czasu, co oczywiście przekłada się na straty łatwe do przeliczenia na złotówki.

To się zmienia, powiecie, drodzy przeciwnicy CPK. Tak, to prawda. Być może już w tym roku z Krakowa do Warszawy będzie można dojechać sprawniej, drogą szybkiego ruchu. Cieszę się, ale doprawdy, jak na 34 lata ‘wolnej Polski’, to nie jest żaden wyczyn! Podobny problem mają ci wszyscy, którzy podróżują między Warszawą i Wrocławiem. A chodzi nie tylko o połączenia drogowe, lecz także kolejowe. Podróżujący pociągiem między dawną i obecną stolicą są i tak uprzywilejowani, bo do Wrocławia pociągi jadą jak przed wojną. Jakkolwiek absurdalnie to brzmi, obecny rozkład sieci transportowej w Polsce jest w dalszym ciągu dziedzictwem zaborów.

Od kilkudziesięciu lat wiadomo, że wielki węzeł lotniczo-kolejowy jest Polsce niezbędny. Potwierdziły to analizy eksperckie zewnętrzne, ze słynnym raportem PwC z roku 2010 na czele. W zasadzie przygotowania do budowy powinny się zacząć wtedy, a dziś bylibyśmy w zupełnie innym miejscu. Łatwiej było o dofinansowania z Brukseli na wielkie projekty infrastrukturalne, choć i dzisiaj to możliwe.

W 2023 r. cząstkowy projekt kolejowy otrzymał 85 procentowe dofinasowanie z programu ‘Łącząc Europę 2’. Mimo że Bruksela miała fatalne relacje z rządem PiS, urzędnicy uznali sens rozbudowy sieci kolejowej. Z kolei konkurs na inwestora strategicznego lotniska wygrała francusko-australijska oferta Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund. Nie podejrzewam firmy zarządzającej 65 lotniskami w 12 krajach o inwestowanie w przedsięwzięcie nieopłacalne. Razem z IFM Global kładą na stole 2 miliardy euro. To są jednak poważne pieniądze.

Każde opóźnienie w budowie CPK generować będzie straty. Ten projekt – zresztą nienowy – powinien być już dawno zrealizowany, bo każdy upływający rok w obecnym stanie rzeczy hamuje rozwój Polski.

Irytuje mnie też powtarzany często argument, że pod względem strategii obronnej lepiej mieć rozproszone po terytorium kraju niewielkie lotniska, niż jedno gigantyczne, narażone na potencjalny atak wojskowy. To myślenie amatorskie, że aż skóra cierpnie. Zdaniem ekspertów osłona przeciwrakietowa i przeciwlotnicza jednego miejsca, choćby rozległego (jak np. Kijów), jest łatwiejsza i skuteczniejsza, niż wielu niewielkich.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski